Επί χρήμασι θα κληθούν από το νέο έτος οι οδηγοί να παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους στις περισσότερες θέσεις στάθμευσης που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης.
Της Βαρβάρας Ζούκα
Η στάθμευση θα είναι δωρεάν αποκλειστικά για τους μόνιμους κατοίκους, οι οποίοι θα χάσουν σημαντικό αριθμό θέσεων σε σχέση με αυτές που έχουν σήμερα στη διάθεσή τους, καθώς δεν θα έχουν το δικαίωμα να παρκάρουν σε κεντρικούς δρόμους.
Στους κομβικούς δρόμους κάθε περιοχής, όπως είναι για παράδειγμα η Αγίου Δημητρίου και η Κασσάνδρου στην Άνω Πόλη, η Μαρτίου και η Μπότσαρη στα ανατολικά ή η Λαμπράκη, η Κλεάνθους και η Διογένους στην Τούμπα, θα εφαρμοστεί το καθεστώς της βραχυχρόνιας στάθμευσης. Στο πλαίσιο αυτό οι διαθέσιμες θέσεις θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από τους επισκέπτες κάθε περιοχής, οι οποίοι θα καλούνται να καταβάλουν και το σχετικό αντίτιμο.
Αυτές είναι μόνον ορισμένες από τις αλλαγές που προβλέπει το νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, το οποίο προωθεί η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, όπως το παρουσίασαν χθες ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, ο αντιδήμαρχος Επιχειρηματικότητας και Απασχόλησης Χασδάι Καπόν και ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος σε θέματα κυκλοφορίας Γιώργος Δημαρέλος.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης δεν έκρυψε ότι η δημοτική αρχή αναμένει να υπάρξουν αντιδράσεις, καθώς, όπως είπε, μέχρι σήμερα «επικρατεί η αντίληψη ότι καθένας μπορεί να παρκάρει, όπου και όπως θέλει». Σύμφωνα με τον Γιάννη Μπουτάρη οι προωθούμενες δομικές αλλαγές θα εξυπηρετήσουν καλύτερα τον κόσμο και συγχρόνως θα μεταβάλουν την επικρατούσα νοοτροπία.
Όπως επισήμανε ο κ. Καπόν, σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε το Ινστιτούτο Μεταφορών η εφαρμογή του νέου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης μπορεί να επιφέρει βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην πόλη κατά 20%.
ΧΡΕΩΣΗ ΑΝΑ ΛΕΠΤΟ
Ο δήμος Θεσσαλονίκης πρόκειται να προχωρήσει στην προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την ανάπτυξη αυτού του νέου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης. Σύμφωνα με τον κ. Δημαρέλο ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα που προκύπτουν για τους πολίτες που θα χρησιμοποιούν αυτό το νέο σύστημα είναι ότι η χρέωση θα γίνεται ανά λεπτό στάθμευσης. «Σήμερα η στάθμευση κοστίζει 1,7 ευρώ την ώρα. Με το νέο σύστημα τα σενάρια που έχουν διατυπωθεί από τη σχετική μελέτη που εκπονήθηκε προβλέπουν χρέωση από 1,7 έως 2 ευρώ την ώρα. Ωστόσο με το νέο σύστημα κάθε οδηγός θα πληρώνει για όση ώρα ακριβώς θα έχει αφήσει το αυτοκίνητό του σε κάθε σημείο, ενώ σήμερα η χρέωση γίνεται ανά ώρα», εξήγησε ο κ. Δημαρέλος.
Το νέο σύστημα θα λειτουργεί απλώς και μόνο με τη χρήση του κινητού τηλεφώνου. Ειδικότερα, όπως σημείωσε ο αντιδήμαρχος Επιχειρηματικότητας και Απασχόλησης, ο χρήστης του συστήματος μέσω κινητού ή διαδικτύου θα κάνει εγγραφή στην εταιρεία που θα διαχειρίζεται την ελεγχόμενη στάθμευση και θα λαμβάνει έναν κωδικό. Κάθε φορά που θα χρησιμοποιεί κάποια θέση, θα πληκτρολογεί τον κωδικό και η χρέωση θα γίνεται είτε μέσω πιστωτικής είτε μέσω προπληρωμένης κάρτας.
