Ανοδική πορεία κόντρα στην οικονομική κρίση καταγράφουν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στη χώρα μας, με το e-commerce να τρέχει φέτος στην Ελλάδα με ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 30%, από τους υψηλότερους στην Ευρώπη σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), και τον πήχη για τον τζίρο να μπαίνει στα 3,5 δισ. ευρώ.
Επιμέλεια Κώστας Σιαμέλης
Αυξανόμενος βαίνει και ο αριθμός των χρηστών του ίντερνετ, που δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς εκτιμώνται πλέον σε 2,5 εκατομμύρια από 1,9 εκατ. το 2012, αριθμός που μεταφράζεται σε άνοδο 40%.
Τις εν λόγω εκτιμήσεις έκανε ο αντιπρόεδρος του δ.σ. του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) και διευθυντής του ELTRUN, του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, που διενεργεί τις ετήσιες έρευνες του κλάδου, καθηγητής Γιώργος Δουκίδης. Σύμφωνα με όσα ανέφερε οι συγκεκριμένες επιδόσεις έχουν ως αποτέλεσμα διεθνείς οργανισμοί να κατατάσσουν πλέον την Ελλάδα στη δεύτερη ή τρίτη θέση όσον αφορά την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Μάλιστα ο ελληνικός μέσος όρος αγορών είναι 1.300 - 1.400, από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.
Ενδεικτικό της δυναμικής του κλάδου είναι ότι πλέον τα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα (αυτά που ενδέχεται να διαθέτουν και φυσική παρουσία, αλλά δίνουν μεγάλο βάρος στο ψηφιακό κανάλι πώλησης) έχουν υπερβεί τα 4.000. Όσον αφορά τους κλάδους του εγχώριου επιχειρείν που εμφανίζουν τη μεγαλύτερη δυναμική στο πεδίο των ηλεκτρονικών πωλήσεων και της ανάπτυξης μέσω του διαδικτύου, τα πρωτεία κρατά η τουριστική βιομηχανία. Ο κλάδος του τουρισμού έχει εισέλθει για τα καλά στην ηλεκτρονική εποχή, αφού το 40% του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον εν λόγω τομέα προέρχεται από το ίντερνετ.
Ο πρόεδρος του δ.σ. του GRECA Νίκος Γουλής δήλωσε: «Ο Σύνδεσμός μας προγραμματίζει το επόμενο διάστημα δράσεις στήριξης του κλάδου, όπως εβδομάδα ηλεκτρονικού εμπορίου (1η εβδομάδα Δεκεμβρίου), για στελέχη του κλάδου και διάφορες προωθητικές και ενημερωτικές ενέργειες κυρίως προς τους καταναλωτές».
«Εξαιρετική σημασία για την εθνική οικονομία και την επιχειρηματικότητα έχει και το B2B ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως δηλαδή οι ηλεκτρονικές συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων, η ηλεκτρονική τιμολόγηση και οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες, οι οποίες μάλιστα παρουσιάζουν πολύ μεγάλη αύξηση τον τελευταίο χρόνο», υπογράμμισε ο Γιώργος Δουκίδης.
Ταυτόχρονα ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Στέφανος Κόμνηνος ανακοίνωσε εθνικό σχεδιασμό για το ηλεκτρονικό εμπόριο, σε μία προσπάθεια να εκπαιδευτεί και να εξοικειωθεί ο καταναλωτής, φέρνοντάς τον πιο κοντά στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, όπως η ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ ΚΑΤΑΚΤΑ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Oι ελληνικές επιχειρήσεις απαντούν καταφατικά στη χρήση του διαδικτύου. Ειδικότερα η πρόσβασή τους έχει πλέον φτάσει το 91%, μία στις τέσσερις χρησιμοποιεί πια το Facebook και τα άλλα κοινωνικά δίκτυα για την προβολή της, ενώ ένα ανάλογο ποσοστό (24%) παρέχει στο προσωπικό εταιρικές φορητές συσκευές (έξυπνο κινητό, τάμπλετ, λάπτοπ κ.ά.) σύμφωνα με έρευνα του Παρατηρητηρίου της «Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε.». Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα θεωρούν απαραίτητη τόσο τη χρήση όσο και την παρουσία τους στο διαδίκτυο. Ειδικότερα:
- Παρατηρείται σημαντική διεύρυνση της χρήσης του διαδικτύου στις συναλλαγές των εγχώριων επιχειρήσεων με το δημόσιο (επτά στις δέκα υποβάλλουν ηλεκτρονικά τις εργοδοτικές εισφορές και τις δηλώσεις ΦΠΑ), ενώ παράλληλα η προώθηση των επιχειρήσεων μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα είναι σε συνεχή ανοδική πορεία.
