Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου 2013

Κυνική η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον Νίκο Χουντή, για τη διακοπή του αντικαρκινικού φαρμάκου Erbitux της γερμανικής εταιρίας Merck


«Αφού δεν την πληρώσατε μέσα στις προθεσμίες, δικαιολογημένα η εταιρία Merck έκοψε το αντικαρκινικό φάρμακο Erbitux στους έλληνες ασφαλισμένους». Αυτό προκύπτει από την απάντηση του Επιτρόπου Όλι Ρεν, σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Χουντή.

Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Χουντής, σε ερώτησή του, αφού καυτηρίαζε με έντονο ύφος τη διακοπή της προμήθειας του αντικαρκινικού φαρμάκου Erbitux από την γερμανική εταιρία Merck, προς τα ελληνικά ασφαλιστικά ταμεία, τόνιζε ότι, «η έλλειψη του φαρμάκου θέτει σε άμεσο κίνδυνο την ανθρώπινη υγεία», και ότι, «η διακοπή της παροχής του φαρμάκου αντίκειται στην αρχή της καλής πίστης» και διατύπωνε το εξής ερώτημα:
«Εφαρμόζεται από την Ελλάδα ο παραπάνω όρος της εξόφλησης εντός 90 ημερών; Αν ναι, γιατί η εταιρεία αποφάσισε τη διακοπή της παροχής του φαρμάκου, με ενδεχόμενες δραματικές συνέπειες για την υγεία των ασθενών; Αν όχι, πώς επιτρέπει η Επιτροπή την κατά προτεραιότητα εξόφληση των δανειστών της Ελλάδας, με αποτέλεσμα το δημόσιο σύστημα υγείας να στερείται των αναγκαίων επιχορηγήσεων για τη συνέχιση της ομαλής προμήθειας φαρμάκων για τον πληθυσμό;»

Η απάντηση της Κομισιόν, μέσω του Επιτρόπου κ. Rehn, μόνο κυνική μπορεί να χαρακτηρισθεί, αφού περιγράφει με πλήρη λεπτομέρεια τον «Κανονισμό» πληρωμής των προμηθευτών του δημοσίου, δηλώνοντας δηλαδή με σαφήνεια ότι, «αργήσατε να πληρώσετε, γι αυτό καλώς η εταιρία Merck σας έκοψε το Erbitux».

Η πλήρης ερώτηση του Νίκου Χουντή και η απάντηση του Όλι Ρεν, έχουν ως εξής:

