Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013

«ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» Υπερατλαντικό αεροδρόμιο το 2015


Στο τέλος του 2015 αναμένεται να παραδοθεί στο σύνολό του ο νέος διάδρομος προσαπογειώσεων 10-28 στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, μήκους 3.440 μέτρων, ο οποίος θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί και υπερατλαντικές πτήσεις.

 Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr

Τα έργα επέκτασης του διαδρόμου στη θάλασσα και της αναβάθμισης του υφιστάμενου χερσαίου τμήματος εξελίσσονται χωρίς εμπόδια. Την ίδια ώρα αύξηση της τάξης του 2,57% παρουσιάστηκε στην επιβατική κίνηση το 2012 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ αισιόδοξα είναι τα μηνύματα για το τρέχον έτος.
Τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στο «Μακεδονία» επιθεώρησαν χθες το πρωί οι γενικοί γραμματείς Μεταφορών και Δημοσίων Έργων Νίκος Σταθόπουλος και Στράτος Σιμόπουλος αντίστοιχα, οι οποίοι ενημερώθηκαν από τους αναδόχους για τεχνικά ζητήματα. «Οι εργασίες προχωρούν με πολύ καλό ρυθμό και δεν υπάρχει κανένα τεχνικό πρόβλημα. Γίνονται και οι παρεμβάσεις που θα εξασφαλίσουν ότι το έδαφος στη θάλασσα θα είναι σταθεροποιημένο, ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα στην επέκταση. Οι εταιρείες που ανέλαβαν τα έργα είναι αξιόπιστες και πιστεύουμε ότι θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα. Το ‘Μακεδονία’ είναι ένα από τα αεροδρόμια που αποτελεί σημαντικό πόλο ανάπτυξης, θα παίξει ρόλο στην τοπική οικονομία», ανέφερε στη «Μ» ο κ. Σταθόπουλος. «Στο τέλος του 2015 θα έχουμε έναν διάδρομο που θα επιτρέπει να προσγειώνονται υπερατλαντικές πτήσεις. Το έργο ήταν σταματημένο μέχρι πριν από έξι μήνες», σημείωσε ο κ. Σιμόπουλος.
Για την κατασκευή των δύο διαδρόμων επιχωματώνεται θαλάσσιο τμήμα μήκους 1.064 μέτρων και πλάτους 450 μέτρων. Ο προϋπολογισμός αυτού του έργου ήταν 246 εκατ. ευρώ, αλλά η συμβατική αξία του μειώθηκε στα 115 εκατ. ευρώ με την προσφορά που έδωσε ο ανάδοχος «ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ». Ωστόσο με τις συμπληρωματικές συμβάσεις έφτασε περί τα 163 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση υπογράφηκε τον Οκτώβριο του 2005 με παράδοση τον Ιούλιο του 2011. Εξαιτίας κατασκευαστικών ζητημάτων, ροής χρηματοδότησης και κυρίως λόγω των προβλημάτων που προέκυψαν στην προμήθεια υλικών υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις. Νέο χρονοδιάγραμμα δόθηκε για τον Οκτώβριο του 2013, αλλά τελικά η αποπεράτωση του έργου προβλέπεται για το τέλος του 2015. Για την κατασκευή του είχαν κατατεθεί προσφυγές το 2005 από το δήμο Θερμαϊκού, πολίτες και οργανώσεις, που αμφισβητούν τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου. Η ολομέλεια του ΣτΕ με τρεις αποφάσεις, που έγιναν γνωστές προχθές, απέρριψε τις αιτήσεις ακύρωσης του έργου.
Στις επόμενες ημέρες αρχίζει το συμπληρωματικό έργο της αναβάθμισης του χερσαίου τμήματος του διαδρόμου 10-28 από την ανάδοχο εταιρεία, την «ΕΤΕΘ Α.Ε.». Ο υφιστάμενος διάδρομος 10-28, με μήκος 2.440 μέτρα, θα ανακατασκευαστεί πλήρως, ώστε να έχει ομοιόμορφα χαρακτηριστικά με το διάδρομο της επέκτασης, στον οποίο θα «κουμπώσει». Θα γίνουν εργασίες εξυγίανσης, οδοστρωσίας και κατασκευής νέου αντιολισθηρού τάπητα. Το έργο, προϋπολογισμού 38,75 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και με την προσφορά του αναδόχου το κόστος έπεσε στα 13,5 εκατ. ευτρώ. Στη διάρκεια των εργασιών θα χρησιμοποιείται ο παράλληλος τροχιόδρομος του 10-28 ως κύριος διάδρομος.
Με την ολοκλήρωση του 10-28 αναμένεται να αυξηθεί η επιβατική και εμπορευματική κίνηση στο «Μακεδονία», καθώς θα εξυπηρετούνται και πτήσεις μακρινών αποστάσεων. Παράλληλα θα αναβαθμιστεί και το σύστημα ενόργανης προσγείωσης ILS 2, ώστε να μη διακόπτεται η λειτουργία του αεροδρομίου σε συνθήκες πυκνής ομίχλης. Εκτός αυτών τα αεροσκάφη θα προσγειώνονται από την πλευρά της θάλασσας, γεγονός που σημαίνει ότι δεν θα ενοχλούνται από το θόρυβο οι κάτοικοι των περιοχών στη βόρεια πλευρά του αεροδρομίου, όπως ο Τρίλοφος, το Πλαγιάρι, η Καρδία και το Νέο Ρύσιο.

Στόχος οι 4,5 εκατ. επιβάτες
Τις διαδικασίες για την αποκρατικοποίηση του «Μακεδονία», το οποίο τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει αύξηση της επιβατικής κίνησης, προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ. «Είναι ένα αεροδρόμιο που παρουσιάζει μεγάλες δυνατότητες, και όπως μου είπε ο αερολιμενάρχης, πέρυσι είχαμε μία αύξηση 2,6% στις αφίξεις. Με βάση τις προκρατήσεις περιμένουμε αύξηση και το 2013. Προφανώς το ‘Μακεδονία’ ενδιαφέρει στη διαδικασία αποκρατικοποίησης, καθώς είναι το μεγαλύτερο στη χώρα μετά το ‘Βενιζέλος’», επισήμανε ο κ. Σταθόπουλος. Το ΤΑΙΠΕΔ θα παραχωρήσει την εκμετάλλευση του αεροδρομίου σε ιδιώτες επενδυτές, οι οποίοι θα αναλάβουν να κάνουν και επενδύσεις σε αερολιμενικές υποδομές.
Στόχος της διοίκησης του «Μακεδονία» είναι να διακινηθούν φέτος από τις εγκαταστάσεις του περίπου 4,5 εκατ. επιβάτες, γεγονός που σημαίνει ότι θα σημειωθεί αύξηση της τάξης του 3,5% σε σύγκριση με το 2012. Εντυπωσιακή ήταν η αύξηση στις αφίξεις ουκρανών και τούρκων επισκεπτών, ενώ πρώτοι σε αριθμούς ήταν οι Ρώσοι. Ειδικότερα πέρυσι αφίχθησαν περίπου 28.000 Ουκρανοί έναντι 10.000 το 2011, 27.000 Τούρκοι έναντι 10.000 και 177.000 Ρώσοι έναντι 139.000. Από την Κύπρο οι αφίξεις ανήλθαν σε 173.000 από 121.000 το προηγούμενο έτος.