«Παραλάβαμε ένα σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης με παρκόμετρα και κάρτες από τα περίπτερα, που παρουσίαζε πολλά προβλήματα. Τα έσοδα του δήμου είναι εξαιρετικά περιορισμένα και δεν υπερβαίνουν το ποσό των 300.000 ευρώ, ενώ με το νέο σύστημα αυτά θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 300%», είπε ο κ. Καπόν, προσθέτοντας ότι πολύ συχνά τα υφιστάμενα μηχανήματα είτε βγαίνουν εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης είτε καταστρέφονται από επιτήδειους. «Επιπλέον το υφιστάμενο σύστημα προβλέπει διακίνηση μετρητών, γεγονός που θεωρείται για εμάς απαράδεκτο», υπογράμμισε ο αντιδήμαρχος.
Όπως ανέφερε, οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί σύμφωνα με τη μελέτη του Ινστιτούτου Μεταφορών θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση στις κατά τόπους δημοτικές κοινότητες αλλά και στην επιτροπή ποιότητας ζωής με ευθύνη του προέδρου της και αντιδημάρχου Ανακύκλωσης και Καθαριότητας Θανάση Παππά. Μέσα στο επόμενο δίμηνο αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου, ενώ το νέο σύστημα εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία από το νέο έτος.
ΕΙΔΙΚΟ ΣΩΜΑ ΕΛΕΓΚΤΩΝ
Χθες ο κ. Καπόν προανήγγειλε τη λειτουργία αυτόνομου σώματος ελεγκτών, το οποίο θα αστυνομεύει τις περιοχές όπου θα εφαρμόζεται το νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης του δήμου Θεσσαλονίκης.
«Ο στόχος του δήμου Θεσσαλονίκης είναι κάθε άλλο παρά φοροεισπρακτικός, καθώς τα έσοδα από τη λειτουργία του νέου συστήματος θα κατευθύνονται στις κατά τόπους κοινότητες, ώστε να υλοποιούν δράσεις για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων», τόνισε ο κ. Δημαρέλος.
ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΑΝΑ ΠΕΡΙΟΧΗ
Στο κέντρο:
Μία από τις βασικές αλλαγές αφορά την ενοποίηση των περιοχών Θ1 και Θ2 σε μία ενιαία ζώνη, εντός της οποίας οι μόνιμοι κάτοικοι της πρώτης δημοτικής κοινότητας θα μπορούν να παρκάρουν εντελώς δωρεάν. Μεγάλος αριθμός θέσεων (1.186) αποδίδεται στη χρήση των επισκεπτών του κέντρου της πόλης, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να σταθμεύουν τα αυτοκίνητά τους σε κάθε σημείο για ορισμένο χρόνο στο πλαίσιο του καθεστώτος της βραχυχρόνιας στάθμευσης. Ουσιαστικά το σύνολο των θέσεων, όπου εφαρμόζεται σήμερα το μέτρο της βραχυχρόνιας στάθμευσης, θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από όσους επισκέπτονται το κέντρο, ενώ οι θέσεις όπου εφαρμόζεται η μακροχρόνια στάθμευση θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από τους μόνιμους κατοίκους.
Ειδικότερα οι θέσεις βραχυχρόνιας στάθμευσης που διατίθενται στην αποκλειστική χρήση των επισκεπτών του κέντρου της πόλης διαμορφώνονται στους ακόλουθους δρόμους:
- Στην Αγίας Σοφίας στα τμήματά της από τη Φιλίππου μέχρι την Εγνατία και από την Τσιμισκή μέχρι τη λεωφόρο Νίκης (107 θέσεις).
- Στην Παλαιών Πατρών Γερμανού στο τμήμα της από την Τσιμισκή μέχρι την Εγνατία (133 θέσεις).
- Στην Εθνικής Αμύνης στο τμήμα της από την Εγνατία μέχρι τη λεωφόρο Νίκης (151 θέσεις).
- Στη Μητροπολίτου Γενναδίου (39 θέσεις).
- Στη Χαλκέων (24 θέσεις).
- Στην Ιασωνίδου (50 θέσεις).
- Στη Δραγούμη στο τμήμα της από την Εγνατία μέχρι και την Ολύμπου (72 θέσεις).
- Στη Φιλίππου στο τμήμα της από τη Δραγούμη μέχρι και τη Βενιζέλου (140 θέσεις).