Ερώτηση Νίκου Χουντή:
«Στην Ελλάδα η φαρμακευτική εταιρεία Merck έπαψε να προμηθεύει τα ελληνικά νοσοκομεία με το αντικαρκινικό φάρμακο Erbitux, λόγω των ανεξόφλητων χρεών του ελληνικού Δημοσίου.
Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η εταιρεία αποφάσισε τη διακοπή της προμήθειας του φαρμάκου στην Ελλάδα, κι όχι και σε άλλες χώρες της ΕΕ που επίσης έχουν χρέη, επειδή είχε ήδη υποστεί «κούρεμα» των ελληνικών ομολόγων, που είχε συμφωνήσει να λάβει από το ελληνικό Δημόσιο για την εξόφληση παλαιοτέρων οφειλών του. Δεδομένου ότι το ίδιο μπορεί να πράξουν και άλλες εταιρείες, και ότι:
το άρθρο 168 παρ.1 της Συνθήκης (ΣΛΕΕ) ορίζει ότι, «κατά τον καθορισμό και την εφαρμογή όλων των πολιτικών και δράσεων της Ένωσης, πρέπει να εξασφαλίζεται υψηλό επίπεδο προστασίας της ανθρώπινης υγείας», γεγονός που σημαίνει ότι πρέπει να εξασφαλίζεται υψηλό επίπεδο προστασίας της ανθρώπινης υγείας και οσάκις η Ένωση θεσπίζει πράξεις βάσει άλλων διατάξεων της Συνθήκης,
η Επιτροπή στην ερώτηση μου (Ε-005825/2012) με παρέπεμψε στο Πρόγραμμα Οικονομικής Προσαρμογής της Ελλάδας, όπου, προκειμένου να «αποφευχθεί η συσσώρευση νέων καθυστερούμενων οφειλών» του ελληνικού δημοσίου, ορίζεται ότι η εξόφληση των τιμολογίων του Δημοσίου δεν πρέπει να ξεπερνά τις 90 ημέρες από την οριζόμενη ημερομηνία εξόφλησης,
ερωτάται η Επιτροπή:
Ποια είναι η τιμή με την οποία έχει τιμολογήσει το εν λόγω φάρμακο το αρμόδιο ελληνικό υπουργείο; Ποιες είναι οι τρεις φθηνότερες τιμές αυτού του φαρμάκου στην υπόλοιπη Ευρώπη;
Εφαρμόζεται από την Ελλάδα ο παραπάνω όρος της εξόφλησης εντός 90 ημερών; Αν ναι, γιατί η εταιρεία αποφάσισε τη διακοπή της παροχής του φαρμάκου, με ενδεχόμενες δραματικές συνέπειες για την υγεία των ασθενών; Αν όχι, πως επιτρέπει η Επιτροπή την κατά προτεραιότητα εξόφληση των δανειστών της Ελλάδας, με αποτέλεσμα το δημόσιο σύστημα υγείας να στερείται των αναγκαίων επιχορηγήσεων για τη συνέχιση της ομαλής προμήθειας φαρμάκων για τον πληθυσμό;
Επειδή η ενδεχόμενη έλλειψη του φαρμάκου θέτει σε άμεσο κίνδυνο την ανθρώπινη υγεία, θεωρεί η Επιτροπή ότι η διακοπή της παροχής είναι σύμφωνη με την αρχή της καλής πίστης; Τι δυνατότητες διαθέτουν τα κράτη μέλη απέναντι σε τέτοιες ενέργειες προκειμένου να προστατέψουν την υγεία των πολιτών τους; Υπάρχει δυνατότητα αποκλεισμού της Merck από μελλοντικούς διαγωνισμούς προμηθειών;»

Απάντηση Όλι Ρεν:
«Σύμφωνα με το άρθρο 6 παράγραφος 4 της οδηγίας 89/105/ΕΟΚ του Συμβουλίου[1], τα κράτη μέλη οφείλουν να δημοσιεύουν και να κοινοποιούν στην Επιτροπή τον κατάλογο των προϊόντων που καλύπτονται από το ασφαλιστικό τους σύστημα υγείας μαζί με τις τιμές τους, όπως αυτές καθορίζονται από την αρμόδια εθνική αρχή. Ωστόσο, είναι δύσκολη η σύγκριση των τιμών των ιατρικών προϊόντων μεταξύ των χωρών, δεδομένου ότι οι δημοσιευμένες τιμές μπορεί να είναι τιμές σε επίπεδο εργοστασίου ή τιμές λιανικής πώλησης, ότι υπάρχουν διαφορετικοί συντελεστές ΦΠΑ, ότι είναι διαφορετικό το ύψος των εκπτώσεων από χώρα σε χώρα, ότι έχουν διαφορετικές δοσολογίες και συνταγές και διαφορετικά περιθώρια κέρδους στις αλυσίδες διανομής κτλ.

Η Επιτροπή επιθυμεί να επαναλάβει ότι η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών από δημόσιους φορείς και η αποφυγή της συσσώρευσης νέων οφειλών παραμένει προτεραιότητα του προγράμματος. Επιπλέον, σύμφωνα με την οδηγία 2011/7/ΕΕ για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές[2] (που πρέπει να μεταφερθεί στο εσωτερικό δίκαιο έως τις 16 Μαρτίου 2013), οι δημόσιες αρχές θα πρέπει να πληρώνουν εντός 30 ημερολογιακών ημερών για την παροχή των αγαθών και των υπηρεσιών, με δυνατότητα παράτασης της προθεσμίας πληρωμής σε 60 ημερολογιακές ημέρες το πολύ για δημόσιους φορείς παροχής ιατρικής μέριμνας οι οποίοι είναι δεόντως αναγνωρισμένοι για τον σκοπό αυτό».