- Έκθεση του ΟΟΣΑ για τα πανεπιστήμια προτείνει την επιβολή “προστίμου” στους αιώνιους φοιτητές
- Στις προτάσεις του Οργανισμού και ο περιορισμός του συνολικού αριθμού των εισακτέων
- Μείωση κρατικών επιχορηγήσεων για φοιτητές που καθυστερούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τουςΈντονες αντιδράσεις αναμένεται να προκαλέσει το “χαράτσι” στους αιώνιους φοιτητές το οποίο αποτελεί εναλλακτικό σενάριο της αυτόματης διαγραφής τους από τα μητρώα των ΑΕΙ.
Έκθεση του ΟΟΣΑ κάνει λόγο για κατάργηση της δωρεάν διανομής των φοιτητικών συγγραμμάτων και την αντικατάστασή της με κουπόνι αγοράς μεταχειρισμένων βιβλίων ενώ ταυτόχρονα προτείνει την επιβολή διδάκτρων-ποινής στους “φοιτητές που καθυστερούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους”.
Click4more:Απειλούνται με διαγραφή 180.000 φοιτητές – Τέλος στους αιώνιους και ανατροπές στον αριθμό των εισακτέωνΟπως σημειώνει ο Ελεύθερος Τύπος, το θέμα των αιώνιων φοιτητών δεν πρόκειται να λυθεί αυτομάτως τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Για να εφαρμοστεί ο νόμος και να διαγραφούν από τα αρχεία των Ιδρυμάτων περίπου 180.000 φοιτητές, εκ των οποίων η πλειονότητα λιμνάζει στα μεγαθήρια του Καποδιστριακού και του Αριστοτέλειου, απαιτείται η συνέργεια των ΑΕΙ.
Οι πρυτάνεις των Πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Θ. Πελεγρίνης και Γ. Μυλόπουλος, κατέστησαν σαφές ότι δεν πρόκειται να κουνήσουν ούτε το μικρό τους δάκτυλο για να ξεκινήσει το ξεφόρτωμα των Ιδρυμάτων τους, μέχρι να παραδώσουν τα κλειδιά τέλη Αυγούστου, που λήγει η θητεία τους.
Οι προτάσεις του ΟΟΣΑ
Στην ενότητα της έκθεσης με τον τίτλο “Βελτίωση της απόδοσης κόστους, με βελτίωση της αποδοτικότητας στα συστήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης”, ο ΟΟΣΑ προτείνει::
● Περαιτέρω σύνδεση της χρηματοδότησης με τα ποσοστά αποφοίτησης.
● Δημιουργία κινήτρων για τη μείωση των ποσοστών μη ολοκλήρωσης (διαρροής) και του χρόνου φοίτησης.
● Μείωση κρατικών επιχορηγήσεων για φοιτητές που καθυστερούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Προτείνεται επίσης «περιορισμός του συνολικού αριθμού των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε αριθμό συγκρίσιμο με το μέσο όρο εισακτέων στην Ε.Ε.», καθώς και «αύξηση επιμερισμού του κόστους στους φοιτητές», χωρίς όμως να παραλείπεται η υπογράμμιση της συνταγματικής διάταξης που επιβάλλει την παροχή δωρεάν εκπαίδευσης.
Σ’ αυτό το πλαίσιο ο ΟΟΣΑ προτείνει:
● Αντικατάσταση του υφιστάμενου συστήματος δωρεάν συγγραμμάτων για τους φοιτητές με κουπόνι συγγραμμάτων για κάθε φοιτητή, για κάθε έτος, αξίας αισθητά μικρότερης από το κόστος των βιβλίων που θα χρειαζόταν. Ετσι, αναφέρει, θα ενθαρρύνεται ο
ανταγωνισμός μεταξύ εκδοτών και θα διευκολύνεται η ανάπτυξη υγιούς αγοράς μεταχειρισμένων βιβλίων, προσφέροντας σημαντική εξοικονόμηση χρημάτων για το κράτος.
● Εναρξη διαλόγου με τις ενώσεις φοιτητών και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς αναφορικά με μακροπρόθεσμες εναλλακτικές επιμερισμού κόστους.
● Διεύρυνση της διαθεσιμότητας των φοιτητικών δανείων, όπως προτείνεται στο νέο νόμο-πλαίσιο, ώστε να βοηθηθούν οι φοιτητές και οι οικογένειες που δεν διαθέτουν τα μέσα να χρηματοδοτήσουν το κόστος της ανώτατης εκπαίδευσης (κατοικία, εκπαιδευτικά υλικά που δεν παρέχονται δωρεάν κ.λπ.).
Τέλος, στην έκθεση σημειώνεται ότι «σε χώρες που δεν έχουν ιδιαίτερη παράδοση στα δίδακτρα, είναι καλό να ξεκινήσει μια δημόσια συζήτηση που θα βοηθήσει να ξεκαθαριστεί αν:
● Είναι βιώσιμη η τεράστια εξάρτηση από το δημόσιο χρήμα.
● Τα ιδιωτικά προνόμια είναι τόσο χαμηλά ώστε να δικαιολογούν τα χαμηλά δίδακτρα, ιδιαίτερα για τους πιο εύπορους μαθητές.
● Υψηλότερα δίδακτρα για τους πιο εύπορους μαθητές θα μπορούσαν να παγιώσουν το σύστημα υποστήριξης φοιτητών».
Newsit.gr