- Έξι στις δέκα εταιρείες ανεξαρτήτως μεγέθους (ποσοστό 61%) στην αρχή του 2013 είχαν δική τους ιστοσελίδα προβάλλοντας τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, ποσοστό το οποίο αγγίζει το 78% για τις επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από δέκα άτομα, ενώ μία στις δύο μικρότερες εταιρείες (ποσοστό 52,4%) έχει πια την ιστοσελίδα της.
- Τον Ιανουάριο το 96,5% των ελληνικών εταιρειών με πάνω από δέκα εργαζόμενους είχαν πρόσβαση στο ίντερνετ, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τις εταιρείες με λιγότερα από δέκα άτομα ήταν 88,1% (από όπου προκύπτει μέσο ποσοστό 90,9% στο σύνολο της χώρας). Το 3,7% των εταιρειών είχαν εταιρικό ιστολόγιο (blog).
- Το 37,8% των μεγαλύτερων εταιρειών (με περισσότερους από δέκα υπαλλήλους) παρέχει για εταιρικούς σκοπούς φορητές συσκευές στο προσωπικό, ενώ το ποσοστό αυτό πέφτει στο 17% για τις μικρότερες επιχειρήσεις (με λιγότερους από δέκα υπαλλήλους), από όπου προκύπτει μέσο ποσοστό 24% για το σύνολο της χώρας.
- Όσον αφορά τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες στην Ελλάδα, ο κλάδος «ενημέρωσης - επικοινωνίας» ξεχωρίζει (με ποσοστό 65%). Γενικότερα περισσότερες από μία στις τρεις εταιρείες οποιουδήποτε κλάδου (σχεδόν το 37%) επένδυσαν πέρυσι σε νέες τεχνολογίες.
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ Ευρωπαϊκό ψηφιακό ταμείο
Στην τόνωση του ηλεκτρονικού εμπορίου εκτιμάται ότι θα συμβάλει μία νέα χρηματοδοτική πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως γνωστοποίησε πρόσφατα η εκπρόσωπος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου Βάλια Αρανίτου, η Ευρωπαϊκή Ένωση δημιούργησε ένα νέο επενδυτικό ταμείο, χρηματοδοτώντας το συνολικά με 10,4 δισ. ευρώ. Στόχος του νεοσύστατου ταμείου είναι να στηρίξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε να αναπτύξουν τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών και να τονώσουν την παρουσία τους στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η ΕΣΕΕ ήδη διερευνά τις δυνατότητες χρηματοδότησης των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων που ενδιαφέρονται να ενεργοποιηθούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω αυτού του ταμείου.
Εν τω μεταξύ προς την ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στοχεύει και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου, η οποία εντός του πρώτου εξαμήνου του 2014 προωθεί την καθιέρωση ενός νέου μοντέλου υποδομής για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Οι νέες παρεμβάσεις στοχεύουν στην ενίσχυση του πλαισίου ασφάλειας σε όλες τις B2B συναλλαγές, προκειμένου αυτό να λειτουργήσει ως πρόσθετο κίνητρο και να ενθαρρύνει τις ηλεκτρονικές συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων.
Πηγή: Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας