ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΑΥΤΟΚΟΛΛΗΤΑ ΣΗΜΑΤΑ
Του Γιώργου Ανδρή
Τέλος εποχής για το αυτοκόλλητο σήμα των τελών κυκλοφορίας, καθώς οι περίπου 5,5 εκατ. κάτοχοι αυτοκινήτων από τις αρχές του 2013 θα πρέπει να έχουν μαζί τους μόνο την απόδειξη της τράπεζας ότι πλήρωσαν το ποσό που αναλογεί στον κυβισμό ή στους ρύπους του οχήματός τους. Όσοι δεν πληρώσουν, θα χρεωθούν το ποσό στον φόρο εισοδήματος του 2013 ως ληξιπρόθεσμη οφειλή μαζί με τις αντίστοιχες προσαυξήσεις.
Οι φορολογούμενοι θα ενημερωθούν για τις ημερομηνίες καταβολής των τελών είτε με έντυπο ειδοποιητήριο (πιθανότατα για εκείνους που υπέβαλαν χειρόγραφη φορολογική δήλωση), είτε μέσω του TAXISnet.
Παράλληλα, αυτή την περίοδο στη ΓΓΠΣ γίνονται διασταυρώσεις για τα τέλη κυκλοφορίας του 2012, οι οποίες πραγματοποιούνται με βάση αντίστοιχο έλεγχο του 2008 και τα αρχεία των δηλώσεων εισοδήματος. Όσοι εντοπιστούν να μην έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας θα κληθούν τον Σεπτέμβριο με ειδοποιητήριο να πληρώσουν τη διπλάσια αξία των τελών που αναλογούν στο αυτοκίνητό τους.
Πάντως, εξετάζεται το ενδεχόμενο τα τέλη κυκλοφορίας του 2013 να μπορούν να εξοφλούνται μέσω πιστωτικών καρτών σε τρεις έως και έξι άτοκες μηνιαίες δόσεις ώστε να μην επιβαρυνθούν περισσότερο τα ελληνικά νοικοκυριά και να περιοριστεί το φαινόμενο καταθέσεων πινακίδων κυκλοφορίας στις εφορίες στο τέλος του έτους.
Νέο σύστημα
Ριζικά αναμένεται να αλλάξει ο τρόπος διάθεσης των σημάτων στο τέλος του 2012, καθώς καταργούνται τα αυτοκόλλητα που τοποθετούνταν στα παρμπρίζ των οχημάτων και πλέον οι ιδιοκτήτες όλων των τύπων οχημάτων θα καταβάλουν το αντίτιμο που αναλογεί στο όχημά τους στις τράπεζες.
Ριζικά αναμένεται να αλλάξει ο τρόπος διάθεσης των σημάτων στο τέλος του 2012, καθώς καταργούνται τα αυτοκόλλητα που τοποθετούνταν στα παρμπρίζ των οχημάτων και πλέον οι ιδιοκτήτες όλων των τύπων οχημάτων θα καταβάλουν το αντίτιμο που αναλογεί στο όχημά τους στις τράπεζες.
Ειδικότερα το κόστος αποστολής των ειδοποιητηρίων αλλά και των αυτοκόλλητων σημάτων κοστίζει στο κράτος 80 εκατ. ευρώ και με το τωρινό σύστημα έχουν διαπιστωθεί πάρα πολλά κρούσματα παράνομης τοποθέτησης αυτοκόλλητου σήματος σε οχήματα που δεν έχουν καταβληθεί τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Το νέο σύστημα προμήθειας των Τελών Κυκλοφορίας θα είναι απλό και σύμφωνα με πληροφορίες οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα μεταβαίνουν στις τράπεζες με τη φορολογική τους δήλωση αλλά και την άδεια κυκλοφορίας του οχήματός τους ώστε οι υπάλληλοι να μη χρειάζεται να βεβαιώσουν ούτε τους φορολογήσιμους ίππους αν πρόκειται για παλιό Ι.Χ. ούτε τις εκπομπές ρύπων αν πρόκειται για καινούριο. Ετσι θα αποφευχθούν οι ουρές χιλιομέτρων που παρατηρούνται στις εφορίες τις τελευταίες ημέρες διάθεσης των Τελών ενώ παράλληλα δεν θα μπορεί να υπάρχει «νοθεία» στο τίμημα Τελών του κάθε οχήματος και οι επιτίδειοι δεν θα μπορούν να κολλάνε το σήμα ενός οχήματος 1.000 κ.εκ. σε ένα super car ή λιμουζίνα με κινητήρα τεσσάρων ή πέντε λίτρων!
