Το μεγαλύτερο βάρος στη σημερινή, οικονομική συγκυρία το έχει επωμιστεί ανεπιφύλαχτα το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Αποτελεί, ίσως τον βασικότερο φορέα επανεκκίνησης της πραγματικής οικονομίας. Χρειάζονται αρκετές διαρθρωτικές αλλαγές για να αρχίσει να αποκτά αναπτυξιακό χαρακτήρα η οικονομία μας.
Με την πραγματοποίηση 10 βασικών προτεραιοτήτων, τις οποίες θα συνοψίσω παρακάτω, η οικονομία μας θα εξέλθει από τη σημερινή, υφεσιακή τροχιά και θα εγκαινιάσει ένα νέο μοντέλο παραγωγής.
Οι 10 προτεραιότητες που πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα είναι οι εξής:
1) Η Ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών έργων. Πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα οι διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και να επιτευχθεί η συμφωνία-πλαίσιο.
2)Επιβάλλεται η επιτάχυνση απορρόφησης ΕΣΠΑ με απλοποίηση/κατάργηση διαδικασιών και υπογραφών, αλλαγή της νομοθεσίας για τις απαλλοτριώσεις, αναθεώρηση του προγράμματος και επιτάχυνση των 181 έργων υψηλής προτεραιότητας.
3) Ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ & ROSCO. Τους επόμενους μήνες αναμένεται να καταλήξει η διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τα νομικά ζητήματα που υπάρχουν σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για τον ΟΣΕ.
4) Προσέλκυση επενδύσεων με κεντρικό σύστημα αδειοδότησης, ηλεκτρονική παρακολούθηση των επενδύσεων ώστε να ενισχυθεί η διαφάνεια, αλλαγή του επενδυτικού νόμου και αξιοποίηση των Εταιριών Ειδικού Σκοπού (SPVs), αρχή γενομένης από την αξιοποίηση του παραλιακού Μετώπου (Φάληρο-Σούνιο).
5) Εξαγωγές: διεύρυνση του αριθμού των προϊόντων και των εταιριών που εξάγουν, προώθηση σε νέες αναδυόμενες αγορές και δίκτυα και απλοποίηση των διαδικασιών. Παράλληλα, έχει ανακοινωθεί η συγχώνευση της ΔΕΘ, της Helexro, και του ΟΠΕ.
6) Απλούστευση αδειοδοτήσεων για επιχειρήσεις και επαγγέλματα (τεχνικοί, ψυκτικοί, ηλεκτρολόγοι κ.α.)
7) Ομαλή λειτουργία της αγοράς-Ανταγωνισμός: Αξιοποίηση της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ για την αξιολόγηση του Ανταγωνισμού, κατ’ αρχήν στους τομείς οικοδομικών υλικών, λιανικού εμπορίου, βιομηχανικής παραγωγής και τουρισμού, απλοποίηση του Αγορανομικού Κώδικα.
8) Δημόσιες Συμβάσεις-Προμήθειες: Νέο κανονιστικό πλαίσιο για προμήθειες και δημόσια έργα, μείωση των φορέων που εκτελούν διαγωνισμούς από 3.200 σε 640, ενεργοποίηση της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και έναρξη εφαρμογής των ηλεκτρονικών δημόσιων προμηθειών πιλοτικά τον Ιανουάριο του 2013.
9) Αξιοποίηση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων.
10) Απελευθέρωση της αγοράς υπεραστικών επιβατικών οδικών μεταφορών μέχρι το τέλος του 2015 αντί για το 2015 που προβλέπει ο ισχύων Νόμος, μετά από διάλογο με την Ομοσπονδία των ΚΤΕΛ.
Κλείνοντας, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι οι παραπάνω αλλαγές συνοψίζονται πάνω σε μία βασική, θεμελιώδη αρχή: αλλαγή του μοντέλου της οικονομίας, στροφή από την κρατικοδίαιτη λογική στην λογική των επενδύσεων…