Παρασκευή 14 Ιουνίου 2013

Με προσωπικό 1.200 ατόμων ο νέος φορέας

Με ένα νομοσχέδιο γενικόλογο, γραμμένο στο... γόνατο, κακέκτυπο του προ διετίας σχεδίου Μόσιαλου για την αναμόρφωση της ΕΡΤ, παρουσίασε χθες η κυβέρνηση το προτεινόμενο πλαίσιο λειτουργίας του νέου φορέα στον οποίο -όπως όλα δείχνουν- μεταφέρονται πάμπολλες από τις αμαρτίες και παθογένειες της παλιάς και κλειστής, πλέον, ΕΡΤ.

Με προσωπικό 1.200 ατόμων ο νέος φορέας
Και το όνομα αυτής, «Νέα Ελληνική Ραδιοφωνία, Ιντερνετ και Τηλεόραση ΑΕ» (ΝΕΡΙΤ) και όπως δήλωσε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Σίμος Κεδίκογλου, θα λειτουργήσει μέχρι τις 29 Αυγούστου με προσωπικό από 1.000 - 1.200 άτομα με προτιμησιακό καθεστώς (χωρίς να αναφέρονται κριτήρια) για όσους από τους εργαζόμενους της ΕΡΤ απέδωσαν έργο όλα αυτά τα χρόνια.
Στο σχέδιο νόμου των 17 άρθρων ωστόσο αναφέρεται ρητά ότι το όνομα της νέας δημόσιας ραδιοτηλεόρασης δεν έχει αποφασισθεί και σίγουρα δεν θα είναι ΝΕΡΙΤ (αυτό είναι το όνομα της ΑΕ). Η ΝΕΡΙΤ θα είναι αυτόνομη διοικητικά και οικονομικά, ενώ θα εποπτεύεται από 7μελές Εποπτικό Συμβούλιο, 9ετούς θητείας.
Ο νέος τίτλος θα αποφασισθεί με απόφαση του ΔΣ κατόπιν εισήγησης του Εποπτικού Συμβουλίου, το οποίο και θα επιλέγει τον διευθύνοντα σύμβουλο και μέλη του ΔΣ, ενώ θα εγκρίνει και το επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας. Η επιλογή των μελών του Εποπτικού Συμβουλίου θα γίνεται κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης του Διευθύνοντος Συμβούλου, ο οποίος θα εκτελεί και χρέη προέδρου του ΔΣ, που θα συνεδριάζει μία φορά τον μήνα τουλάχιστον, ενώ δυο μέλη του θα μπορούν να είναι υπάλληλοι της ΝΕΡΙΤ.
Το σχέδιο νόμου φέρνει αλλαγές, περισσότερα πρόσωπα στο κέντρο λήψεων αποφάσεων, ενώ περιλαμβάνει και γκρίζες ζώνες όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι στη θέση των συναποφασιζόντων υπουργών τοποθετείται και ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού ? θώκος που ως γνωστόν έχει καταργηθεί καθώς λειτουργεί αυτόνομα υπουργείο Τουρισμού, ενώ ο Πολιτισμός έχει ενταχθεί στο γιγαντωμένο υπουργείο Παιδείας.
Δεκαετές πλάνο
Επί του πρακτέου αρχικά το Εποπτικό Συμβούλιο θα συντάξει 10ετές στρατηγικό σχέδιο της ΝΕΡΙΤ. Θα ακολουθήσει έρευνα αγοράς και μελέτες, με τα συμπεράσματα των οποίων θα πορευθούν τα μέλη του ΔΣ της ΝΕΡΙΤ, που θα αποφασίσουν ποια θα είναι η εμπορική επωνυμία, δηλαδή ο διακριτικός τίτλος της. Επομένως ΕΡΤ τέλος και ως επωνυμία.
Σε αυτό το πλαίσιο θα δημιουργηθούν, μετονομαστούν ή διατηρηθούν τηλεοπτικά κανάλια, ραδιοφωνικοί σταθμοί, ιστότοποι κτλ. που θα αποτελούν το «μπουκέτο» υπηρεσιών της εταιρείας. Ως εκ τούτου, ΕΤ-1, ΝΕΤ, ΕΤ-3 και άλλες επωνυμίες πολύ πιθανόν να μη διατηρηθούν, όπως είναι πιθανόν να μην παραμείνουν και ως οργανικές οντότητες (μπορεί τα κανάλια να γίνουν δύο ή και ένα).
Οι μεταβιβάσεις των περιουσιακών στοιχείων της καταργηθείσας ΕΡΤ στη ΝΕΡΙΤ απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος ή εισφορά υπέρ οποιουδήποτε. Καμιά φορολογική υποχρέωση δεν δημιουργείται σε βάρος της ΝΕΡΙΤ. Το μετοχικό κεφάλαιο της ΝΕΡΙΤ-ΑΕ ανήκει αποκλειστικά στο Δημόσιο, στο όνομα του οποίου έχει εκδοθεί ένας ονομαστικός και αναπαλλοτρίωτος τίτλος.
