Πέμπτη 23 Αυγούστου 2012

ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Σε ιδιώτες για 40 χρόνια


Τον δρόμο για την παραχώρηση της λειτουργίας της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες, για 40 έτη, σε όλο το μήκος των 670 χιλιομέτρων αλλά και των κάθετων αξόνων της, άνοιξε απόφαση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων και αναδιαρθρώσεων (ΔΕΕΑ).
 Του Φώτη Κουτσαμπάρη


Σύμφωνα με την απόφαση, η εταιρεία Εγνατία Οδός ΑΕ μεταβιβάζεται στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΔΕΠ). Από τον περασμένο Νοέμβριο, άλλωστε, είχε μεταβιβαστεί στο ταμείο το δικαίωμα ψήφου με την αρμοδιότητα της ευθύνης για τη λήψη διοικητικών αποφάσεων.
Η παραχώρηση των δικαιωμάτων της εταιρείας γίνεται, όπως αναφέρεται στην απόφαση, με «σκοπό την περαιτέρω παραχώρηση αυτών -εν όλω ή εν μέρει- από το ταμείο σε τρίτο, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος, δυνάμει σχετικής σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών, για περίοδο που δεν δύναται να υπερβαίνει τα 40 έτη». Η παραχώρηση γίνεται καθώς από τη χρηματοοικονομική ανάλυση αξιοποίησης προκύπτει ότι αυτή η ένταξη στο «πακέτο» της ιδιωτικοποίησης είναι αναγκαία.
Συγκεκριμένα, στο ΤΑΙΔΕΠ μεταβιβάζονται η λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας οδού και των παρόδιων καθώς και οι κάθετοι άξονες: ανισόπεδος κόμβος Καστοριάς (Δυτικής Σιάτιστας), ανισόπεδος κόμβος Κορομηλιάς, ανισόπεδος κόμβος Ιεροπηγής, μεθοριακός σταθμός Κρυσταλλοπηγής, ανισόπεδος κόμβος Λαγκαδά/Σερρών, μεθοριακός σταθμός Προμαχώνα.
Εκτός των παραπάνω, μεταβιβάζονται τα δικαιώματα του δημοσίου για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του κάθετου άξονα ανισόπεδος κόμβος Χαλάστρας - μεθοριακός σταθμός Ευζώνων καθώς και το δικαίωμα επιβολής και είσπραξης διοδίων, το δικαίωμα εκμετάλλευσης των σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, υπαρχόντων και μελλοντικών, το δικαίωμα χρήσης των παρόδιων εκτάσεων.
Η απόφαση ορίζει ότι μεταβιβάζονται και «όλα τα υφιστάμενα και μελλοντικά περιουσιακής φύσεως δικαιώματα, εμπράγματα δικαιώματα και κεκτημένα οικονομικά συμφέροντα και άυλα δικαιώματα» της Εγνατίας οδού και «κατά περίπτωση του ελληνικού δημοσίου, που συνδέονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο με τον αυτοκινητόδρομο, τους κάθετους άξονες, τις παρόδιες εκτάσεις αυτών και τα δικαιώματα». Η Εγνατία Οδός ΑΕ, μέχρι να εγκατασταθεί ο παραχωρησιούχος, θα έχει τη διοίκηση και τα δικαιώματα του αυτοκινητόδρομου ως εντολοδόχος του ΤΑΙΠΕΔ, χωρίς αμοιβή.
Η διυπουργική επιτροπή υπενθυμίζει ότι η αποκρατικοποίηση της Εγνατίας οδού είχε προγραμματιστεί για το α’ εξάμηνο του 2012, προφανώς ως απάντηση σε όσους υποστηρίζουν ότι πρέπει η εταιρεία να κρατήσει την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου και να μην παραχωρηθεί σε ιδιώτες. Το ζήτημα άλλωστε είχε ξεκαθαριστεί στις αρχές Αυγούστου, σε συνάντηση που είχαν στην Αθήνα εκπρόσωποι των εργαζομένων με τον αναπληρωτή υπουργό ανάπτυξης κ. Καλογιάννη. Όπως είχε αναφέρει ο κ. Καλογιάννης, η εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου θα πάει σε ιδιώτη και η δημόσια Εγνατία Οδός ΑΕ θα περιοριστεί στο καθαρά τεχνικό έργο.
Η εταιρεία Εγνατία Οδός, εκτός από τη συντήρηση και εκμετάλλευση του κύριου αυτοκινητόδρομου, επιβλέπει δύο μεγάλα έργα αυτοκινητόδρομων με παραχώρηση, το Μαλιακός - Κλειδί και τον Ε65, έχει υπό την εποπτεία της μελέτες και έργα σε εξέλιξη ύψους 150 εκατ. ευρώ, δημοπράτησε έργα ύψους 1 δισ. ευρώ τον τελευταίο χρόνο, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, που αφορούν κυρίως την ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων της Εγνατίας οδού και κατασκευή - αναβάθμιση οδικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα. Σε ορίζοντα τριετίας της έχουν ανατεθεί έργα ύψους 2 δισ. ευρώ σε όλη την Ελλάδα.


