Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2012

Επανεκκίνηση μικρών έργων


Με επανεκκίνηση των ανενεργών έργων που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ αλλά έχουν μπλοκάρει και με σειρά θεσμικών παρεμβάσεων θα επιχειρήσει το υπουργείο Υποδομών να ενισχύσει τους εργολάβους και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
«Το μεγαλύτερο τμήμα του ΕΣΠΑ αυτής της διαχειριστικής περιόδου ανήκει στο υπουργείο Υποδομών και υλοποιείται μέσω των εργοληπτών. Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αναμορφώσουμε τον νόμο 4070 (αφορά τα δημόσια έργα) και να ξεμπλοκάρουμε διάφορα σταματημένα έργα σε όλη την επικράτεια. Έργα που έχουν παγώσει είτε λόγω αντιδικιών μεταξύ των εργολάβων είτε λόγω διαφορετικής προσέγγισης που έχουν οι εργοληπτικές επιχειρήσεις με το υπουργείο», δήλωσε ο γ.γ. Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος, έπειτα από συνάντηση που είχε με εκπροσώπους των εργοληπτών Κεντρικής Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη. Στη συνάντηση που έγινε στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ, οι εργολήπτες δημοσίων έργων κατέθεσαν στον γραμματέα υπόμνημα με 25 προτάσεις για παρεμβάσεις στην παραγωγή δημοσίων έργων.

ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
«Η μείωση της ανεργίας, που είναι στόχος μας, μπορεί να προέλθει μόνο από τις ιδιωτικές επενδύσεις και την απορρόφηση των κονδυλίων. Η κυβέρνηση είναι εδώ για να στηρίξει τον ιδιωτικό τομέα», υπογράμμισε ο κ. Σιμόπουλος. Ο ίδιος διαβεβαίωσε ότι σύντομα θα ξεκινήσουν στη Θεσσαλονίκη τα έργα του ανισόπεδου κόμβου της Λαχαναγοράς στην ΠΑΘΕ, η αναβάθμιση της δυτικής περιφερειακής, ο άξονας που συνδέει το λιμάνι της πόλης με την Εγνατία οδό, η αναβάθμιση του διαδρόμου προσαπογειώσεων του αεροδρομίου «Μακεδονία» και, εκτός αυτών, οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας οδού.
«Βασικό αίτημά μας είναι η επανενεργοποίηση του ΕΣΠΑ με πολλά μικρά έργα στην περιφέρεια, με τους πόρους που ούτως ή άλλως υπάρχουν. Ζητάμε επίσης παρεμβάσεις που δεν έχουν κόστος για το κράτος και θα κάνουν τα έργα γρηγορότερα και ανταποδοτικότερα», ανέφερε ο Γιώργος Γάγαλης, πρόεδρος του Συνδέσμου Πιστοποιημένων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων και Τεχνικών Επιχειρήσεων Θεσσαλονίκης και Κεντρικής Μακεδονίας.

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ
Οι εργολήπτες ζητούν εκτός των άλλων διαφάνεια στις διαδικασίες ανάθεσης έργων, καθώς «ιδιαίτερα στον χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης η αδειαφάνεια και η διαφθορά είναι συνηθισμένο φαινόμενο, όπως κατατμήσεις και απευθείας αναθέσεις. Απαγορεύτηκαν βέβαια με νόμο του Βορίδη, αλλά ένα μήνα μετά επανήλθε η δυνατότητα των αρχών της τοπικής αυτοδιοίκησης να δρουν κατ’ αυτόν τον απαράδεκτο τρόπο», όπως λέει ο κ. Γάγαλης. Στα κύρια αιτήματα ων εργοληπτών είναι και ο συμψηφισμός των οφειλών του δημοσίου με τις οφειλές των εργοληπτικών επιχειρήσεων προς το δημόσιο.



ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Τραπεζικό δάνειο ρίχνει φως στο τούνελ

Λύση στο ζήτημα της ρευστότητας της αναδόχου κοινοπραξίας που κατασκευάζει το μετρό Θεσσαλονίκης φαίνεται ότι δίνει η έγκριση δανείου από μεγάλο τραπεζικό οργανισμό.
Η ΑΕΓΕΚ, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, εξασφάλισε δάνειο ύψους 20 εκατ. ευρώ, προκειμένου να ξεκινήσει και να εντατικοποιήσει τις εργασίες για το μετρό, οι οποίες ουσιαστικά έχουν διακοπεί από τον Μάρτιο του 2012. Το δάνειο μάλιστα λαμβάνεται για τον συγκεκριμένο σκοπό και όχι για άλλες υποχρεώσεις του εργολάβου. Έπειτα από αυτή την εξέλιξη, φαίνεται να απομακρύνεται το ενδεχόμενο να κηρυχθεί έκπτωτος ο ανάδοχος. Η πολιτεία από την πλευρά της καταβάλλει προσπάθειες να ικανοποιήσει τα αιτήματα της κοινοπραξίας που είναι εντός του πλαισίου της σύμβασης κατασκευής του έργου. Σημειώνεται ότι τα χρήματα για το μετρό είναι εξασφαλισμένα από την Αττικό Μετρό, ωστόσο ο ανάδοχος πληρώνεται μηνιαία, αφού εκτελέσει πρώτα τις εργασίες που πιστώνει.

ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΙΣ
Εν τω μεταξύ, θετικές εξελίξεις υπάρχουν και στο ζήτημα των απαλλοτριώσεων. «Είμαστε στο τέλος της διαδικασίας για να παραδοθεί σύντομα στον εργολάβο ο σταθμός του Παπαφείου. Προχωρά το ζήτημα του σταθμού Πατρικίου και πιστεύω ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης θα άρει τις επιφυλάξεις που έχει και σύντομα θα έχουμε και τους άλλους δύο σταθμούς, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία», δήλωσε στη «Μ» ο γ.γ. Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος. Σχετικά με τα αρχαιολογικά ζητήματα, «ήδη χθες (Τετάρτη), για πρώτη φορά από τότε που ξεκίνησε το έργο, δρομολογήθηκαν συνεχείς συναντήσεις διευθυντών του υπουργείου Πολιτισμού με τις τοπικές υπηρεσίες και δόθηκαν λύσεις. Καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια να προχωρήσει το έργο. Είναι ένα έργο σημαντικό για την πόλη και από την πλευρά μας πρέπει να αντιμετωπίζουμε χωρίς λαϊκισμούς τα ζητήματα που ανακύπτουν, για να μπορέσουμε να τα λύσουμε». Όσον αφορά τις απαιτήσεις του εργολάβου, «θα αντιμετωπίσουμε το ζήτημα στο πλαίσιο της υφιστάμενης σύμβασης. Το κύριο θέμα είναι το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζει ο ανάδοχος, το οποίο είναι συνολικό και δεν αφορά μόνο το συγκεκριμένο έργο. Εμείς περιμένουμε από τον ίδιο να προχωρήσει το έργο», τόνισε ο κ. Σιμόπουλος.



ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ Σε δόσεις οι οφειλές προς τον ΟΑΣΘ

Δέσμευση ότι το κράτος θα εξοφλήσει σε δόσεις τις οφειλές του προς τον ΟΑΣΘ, που ανέρχονται σήμερα στα 64 εκατ. ευρώ, έλαβε από τον γ.γ. του υπουργείου Μεταφορών Νίκο Σταθόπουλο ο πρόεδρος του οργανισμού Χρήστος Στεφανίδης. Το δ.σ. του ΟΑΣΘ εξέφρασε την ικανοποίησή του και δήλωσε ότι τα λεωφορεία θα συνεχίσουν να κινούνται κανονικά.
Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ είχε προειδοποιήσει την πολιτεία ότι αν δεν εξοφλήσει τις οφειλές της, που προέρχονται από τη συμβατική της υποχρέωση για την επιδότηση των εισιτηρίων, θα προχωρήσει, λόγω αδυναμίας, σε στάση πληρωμών και σε ακινησία των λεωφορείων στις 20 Σεπτεμβρίου. Χθες μάλιστα έγινε σύσκεψη στα γραφεία του οργανισμού μεταξύ του προεδρείου και των εκπροσώπων των εργαζομένων, για να συζητηθεί το ζήτημα της στάσης πληρωμών. Στο τέλος της σύσκεψης ο κ. Στεφανίδης έλαβε τη διαβεβαίωση από τον κ. Σταθόπουλο και τα ζήτημα έκλεισε. Ο ΟΑΣΘ, προφανώς, περιμένει την υλοποίηση της δέσμευσης για να θεωρήσει οριστικά λήξαν το θέμα.