Διευθυντικό στέλεχος του περιφερειακού καταστήματος ΙΚΑ στη Θεσσαλονίκη κατηγορείται ότι λειτούργησε μεροληπτικά υπέρ πρώην διευθυντή τραπέζης, εξασφαλίζοντας την έκδοση σύνταξης σε διάστημα 40 ημερών, την ώρα που χιλιάδες ασφαλισμένοι περιμένουν περίπου δύο χρόνια, ενώ σε περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης ο χρόνος καθυστέρησης υπερβαίνει τα δυόμισι χρόνια.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Η είδηση για τη φερόμενη ενέργεια του διοικητικού στελέχους του ΙΚΑ έχει εξοργίσει τόσο ασφαλισμένους όσο και υπαλλήλους του φορέα, που δέχονται καθημερινά τα παράπονα των πολιτών για τις καθυστερήσεις.
Η καταγγελία έγινε από πρώην υπάλληλο του ΤΕΒΕ που βρίσκεται στην αναμονή έκδοσης της σύνταξής του και κατατέθηκε στον διοικητή του ΙΚΑ στην Αθήνα με κοινοποίηση στον Σύλλογο Εργαζομένων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Θεσσαλονίκης. Στον Σύλλογο κατατέθηκαν και δύο ακόμη καταγγελίες, οι οποίες ωστόσο είναι ανώνυμες και εύλογα δεν λαμβάνονται υπόψη. Η υπόθεση προφανώς θα διερευνηθεί από τα αρμόδια όργανα της διοίκησης του ασφαλιστικού φορέα, και εφόσον η καταγγελία ευσταθεί, το στέλεχος που φέρεται να μερολήπτησε υπέρ του πρώην μεγαλοστελέχους της τράπεζας αναμένεται να ελεγχθεί πειθαρχικά. «Εμείς, μετά την κοινοποίηση της καταγγελίας, θέσαμε ερώτημα στον διευθυντή και περιμένουμε την απάντησή του. Εάν είναι αλήθεια, θα πρόκειται για σημαντική ενέργεια μεροληψίας, τη στιγμή που ένας ασφαλισμένος περιμένει 17 μήνες ή 2,5 χρόνια για να πάρει 500 ευρώ. Εμείς ζητούμε την απόλυτη σειρά στην έκδοση των συντάξεων. Οποιαδήποτε άλλη ενέργεια αποτελεί μομφή και κατά των συναδέλφων μας», δηλώνει στη «Μ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Θεσσαλονίκης Στράτος Μίξιος.
Το καταγγελλόμενο διευθυντικό στέλεχος του ΙΚΑ αναμένει την κρίση της διοίκησης του οργανισμού, στην οποία και θα δώσει εξηγήσεις αν ελεγχθεί υπηρεσιακά. Ο ίδιος έχει το δικαίωμα να επισπεύσει τις διαδικασίες για την έκδοση σύνταξης σε άτομα που έχουν αναπηρία, πάσχουν από ανίατη ασθένεια, έχουν προβεί σε μεταμόσχευση ή είναι σε άθλια οικονομική κατάσταση και η σύνταξη είναι αναγκαία για την επιβίωσή τους. Πάντως, το εν λόγω στέλεχος της περιφερειακής διεύθυνσης του ΙΚΑ στα τρία χρόνια που υπηρετεί το πόστο σύμφωνα με μαρτυρίες εργαζομένων τηρεί την απόλυτη σειρά στα αιτήματα και την έκδοση αποφάσεων και δεν έχει παρεκκλίνει από τη βασική αρχή του να ακολουθείται πιστά η προτεραιότητα. Έχουν εκδοθεί περίπου 100.000 συντάξεις αυτό το διάστημα χωρίς να καταγγελθεί μεροληψία. «Είναι άξια απορίας η ενέργεια που φέρεται να έκανε ο διευθυντής», λένε υπάλληλοι. «Υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να ζήσουν και περιμένουν τη σύνταξη ως μάννα εξ ουρανού. Ένας διευθυντής τραπέζης δεν έχει τέτοια ανάγκη».
ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΙΚΑ-ΕΤΑΜ
Το περιφερειακό κατάστημα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στη Θεσσαλονίκη, στην οδό Αριστοτέλους, είναι το μοναδικό σε όλη την Κεντρική Μακεδονία που εκδίδει συνταξιοδοτικές αποφάσεις και αδυνατεί να αντεπεξέλθει στον όγκο των αιτήσεων. Την ίδια ώρα μένει στα χαρτιά ο σχεδιασμός για την αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων. Η έκδοση σύνταξης καθυστερεί 19 μήνες και σε περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης 28 με 30 μήνες, ενώ σε όλη τη χώρα εκκρεμούν πάνω από 150.000 αιτήματα. Η έλλειψη προσωπικού αλλά και η καθυστέρηση δημιουργίας νέων κέντρων απονομής συντάξεων είναι από τους λόγους των καθυστερήσεων.
Η διοίκηση του ΙΚΑ υποστηρίζει ότι οριστική λύση στην καθυστέρηση έκδοσης σύνταξης θα δοθεί με την ψηφιοποίηση του ΙΚΑ. Ήδη έχουν ενταχθεί έξι έργα στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση του ΕΣΠΑ 2007-2013». Τα έργα που έχουν ενταχθεί είναι τα εξής: Διασφάλιση της ασφάλειας των πληροφοριών, του λογισμικού και των υποδομών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για την εξασφάλιση των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους πολίτες και επιχειρήσεις - Επιχειρησιακός Σχεδιασμός και Πληροφοριακό Σύστημα Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) - Έκδοση σύνταξης σε μία ημέρα - Καταπολέμηση της Εισφοροδιαφυγής και Εισφοροαποφυγής στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ - Αξιοποίηση Ακίνητης Περιουσίας ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και Ανάπτυξη Συστήματος Διαχείρισης Ακίνητης Περιουσίας - Οργανωτική Αναδιοργάνωση και Λειτουργικός Ανασχεδιασμός του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και Ανάπτυξη Συστήματος Διοικητικής Πληροφόρησης.
Στο ίδιο πρόγραμμα έχει ενταχθεί και η ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής ιστορίας για τα προγενέστερα του 2002 έτη. Κατά τη χρονική διάρκεια των έξι πρώτων μηνών του 2013 ολοκληρώθηκαν μέσω των προσφερόμενων ηλεκτρονικών υπηρεσιών 941.335 περιπτώσεις υποβολής ΑΠΔ, 257.120 περιπτώσεις άντλησης ασφαλιστικής ενημερότητας από εργοδότες και πιστοποιημένους φορείς, 716.579 περιπτώσεις έκδοσης βεβαίωσης σύνταξης για φορολογική χρήση, 297.646 περιπτώσεις άντλησης στοιχείων από τους ατομικούς λογαριασμούς ασφάλισης, 525.467 περιπτώσεις άντλησης στοιχείων από τους ατομικούς λογαριασμούς ασφάλισης ΟΑΕΔ, ΟΕΚ, ΟΕΕ, 1.778.865 περιπτώσεις παροχής στοιχείων εργοδοτών στο ΣΕΠΕ.