Σε περίπτωση δε που διαπιστωθεί πως ο κάτοχος κάποιου Ι.Χ. έχει δηλώσει ψευδή στοιχεία για τον κυβισμό του οχήματός του θα εμπλέκεται η εφορία όπου θα μπλοκάρει την εκκαθάριση της φορολογικής του δήλωσης...
Χάος με τα ΚΤΕΟ
Απαξιωμένος παραμένει ο θεσμός των ΚΤΕΟ στην Ελλάδα ενώ τους τελευταίους μήνες τα πράγματα δείχνουν πως έχουν κυριολεκτικά εκτροχιαστεί με περισσότερα από 2,5 εκατ. οχήματα να διαφεύγουν από τον τακτικό τεχνικό έλεγχο. Ωστόσο, πέραν των τεράστιων κοινωνικών προβλημάτων που δημιουργούν τα οχήματα «καρμανιόλες» που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους το κράτος χάνει από τα ΚΤΕΟ περισσότερα από 310 εκατ. ευρώ που προέρχονται από τον ΦΠΑ, από Τέλη υπέρ του Δημοσίου, κ.λπ.
Απαξιωμένος παραμένει ο θεσμός των ΚΤΕΟ στην Ελλάδα ενώ τους τελευταίους μήνες τα πράγματα δείχνουν πως έχουν κυριολεκτικά εκτροχιαστεί με περισσότερα από 2,5 εκατ. οχήματα να διαφεύγουν από τον τακτικό τεχνικό έλεγχο. Ωστόσο, πέραν των τεράστιων κοινωνικών προβλημάτων που δημιουργούν τα οχήματα «καρμανιόλες» που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους το κράτος χάνει από τα ΚΤΕΟ περισσότερα από 310 εκατ. ευρώ που προέρχονται από τον ΦΠΑ, από Τέλη υπέρ του Δημοσίου, κ.λπ.
Στα παραπάνω ποσά δεν συμπεριλαμβάνονται δημόσια έσοδα που μπορεί να προκύψουν από τη φορολογία των ιδιωτικών ΚΤΕΟ από τις ασφαλιστικές εισφορές όσο και για τις επιχειρήσεις συντήρησης και επισκευής οχημάτων.
Παράλληλα σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ιδιωτικών ΚΤΕΟ καταγγέλει την πλημμελή άσκηση καθηκόντων των αρμόδιων υπηρεσιών της Τροχαίας. Ειδικότερα σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Αστυνομίας τα τέσσερα τελευταία χρόνια σημειώθηκαν περίπου 2,5 εκατ. τροχαίες παραβάσεις εκ των οποίων μόλις οι 114.000 (4,6% επί του συνόλου) αφορούσαν σε ελλειπή τεχνικό έλεγχο τη στιγμή που κυκλοφορούν περισσότερα από 2,5 εκατ. οχήματα χωρίς ΚΤΕΟ. Αν λοιπόν η Τροχαία δεν διενεργούσε πλημμελείς ελέγχους τα έσοδα του κράτους από τις παραβάσεις για ΚΤΕΟ θα ανέρχονταν σε 1 δισ. ευρώ καθώς η κάθε κλήση στοιχίζει 400 ευρώ!
