Η Κιρούνα, μια πόλη 18.000 κατοίκων στα σύνορα της Σουηδίας με την Φινλανδία θα μεταφερθεί ολόκληρη με τα δημόσια κτίρια και τα σπίτια της τρία χιλιόμετρα ανατολικότερα.Για να πάει κάποιος στην Κιρούνα χρειάζεται υπομονή. 17 ώρες τρένο από τη Στοκχόλμη μέσα από ένα παγωμένο και χιονισμένο τοπίο όπου η μόνη θέα είναι τα κατάλευκα πεύκα. Κατεβαίνοντας από το τρένο βλέπει κανείς ένα χάλκινο άγαλμα που στήθηκε προς τιμήν των μεταλλορύχων που δόξασαν και πλούτισαν την πόλη.
Αυτά όμως ακριβώς τα ορυχεία σιδήρου που λειτουργούν εδώ κι έναν αιώνα στα περίχωρα της μικρής πόλης εχουν προκαλέσει σοβαρές γεωλογικές μεταβολές στο έδαφος της Κιρούνα, με αποτέλεσμα οι ειδικοί να φοβούνται τον κίνδυνο υποχώρησης του εδάφους σε πολλά σημεία του ιστορικού κέντρου της.
Θα ειναι μια χρονοβόρα, επίπονη και πολυέξοδη διαδικασία: σύμφωνα με τους επιστήμονες, μέσα στα επόμενα 20 χρόνια που θα διαρκέσει συνολικά η «μετακόμιση», θα μεταφερθούν συνολικά 3.000 σπίτια κι οικίες, ολόκληρες ή σε «τεύχη», δημόσια κτίρια θα διαλυθούν και θα συναρμολογηθούν ξανά, ενώ κάποιες άλλες μεγάλες κατασκευές, όπως ο σιδηροδρομικός σταθμός, θα καταστραφούν εντελώς και στη θέση τους θα χτιστούν νέες εγκαταστάσεις.
Η διαδικασία μετακόμισης είναι γνωστή στους κατοίκους εδώ και πέντε χρόνια αλλά πριν από μερικές ημέρες, στις 31 Αυγούστου, μπήκε το τελευταίο τρένο στο σταθμό της Κιρούνα, με πολλούς από τους κάτοικους να παρακολουθούν τη διαδικασία συγκινημένοι. «Νιώθω νοσταλγία και θλίψη για το σταθμό», σημειώνει η κάτοικος της πόλης, Μία Μόρτλουντ. Ωστόσο, όπως σημειώνει ο αρχιτέκτονας στην εταιρία White που έχει αναλάβει την ανοικοδόμηση της Κιρούνα, Μίκαελ Στένκβιστ, «η πλειοψηφία των κατοίκων έχει κατανοήσει πλήρως την αναγκαιότητα της κίνησης αυτής και έχει αποδεχτεί το γεγονός της μεταφοράς».
Ένα από τα λιγοστά κτίρια που θα διασωθούν χωρίς να υποστούν καμία μεταβολή ειναι ο παλιός καθεδρικός ναός της πόλης, που ψηφίστηκε το 2001 ως η πιο όμορφη εκκλησία σε όλη τη Σουηδία. Ο ναός θα «ξεριζωθεί» σε ένα και μοναδικό κομμάτι, θα τοποθετηθεί σε ένα γιγάντιο φορτηγό και θα ξαναστηθεί τρία χιλιόμετρα μακρύτερα, προς μεγάλη ικανοποίηση των κατοίκων της Κιρούνα.
Θα ειναι μια χρονοβόρα, επίπονη και πολυέξοδη διαδικασία: σύμφωνα με τους επιστήμονες, μέσα στα επόμενα 20 χρόνια που θα διαρκέσει συνολικά η «μετακόμιση», θα μεταφερθούν συνολικά 3.000 σπίτια κι οικίες, ολόκληρες ή σε «τεύχη», δημόσια κτίρια θα διαλυθούν και θα συναρμολογηθούν ξανά, ενώ κάποιες άλλες μεγάλες κατασκευές, όπως ο σιδηροδρομικός σταθμός, θα καταστραφούν εντελώς και στη θέση τους θα χτιστούν νέες εγκαταστάσεις.
Η διαδικασία μετακόμισης είναι γνωστή στους κατοίκους εδώ και πέντε χρόνια αλλά πριν από μερικές ημέρες, στις 31 Αυγούστου, μπήκε το τελευταίο τρένο στο σταθμό της Κιρούνα, με πολλούς από τους κάτοικους να παρακολουθούν τη διαδικασία συγκινημένοι. «Νιώθω νοσταλγία και θλίψη για το σταθμό», σημειώνει η κάτοικος της πόλης, Μία Μόρτλουντ. Ωστόσο, όπως σημειώνει ο αρχιτέκτονας στην εταιρία White που έχει αναλάβει την ανοικοδόμηση της Κιρούνα, Μίκαελ Στένκβιστ, «η πλειοψηφία των κατοίκων έχει κατανοήσει πλήρως την αναγκαιότητα της κίνησης αυτής και έχει αποδεχτεί το γεγονός της μεταφοράς».
Ένα από τα λιγοστά κτίρια που θα διασωθούν χωρίς να υποστούν καμία μεταβολή ειναι ο παλιός καθεδρικός ναός της πόλης, που ψηφίστηκε το 2001 ως η πιο όμορφη εκκλησία σε όλη τη Σουηδία. Ο ναός θα «ξεριζωθεί» σε ένα και μοναδικό κομμάτι, θα τοποθετηθεί σε ένα γιγάντιο φορτηγό και θα ξαναστηθεί τρία χιλιόμετρα μακρύτερα, προς μεγάλη ικανοποίηση των κατοίκων της Κιρούνα.
iefimerida.gr