Το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της ΝΕΡΙΤ-ΑΕ είναι εκείνο που προκύπτει μετά την απογραφή και αποτίμηση των περιερχόμενων σε αυτή περιουσιακών στοιχείων, ενεργητικών και παθητικών, του καταργηθέντος ενιαίου φορέα της ΕΡΤ.
Η δομή της ΝΕΡΙΤ
1. Η ΕΡΤ Α.Ε. μετονομάζεται σε ΝΕΡΙΤ Α.Ε.
2. Αναζητείται εμπορική επωνυμία, άγνωστο αν θα παραμείνουν τα τρία κανάλια και το σύνολο των ραδιοσταθμών
3. Θα προτιμηθούν οι έμπειροι και αποδοτικοί εργαζόμενοι (της παλιάς ΕΡΤ)
4. Το 7μελές Εποπτικό Συμβούλιο θα επιλέγει διευθύνοντα σύμβουλο, μέλη του Δ.Σ. και θα καταρτίζει 10ετές στρατηγικό σχέδιο
5. Συνεχίζει το ανταποδοτικό τέλος, αλλά θα επανακαθοριστεί
6. Θα προσληφθούν μόνιμοι με σύμβαση εργασίας αορίστου και ορισμένου χρόνου, αλλά και συμβασιούχοι
7. Θα μπορούν να ανατίθενται έργα για απευθείας εκτέλεση σε δημοσιογράφους, επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης και καλλιτέχνες
8. Συστήνεται ρόλος διαμεσολαβητή και Επιτροπή Δεοντολογίας
Παραμένει το τέλος
Τα έσοδα προκύπτουν και πάλι μέσω και του ανταποδοτικού τέλους υπέρ ΕΡΤ που θα συνεχίσει να εισπράττεται μέσω των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος της ΔΕΗ. Ωστόσο το ύψος του τέλους θα καθορίζεται από το υπ. Οικονομικών και την πολιτική ηγεσία για θέματα Τύπου και Μέσων Ενημέρωσης (εν προκειμένω από τον υφυπουργό στον πρωθυπουργό). Πόροι της ΝΕΡΙΤ-ΑΕ είναι, λοιπόν, οι ίδιοι με τους σημερινούς: Εκτός από το ανταποδοτικό τέλος, τα έσοδα από διαφημίσεις και από κάθε άλλη πηγή (π.χ. πωλήσεις περιεχομένου).
Μόνιμοι και συμβασιούχοι
Στη ΝΕΡΙΤ και στα διάφορα κανάλια, ραδιοφωνικούς σταθμούς, ιστοτόπους που θα ελέγχει θα προσληφθούν και θα εργάζονται τόσο μόνιμοι με σύμβαση εργασίας αορίστου και ορισμένου χρόνου, όσο και συμβασιούχοι. Οπως γινόταν δηλαδή όλα τα τελευταία χρόνια. Το σοβαρότερο, ότι με πρόταση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, θα μπορούν να ανατίθενται έργα για απευθείας εκτέλεση σε δημοσιογράφους, επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης, καλλιτέχνες κτλ. Οι αποδοχές κάθε εργαζόμενου θα καθορίζονται με ατομική σύμβαση εργασίας. Τα θολά σημεία δεν έχουν τέλος. Οπως π.χ. αν θα συνεχιστεί η προβολή προγράμματος για τον απόδημο ελληνισμό. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο «η ΝΕΡΙΤ-ΑΕ απευθύνεται προς το ευρύ κοινό και καλύπτει γεωγραφικά το σύνολο της χώρας. Μπορεί να απευθύνεται και προς τον απόδημο ελληνισμό».
Τοπικοί σταθμοί
Η ΝΕΡΙΤ-ΑΕ μπορεί να λειτουργεί και σταθμούς τοπικής εμβέλειας ενώ θα προβάλλει τηλεοπτικά, διαδικτυακά και ραδιοφωνικά τις εργασίες της Βουλής. Θα μπορεί επίσης να ιδρύει θυγατρικές και να συμμετέχει σε άλλες εταιρείες στην Ελλάδα ή το εξωτερικό. Συστήνεται για πρώτη φορά θέση Διαμεσολαβητή, που θα είναι αρμόδιος για την εξέταση καταγγελιών, παραπόνων και αιτημάτων απάντησης για τις εκπομπές και τα προγράμματα της δημόσιας τηλεόρασης. Τέλος, συγκροτείται Επιτροπή Δεοντολογίας.
ΣΟΝΙΑ ΧΑΪMANTA
"Εθνος¨"