Επίσης εξαιτίας της πολύ μικρής προσέλευσης ιδιοκτητών οχημάτων από τα ΚΤΕΟ οι επιχειρήσεις του κλάδου αναγκάζονται να προβούν σε αθρόες απολύσεις προσωπικού ενώ κάποιες απειλούνται με χρεοκοπία.
Φόροι
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι συζητήσεις μεταξύ φορέων και κυβερνητικών στελεχών για την αναδιαμόρφωση του φορολογικού πλαισίου που διέπει την αγορά αυτοκινήτου και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την αλλαγή ή κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης, την κατάργηση του Φόρου Πολυτελείας, την αναπροσαρμογή των τεκμηρίων αλλά και την αλλαγή των Τελών Κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ», τα κυβερνητικά στελέχη κατανοούν το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στην αγορά αυτοκινήτου και το Φθινόπωρο θα έχουν καταλήξει σε ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο για το αυτοκίνητο ώστε να τονωθούν τα κρατικά έσοδα αλλά και να «σωθούν» όσες επιχειρήσεις έχουν απομείνει στον κλάδο. Πάντως, δεν έλειψαν και τα ευτράπελα στις συναντήσεις καθώς κυβερνητικό στέλεχος πρότεινε την επιβολή Τελών Κυκλοφορίας στα οχήματα που εκπέμπουν κάτω από 100 γραμμ. CO2 ώστε να εισπραχθούν περίπου 2,5 εκατ. ευρώ αλλά αρχικά δεν έγινε δεκτή από κανέναν.
Ανασφάλιστα Ι.Χ.
«Χαράτσι» 250 ευρώ
«Χαράτσι» 250 ευρώ
Τον Σεπτέμβριο αναμένεται να αποσταλούν οι κλήσεις σε όσους κυκλοφορούν το όχημά τους ανασφάλιστο, καθώς η διασταύρωση των στοιχείων μεταξύ Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Αυγούστου. Παράλληλα, εκκρεμεί και η υπογραφή του υπουργού στην απόφαση ώστε να ξεκινήσει η αποστολή των κλήσεων στους παραβάτες.
Αν βέβαια επιτευχθεί και η σύνδεση των συστημάτων της ΓΓΠΣ με τα ΚΤΕΟ τότε τα πρόστιμα των παραβατών θα είναι πολύ υψηλά, καθώς περισσότερα από 2,5 εκατ. οχήματα κυκλοφορούν χωρίς έχουν περάσει από τον τακτικό τεχνικό έλεγχο, χωρίς κάρτα καυσαερίων και ορισμένα χωρίς τέλη κυκλοφορίας, ενώ περίπου 2 εκατ. οχήματα κυκλοφορούν ανασφάλιστα, εκ των οποίων τα 700.000 αφορούν σε κρατικά οχήματα. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ» μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου περισσότεροι από 1 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που τα έχουν ανασφάλιστα θα ειδοποιηθούν πως πρέπει να καταβάλουν 250 ευρώ έκαστος.
Το σχέδιο της Εποπτικής Ασφαλιστικής Αρχής της Τράπεζας της Ελλάδας για τις Ασφαλιστικές πέραν της πρώτης ειδοποίησης με το πρόστιμο των 250 ευρώ για κάθε παραβάτη έχει συνέχεια, καθώς θα δίνεται το δικαίωμα στον ιδιοκτήτη του οχήματος μέσα σε 10 έως 20 ημέρες να προσκομίσει το ασφαλιστήριο συμβόλαιο του οχήματός του γλιτώνοντας το δεύτερο πρόστιμο που ανέρχεται σε 500 ευρώ και αφαίρεση της άδειας και των πινακίδων κυκλοφορίας. Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη της αγοράς στο Α' εξάμηνο του 2012 οι ζημιές από ανασφάλιστα ΙΧ αυξήθηκαν 50% επιβεβαιώνοντας τα στοιχεία της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας.