Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2012

Τον Οκτώβριο κρίνεται το μέλλον του μετρό


Ορατός παραμένει ο κίνδυνος να διακοπούν οριστικά οι εργασίες για το μετρό Θεσσαλονίκης, εάν εντός του Οκτωβρίου δεν βρεθεί λύση στα ζητήματα που έθεσε στην πολιτεία η ανάδοχος κοινοπραξία. Η πορεία του έργου εξαρτάται πλέον από την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων του γ.γ. Υποδομών Στράτου Σιμόπουλου με τον εργολάβο.

 Φώτη Κουτσαμπάρη 
«Η σχέση με την κοινοπραξία πρέπει να επανακαθοριστεί. Θα εξαντλήσω το διάλογο και τον επόμενο μήνα θα μπορώ να πω καθαρά πώς έχουν τα πράγματα, αν μπορούμε να προχωρήσουμε ή όχι», ανέφερε ο κ. Σιμόπουλος στη χθεσινή συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης, στην οποία ύστερα από εισήγηση του αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Απόστολου Τζιτζικώστα συζητήθηκε αποκλειστικά το θέμα της πορείας κατασκευής και τα προβλήματα στο μετρό Θεσσαλονίκης. «Η ανάδοχος κοινοπραξία έχει κάποιες διεκδικήσεις. Εάν μπορούμε να τις ικανοποιήσουμε στο πλαίσιο της σύμβασης, θα το κάνουμε και ας κατηγορηθούμε ότι θα αυξήσουμε το τίμημα του έργου», τόνισε ο κ. Σιμόπουλος, δηλώνοντας τη βούλησή του να απεμπλακεί το έργο.
Το έργο ουσιαστικά έχει σταματήσει από τον περασμένο Μάρτιο, και όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας Μιχάλης Σίμας, «εάν η πολιτεία δεν λύσει τα προβλήματα, δεν θα γίνει το έργο». «Πρέπει να μας παραδοθούν πέντε εργοτάξια, για να συνεχίσουμε τις εργασίες. Είναι οι σταθμοί Παπάφη και Πατρικίου, όπου δεν έγιναν οι απαλλοτριώσεις, της Νέας Ελβετίας, όπου δεν μας παραδόθηκε κανένας χώρος, και ο ΣΜΑ του δήμου Θεσσαλονίκης επίσης. Το αμαξοστάσιο της Πυλαίας άρχισε να παραδίδεται στο τέλος του 2011 και μας δόθηκε μόνο το ένα τρίτο. Στην υπόλοιπη έκταση της Νέας Ελβετίας βρίσκονται εγκαταστάσεις του δήμου, που πρέπει να απομακρυνθούν. Εάν λυθούν τα ζητήματα αυτά, μπορεί να τελειώσει το έργο στις αρχές του 2017. Έχουμε εξοπλισμό εκατομμυρίων κάτω και πάνω από το έδαφος και μπορούμε να προχωρήσουμε, αρκεί να μας παραδοθούν οι χώροι», επισήμανε ο κ. Σίμας.
Η ανάδοχος κοινοπραξία όμως λόγω των καθυστερήσεων έχει και επιπλέον οικονομικές απαιτήσεις και, όπως ανέφερε στη «Μ» ο κ. Σιμόπουλος, «πρέπει να συγκεκριμενοποιηθούν οι οικονομικές απαιτήσεις, για να δούμε εάν μπορούμε να τις ικανοποιήσουμε».
Αιχμές από τον αντιπεριφερειάρχη 
Ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Απόστολος Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στον υφιστάμενο κίνδυνο το έργο να διακοπεί οριστικά και έθεσε συγκεκριμένα ερωτήματα στους εμπλεκόμενους για την πορεία κατασκευής. «Το μετρό Θεσσαλονίκης από έργο πνοής έχει εξελιχθεί σε έργο που καταστρέφει την οικονομία της πόλης και αυτό πρέπει να σταματήσει. Για να γίνει αυτό, πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να αναλάβουν τις ευθύνες τους και σε συνεργασία με το υπουργείο να ξαναρχίσει η κατασκευή των εργασιών του μετρό, για να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας. «Σήμερα λάβαμε τη διαβεβαίωση από το γ.γ. Δημοσίων Έργων ότι μέσα στον Οκτώβριο θα έχουν ξεκαθαρίσει πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα και καθυστερούν το έργο. Με τα σημερινά δεδομένα, επειδή ο κίνδυνος να σταματήσει οριστικά η κατασκευή του έργου είναι υπαρκτός, διαμηνύουμε σε όλους τους τόνους ότι ως αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης με βάση και τις μητροπολιτικές αρμοδιότητές μας σε θέματα συγκοινωνιών δεν θα επιτρέψουμε να τιναχτεί το μετρό στον αέρα», τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης.
Ιδιαίτερα αιχμηρός ήταν ο κ. Τζιτζικώστας και για τη στάση του δήμου Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας ότι «εκτός από τις ευθύνες των προηγούμενων ηγεσιών του υπουργείου Υποδομών πρέπει και οι φορείς της πόλης να διευκολύνουν την κατασκευή του έργου και να μη βάζουν πρόσθετα εμπόδια. Είναι εντελώς ακατανόητη η στάση που επιδεικνύει η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, η οποία καθυστερεί την παράδοση των χώρων στη Νέα Ελβετία και στο αμαξοστάσιο, με αποτέλεσμα οι μετροπόντικες να είναι καθηλωμένοι εδώ και μήνες στην Ανάληψη και να μην μπορούν να προχωρήσουν οι εργασίες του μετρό».
Απαντήσεις και προτάσεις
Στα ερωτήματα που τέθηκαν στην διάρκεια της σύσκεψης για την πορεία του έργου απάντησαν οι εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων φορέων. Όπως ανέφερε ο κ. Σιμόπουλος, έχει υπογραφεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση που αφορά την έκταση του Παπαφείου και τις επόμενες εβδομάδες θα παραδοθεί. Για τη Νέα Ελβετία ο δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει να πάρει πολιτικές αποφάσεις και να παραδώσει το χώρο. Στο σταθμό Πατρικίου υπολογίζεται να μπει ο εργολάβος εντός του Οκτωβρίου, ενώ για το σταθμό Βούλγαρη θα γίνει δικαστήριο στις 2 Οκτωβρίου, ώστε να οριστεί η τιμή των απαλλοτριώσεων.
Ο διευθυντής της «Μετρό Θεσσαλονίκης Α.Ε.» Γιώργος Κωνσταντινίδης ανέφερε ότι η χρηματοδότηση για το έργο είναι εξασφαλισμένη, τα έργα πολιτικού μηχανικού έγιναν στο 45% και το φυσικό αντικείμενο στο 25%, ενώ οι αρχαιολογικές εργασίες προχώρησαν στο 80%. Η προϊσταμένη της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Δέσποινα Μακροπούλου δήλωσε ότι μέχρι το τέλος του 2012 θα τελειώσουν οι ανασκαφές και θα απομείνουν το νότιο τμήμα του σταθμού Αγίας Σοφίας και οι είσοδοι ακόμη τεσσάρων σταθμών, όπου θα γίνει ανασκαφική έρευνα μετά τις τεχνικές εργασίες. Μέχρι σήμερα αποκαλύφθηκαν 94.052 αρχαία ευρήματα. Πριν από το τέλος του 2012 θα έχουν ολοκληρωθεί και οι ανασκαφές της 16ης Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, όπως είπε η προϊσταμένη της υπηρεσίας Βασιλική Μισαηλίδου.
Πρόταση να αναλάβει την εποπτεία του μετρό Θεσσαλονίκης η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», που έχει έδρα στη Θεσσαλονίκη και μπορεί να δίνει άμεσα λύσεις στα ζητήματα που ανακύπτουν, κατέθεσε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας Αναστάσιος Κονακλίδης. Ο γ.γ. Υποδομών βρήκε ενδιαφέρουσα την πρόταση και δήλωσε ότι θα την εξετάσει το υπουργείο. Ο εκπρόσωπος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Μανώλης Σίλλας ζήτησε να απαλλαγούν από τα δημοτικά τέλη οι έμποροι που πλήττονται από τα εργοτάξια, να έχουν χαμηλό συντελεστή φορολόγησης, να ενταχθούν σε ειδικό καθεστώς ασφαλιστικών εισφορών και να υπάρξει μέριμνα για την καθαριότητα, τον ευπρεπισμό και την αστυνόμευση της περιοχής τους.