Σε 500 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα χρέη της εταιρείας 
Η προσέλκυση των επενδυτών για την εκμετάλλευση της Εγνατίας οδού αναμένεται να είναι δύσκολη, εάν κληθούν να αναλάβουν και τα χρέη της εταιρείας, που φθάνουν τα 500 εκατ. ευρώ. Από το συνολικό δάνειο του 1,1 δισ. ευρώ που είχε ληφθεί επί υπουργίας Γεωργίου Σουφλιά για την ολοκλήρωση της κατασκευής του δρόμου, έχουν εξοφληθεί τα 600 εκατ. ευρώ. Με βάση τη μνημονιακή πολιτική, το χρέος προφανώς δεν μπορεί να παραμείνει στο δημόσιο και ενδεχομένως να βαρύνει τον επενδυτή - εκτός αν τα χρήματα που θα πάρει το δημόσιο από την παραχώρηση δοθούν για την εξόφληση των δανείων. Η διυπουργική απόφαση πάντως βγάζει έξω το ΤΑΙΠΕΔ από τις οφειλές, καθώς αναφέρει ότι «το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου δεν υποκαθιστά την εταιρεία ‘Εγνατία Οδός ΑΕ’ και το ελληνικό δημόσιο στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το σύνολο των υφιστάμενων ή και μελλοντικών συμβάσεων που έχουν συνάψει ή θα συνάψουν για την κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου, των παρόδιων αυτού εκτάσεων και των κάθετων αξόνων».


ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ Η παραχώρηση θα φέρει περισσότερα και ακριβότερα διόδια
Εργαζόμενοι στην Εγνατία Οδό ΑΕ υποστηρίζουν ότι η παραχώρηση δεν θα φέρει όφελος για το ελληνικό δημόσιο, αντίθετα οι χρήστες του αυτοκινητόδρομου θα επιβαρυνθούν με περισσότερα και ακριβότερα διόδια. «Η παραχώρηση προβλεπόταν για τον κεντρικό άξονα, ενώ με την απόφαση παραχωρούνται και οι κάθετοι άξονες. Αυτό σημαίνει ότι ο παραχωρησιούχος θα βάλει διόδια και στους κάθετους άξονες και προφανώς θα ακριβύνει το αντίτιμο», αναφέρει στη «Μ» ο Δημήτρης Σημαιοφορίδης, πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στην Εγνατία Οδό ΑΕ. «Όπως μας είπε ο υπουργός, η εταιρεία θα διατηρηθεί για να κάνει τα υπόλοιπα έργα, δηλαδή τους κάθετους άξονες, που κατασκευάζονται, και τα άλλα έργα που έχουμε», λέει ο κ. Σημαιοφορίδης. «Εμείς πιστεύουμε ότι δεν θα έχει κανένα όφελος το δημόσιο. Ο επενδυτής θα πάρει έναν έτοιμο δρόμο και θα έχει τα έσοδα των διοδίων. Αντίθετα το δημόσιο θα χάσει σημαντικά έσοδα», τονίζει ο πρόεδρος των εργαζομένων.