- Στην Αγίου Δημητρίου στο τμήμα της από την Παπαζώλη μέχρι την Εθνικής Αμύνης (131 θέσεις).
- Στην Αγγελάκη (94 θέσεις).
- Στη Βασιλέως Ηρακλείου (21 θέσεις).
- Στη Βενιζέλου (50 θέσεις).
- Στην Παύλου Μελά (86 θέσεις).
- Στην Καρόλου Ντηλ (12 θέσεις).
- Στη Μητροπόλεως (76 θέσεις).
Στη δεύτερη κοινότητα:
Δύο είναι οι βασικές αλλαγές που προωθούνται για την περιοχή της δεύτερης δημοτικής κοινότητας:
1. Αίρεται η άρση της απαγόρευσης στάθμευσης στην Αγίων Πάντων, στην οποία θα εφαρμοστεί καθεστώς ελεύθερης στάθμευσης τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες.
2. Εφαρμόζεται το μέτρο της βραχυχρόνιας στάθμευσης μόνον για επισκέπτες σε συνολικά 302 θέσεις, εκ των οποίων 25 στην Αναγεννήσεως, 129 στη Γιαννιτσών και 148 στη Λαγκαδά. Στις οδούς Γιαννιτσών και Λαγκαδά διατηρούνται αντίστοιχα 267 και 79 θέσεις ελεύθερης στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους.
Στην Άνω Πόλη:
Για την περιοχή της Άνω Πόλης, όπου σύμφωνα με τις μελέτες παρουσιάζονται τα σοβαρότερα κυκλοφοριακά προβλήματα, προωθούνται οι ακόλουθες αλλαγές:
- Στο τμήμα της Αγίου Δημητρίου από την Παπαζώλη μέχρι και την Ολυμπιάδος οι υφιστάμενες 139 ελεύθερες θέσεις μετατρέπονται σε θέσεις βραχυχρόνιας στάθμευσης μόνον για επισκέπτες.
- Στην οδό Κασσάνδρου στο νότιο τμήμα της οι 130 υφιστάμενες ελεύθερες θέσεις μετατρέπονται σε θέσεις βραχυχρόνιας στάθμευσης αποκλειστικά για επισκέπτες. Στο βόρειο τμήμα του δρόμου διατηρούνται οι 120 θέσεις ελεύθερης στάθμευσης για τους κατοίκους.
Στην περιοχή της Τούμπας:
Σε ό,τι αφορά την τέταρτη δημοτική κοινότητα, οι ελεύθερες θέσεις στάθμευσης που υπάρχουν σήμερα στις κομβικές οδούς Γρηγορίου Λαμπράκη, Κλεάνθους, Μπότσαρη, Διογένους, Αρτάκης και Απόλλωνος μετατρέπονται σε θέσεις βραχυχρόνιας στάθμευσης, οι οποίες θα μπορούν να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από τους επισκέπτες της περιοχής. Ειδικότερα διαμορφώνονται οι ακόλουθες θέσεις βραχυχρόνιας στάθμευσης αποκλειστικά για επισκέπτες:
- Στην οδό Γρηγορίου Λαμπράκη στο τμήμα από τη Σταγειρίτη μέχρι και την Κατσιμίδη 263.
- Στην οδό Κλεάνθους στο τμήμα από την Καραμανλή μέχρι τη Λαμπράκη 131.
- Στη Μάρκου Μπότσαρη στο τμήμα από την Παπαναστασίου μέχρι την Ανατολικής Θράκης 63.
- Στην οδό Διογένους 49.
- Στην οδό Αρτάκης 54.
- Στην οδό Απόλλωνος 27.
Στην πέμπτη δημοτική κοινότητα
Και στην περιοχή της πέμπτης δημοτικής κοινότητας οι μόνιμοι κάτοικοι δεν θα έχουν τη δυνατότητα να παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους σε εμπορικούς δρόμους, όπως η 25ης Μαρτίου, η Μάρκου Μπότσαρη και η Κωνσταντίνου Καραμανλή. Οι θέσεις που είναι διαθέσιμες σε αυτές τις κομβικές οδούς θα ενταχθούν στο καθεστώς της βραχυχρόνιας στάθμευσης και θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από τους επισκέπτες της πέμπτης δημοτικής κοινότητας.