Το πρώτο βήμα για την εκκίνηση της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο αποφάσισε την ένταξη των μελετών για τις υποδομές του έργου στο επιχειρησιακό πρόγραμμα “Ενίσχυση της προσπελασιμότητας”. Η κατασκευή του φιλόδοξου έργου, που έχει παγώσει τα τελευταία δύο χρόνια, εκτιμάται ότι θα αρχίσει στα τέλη του 2015, μετά την ολοκλήρωση των μελετών.
Την ένταξή τους υπέγραψε ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος, ενώ, σύμφωνα με έγγραφο που αναρτήθηκε στη “Διαύγεια”, θα μελετηθούν η κατασκευή των έξι τεχνικών προβλητών (στάσεων), τα κτιριακά έργα στέγασης των εκδοτηρίων, των χώρων αναμονής των επιβατών της αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης, καθώς και οι συνδέσεις της με τα μέσα μεταφοράς. Δικαιούχος του έργου είναι η Εγνατία Οδός ΑΕ, η οποία θα προκηρύξει τις μελέτες. Ο προϋπολογισμός τους ανέρχεται σε 1 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), ενώ η επιλέξιμη δαπάνη είναι 780.000 ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται να γίνει και μελέτη σκοπιμότητας για τη διερεύνηση της δημιουργίας στάσης στο αεροδρόμιο “Μακεδονία”.
Τη σκυτάλη παίρνει πλέον η Εγνατία Οδός, η οποία θα δημοπρατήσει για λογαριασμό της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και των δήμων Καλαμαριάς, Θεσσαλονίκης και Θερμαϊκού τις μελέτες του έργου, που αποτελεί χρόνιο αίτημα κατοίκων και φορέων. Η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας πάντως εμφανίζεται αισιόδοξη για την πορεία υλοποίησης του φιλόδοξου έργου, θεωρώντας δεδομένη τη χρηματοδότησή του από το ΕΣΠΑ. Στην περίπτωση πάντως που δεν απορροφηθούν τα κονδύλια από το ΕΣΠΑ, ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Γιώργος Τσαμασλής τονίζει ότι η διοίκηση της περιφέρειας προτίθεται να χρηματοδοτήσει το έργο στο σύνολό του, καταβάλλοντας την επόμενη διετία τα 8,2 εκατ. ευρώ που απαιτούνται. Σημειώνεται ότι η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης ενέκρινε στις αρχές του καλοκαιριού τη σύμβαση μεταξύ της επιτροπής των τριών δήμων και της Εγνατίας Οδού προκειμένου να ξεκινήσουν οι μελέτες και να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατό η κατασκευή του έργου.
ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Σύμφωνα με τη μελέτη σκοπιμότητας, που είχε εκπονήσει το 2011 το υπουργείο Υποδομών, υπολογίζεται ότι για να είναι βιώσιμο το εγχείρημα το εισιτήριο θα πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ 2 και 2,5 ευρώ, χωρίς να δίδεται κρατική επιδότηση. Οι πέντε στάσεις που προτείνονται είναι πλατεία Ελευθερίας (στην προέκταση της Κομνηνών), δημαρχείο Θεσσαλονίκης, Μέγαρο Μουσικής (στην προέκταση της οδού Π. Συνδίκα στη Νέα Παραλία), μαρίνα Αρετσούς (περιοχή ΕΟΤ) και Νέοι Επιβάτες.
Ακόμη, προβλέπεται η λειτουργία 6+1 σκαφών τύπου καταμαράν (έξι εν λειτουργία και ένα εν εφεδρεία), το καθένα εκ των οποίων θα χωρά 200-250 επιβάτες. Τα δρομολόγια υπολογίζεται ότι θα εκτελούνται ανά 15 λεπτά και θα διαρκούν 45 λεπτά. Επίσης, εκτιμάται ότι η εξπρές διαδρομή από τους Νέους Επιβάτες έως την πλατεία Ελευθερίας θα διαρκεί 15 λεπτά της ώρας. Παράλληλα, υπολογίζεται ότι για περίπου δύο εβδομάδες ετησίως δεν θα εκτελούνται δρομολόγια λόγω καιρικών συνθηκών.
Από τις μέχρι σήμερα ενδείξεις προκύπτει επενδυτικό ενδιαφέρον.
Η κατασκευή των υποδομών θα στοιχίσει περίπου 8,2 εκατ. ευρώ, τα οποία θα επιχειρηθεί να αντληθούν από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Κεντρικής Μακεδονίας.
Μετά τις μελέτες θα ακολουθήσει δημοπράτηση της κατασκευής των υποδομών (προβλήτες-στάσεις, πλωτοί κυματοθραύστες και κτιριακές εγκαταστάσεις) και των συνοδών έργων.
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΜΕΛΕΤΗ
Η κεντρική μελέτη χωρίζεται σε υποέργα και προβλέπει:
* Τοπογραφική και βυθομετρική μελέτη
* Γεωτεχνική μελέτη και έρευνα
* Μελέτη κυματικών συνθηκών και προμελέτη λιμενικών έργων
* Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων
* Μελέτη σκοπιμότητας πρόσθετων θέσεων στάσεων και μελέτη εναρμόνισης του συστήματος με τα άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς
* Οριστική μελέτη λιμενικών έργων
* Τεύχη δημοπράτησης διεθνούς διαγωνισμού για την ανάθεση του συστήματος της αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας σε ιδιώτη επενδυτή
* Μελέτη κτιριακών εγκαταστάσεων: οριστική μελέτη αρχιτεκτονικών, μελέτη στατικών, μελέτη ηλεκτρομηχανολογικών, μελέτη εφαρμογής στις έξι θέσεις των προβλητών της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας
* Μελέτη θεσμικού πλαισίου θαλάσσιων επιβατικών μεταφορών.