Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2014

ΔΥΤΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Σε ανάπτυξη το μεγαλύτερο οδικό έργο

Σε τροχιά υλοποίησης σε όλα τα τμήματά του βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που γίνονται στην ευρύτερη περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, η αναβάθμιση της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής οδού από τον κόμβο Λαχαναγοράς μέχρι την Ευκαρπία.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

Οι εργολάβοι έχουν εγκατασταθεί σε όλα τα τμήματα και οι εργασίες τρέχουν, ώστε στα τέλη του 2015 να παραδοθεί ένας σύγχρονος κλειστός αυτοκινητόδρομος. Παράλληλα αναμένεται να αναπτυχθεί πλήρως η εργολαβία για την οδική σύνδεση της 6ης προβλήτας ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ.
Ένας δρόμος της δεκαετίας του 1980 θα μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομο, που θα αποσυμφορήσει το δυτικό πολεοδομικό συγκρότημα με έξι νέους σύγχρονους ανισόπεδους κόμβους και διαβάσεις σε μήκος 8 χιλιομέτρων. Το έργο αναβάθμισης της δυτικής περιφερειακής περιλαμβάνει τρία τμήματα. Το πρώτο είναι η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου 16, στη συμβολή της περιφερειακής με τον ΠΑΘΕ, στο ύψος της Κεντρικής Αγοράς (Λαχαναγοράς). Πρόκειται για το μεγαλύτερο οδικό έργο στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία δέκα χρόνια, που αναβαθμίζει την είσοδο της πόλης και δίνει πολλές επιλογές κατεύθυνσης.
Ο Κ16 θα είναι ένας πολυώροφος κόμβος και σήμερα κατασκευάζονται εννέα γέφυρες, οι τρεις στη διασταύρωση του ΠΑΘΕ με την εσωτερική περιφερειακή, η μία πάνω από την εσωτερική περιφερειακή (επί της οδού Πόντου, διπλής κυκλοφορίας) και οι υπόλοιπες πέντε πάνω από το σωληνοδιάδρομο των ΕΛΠΕ. Περιλαμβάνονται έργα αποχέτευσης-αποστράγγισης που γίνονται με επενδυμένες τάφρους. Η οδοποιία περιλαμβάνει την κατασκευή προσβάσεων στις γέφυρες, δίκτυο παράπλευρων οδών με πλάτος κυκλοφορίας από 6 έως 7,50 μέτρα και βελτίωση βατότητας του ΠΑΘΕ και της εσωτερικής περιφερειακής. Το συνολικό έργο συμπληρώνουν ο ηλεκτροφωτισμός και η φωτεινή σηματοδότηση των ισόπεδων κόμβων. Ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 89,5 εκατ. ευρώ, αλλά με την έκπτωση που έδωσε ο ανάδοχος εργολάβος, η εταιρεία J&P ΑΒΑΞ, μειώθηκε στα 52,6 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση υπογράφηκε το Νοέμβριο του 2011, αλλά υπήρξαν καθυστερήσεις στην έναρξη του έργου, το οποίο άρχισε τελικά στο τέλος του 2012 και υπολογίζεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2015. Σήμερα έχει αποπερατωθεί το 20% του έργου.

ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΙ ΚΟΜΒΟΙ ΚΑΙ ΠΕΖΟΓΕΦΥΡΕΣ
Το δεύτερο τμήμα αναβάθμισης της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής είναι από τον ΑΚ16 μέχρι τον Εύοσμο (κόμβο Μαιάνδρου), μήκους 3,2 χιλιομέτρων. Το έργο περιλαμβάνει την ανισοπεδοποίηση έξι υφιστάμενων κόμβων, μία άνω διάβαση και τέσσερις πεζογέφυρες. Οι κόμβοι είναι: 1) 3ης Σεπτεμβρίου και Βέμπο (Ελευθέρια). 2) Μαιάνδρου (Εύοσμος). 3) Μακρυγιάννη (Ηλιούπολη). 4) Λαγκαδά - Σταυρουπόλεως. 5) Κ14 25ης Μαρτίου (Πολίχνη). 6) Κυκλοφοριακή αναμόρφωση κόμβου Μοναστηρίου. Τα νέα έργα θα επιτρέψουν την ανεμπόδιστη διαμπερή κυκλοφορία των οχημάτων, ενώ κατά τόπους θα γίνει και αναμόρφωση του παράπλευρου οδικού δικτύου και των τοπικών συνδέσεων. Ανάδοχος εταιρεία είναι η Δομοτεχνική, η οποία έδωσε έκπτωση 36,88% στον αρχικό προϋπολογισμό των 40,46 εκατ. ευρώ και το κόστος μειώθηκε στα 26,526 εκατ. ευρώ.
Το τρίτο τμήμα εκτείνεται από τον κόμβο Μαιάνδρου Ευόσμου μέχρι τον κόμβο Ευκαρπίας, μήκους 5 χιλιομέτρων. Στις εργασίες περιλαμβάνονται η κατασκευή δύο νέων ανισόπεδων κόμβων (Κ14 25ης Μαρτίου και Α/Κ Μακρυγιάννη), η αναβάθμιση του ΑΚ Λαγκαδά, η αντικατάσταση στηθαίων ασφαλείας, της κεντρικής νησίδας (βάσει νέων προδιαγραφών) και του ασφαλτοτάπητα σε όλο το μήκος του τμήματος, καθώς και παρεμβάσεις στο παράπλευρο και τοπικό δίκτυο. Επίσης θα γίνουν εργασίες χωματουργικές, τεχνικές, οδοστρωσίας, ασφαλτικές, φωτισμού, σήμανσης, ασφάλειας, οικοδομικών και πρασίνου. Το έργο έχει προϋπολογισμό 41,43 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος είναι η εταιρεία Ιντρακάτ, η οποία έδωσε έκπτωση 33,67%.
Τα εργοτάξια έχουν εγκατασταθεί και εντός του 2014 θα εντατικοποιηθούν οι εργασίες. Με τον κλειστό αυτοκινητόδρομο θα βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των κατοίκων της δυτικής Θεσσαλονίκης, θα εξοικονομείται χρόνος διαδρομής, θα μειωθεί το λειτουργικό κόστος των οχημάτων, θα βελτιωθεί η σύνδεση με το διεθνές αεροδρόμιο της πόλης, ενώ αναμένεται και μείωση των εκπομπών ρύπων και του θορύβου. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών την περίοδο πλήρους ανάπτυξης των εργοταξίων, εντός του έτους, θα απασχολούνται 800 εργαζόμενοι.

ΣΥΝΔΕΣΗ ΟΛΘ ΜΕ ΠΑΘΕ
Σε εξέλιξη είναι δυτικά και το έργο της οδικής σύνδεσης της 6ης προβλήτας του λιμανιού Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του τρέχοντος έτους.
Το έργο θεωρείται μεγάλης σημασίας, δεδομένου ότι θα συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του λιμανιού με τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων εμπορικών μεταφορών και τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου προσέγγισης και απομάκρυνσης από το λιμένα. Η εργολαβία, που είναι σε εξέλιξη, περιλαμβάνει την πλήρη κατασκευή οδογέφυρας μήκους 2.700 μ. (εκ των οποίων τα 1.460 είναι έτοιμα) αμφίδρομης κυκλοφορίας με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση. Επίσης τη μερική παραλλαγή του τοπικού δικτύου οδών εκατέρωθεν του ΠΑΘΕ. Η συνολική δαπάνη του έργου ανέρχεται στα 26,5 εκατομμύρια ευρώ και ανάδοχος εταιρεία είναι η ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ. Το έργο ήταν κολλημένο για δυόμισι χρόνια, αλλά ξεμπλόκαρε τον περασμένο Ιούνιο.