Τρίτη 6 Μαρτίου 2012

Το μετρό οδεύει προς Καλαμαριά

Το φθινόπωρο του 2017 εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία η γραμμή επέκτασης του μετρό στην Καλαμαριά, που αναμένεται να εξυπηρετεί ημερησίως περίπου 63.000 επιβάτες με σύγχρονους συρμούς που θα διέρχονται από τους σταθμούς ανά 90 δευτερόλεπτα.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr

Τέσσερις μεγάλες κατασκευαστικές κοινοπραξίες έχουν προεπιλεγεί και συμμετέχουν στον σχετικό διαγωνισμό που προκήρυξε η Αττικό Μετρό ΑΕ, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών την 21η Μαΐου. Εντός το καλοκαιριού θα γίνει η αξιολόγηση των προσφορών για να αναδειχτεί ανάδοχος και στις αρχές φθινοπώρου, αν δεν υπάρξουν ενστάσεις και εμπλοκές, θα υπογραφεί η σύμβαση και θα γίνει η εγκατάσταση του εργολάβου. Το χρονοδιάγραμμα κατασκευής είναι 60 μήνες (πέντε χρόνια), αλλά στους όρους του διαγωνισμού προβλέπεται και η κατάθεση συντομότερου χρονοδιαγράμματος από τους συμμετέχοντες. «Δεσμεύομαι ότι θα κινηθούν ταχύτατα οι διαδικασίες», δήλωσε ο κ. Χρήστος Τσίτουρας, πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, στη διάρκεια της χθεσινής παρουσίασης της επέκτασης στην αίθουσα δημοτικού συμβουλίου του δήμου Καλαμαριάς. Παρόντες ήταν ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης, ο γ.γ. Υποδομών Γιάννης Οικονομίδης, ο δήμαρχος Καλαμαριάς Θεοδόσης Μπακογλίδης, ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης Γιώργος Κωνσταντινίδης κ.ά.
Οι κοινοπραξίες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό είναι η Άκτωρ ΑΤΕ, που κατασκευάζει την επέκταση του μετρό Αττικής στο Ελληνικό, η ΑΕΓΕΚ - Impregilo - Seli - Ansaldo, που είναι ανάδοχος της κύριας γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, η ΤΕΡΝΑ - Alpine Bau GMBH - FCC Constuction, που κατασκευάζει την επέκταση στο Περιστέρι, και η J&P - Άβαξ - Ghella SpA - Alstom Transport, ανάδοχος του μετρό Πειραιά. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 518 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 425 εκατ. αφορούν το κόστος κατασκευής και τα υπόλοιπα απαλλοτριώσεις και μελέτες. «Αν δεν υπάρξει εξέλιξη στο ζήτημα των απαλλοτριώσεων, μπορεί και να μην έχουμε έργο», δήλωσε ο κ. Τσίτουρας. Για τη διάνοιξη της οδού Πόντου, που θα γίνει παράλληλα με το έργο της επέκτασης, ο δήμαρχος Καλαμαριάς επισήμανε ότι «χρήματα για τις απαλλοτριώσεις θα δώσει σε ένα τμήμα ο δήμος και σε άλλο η Αττικό Μετρό».

Χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά προβλέπει την κατασκευή μίας υπόγειας γραμμής μήκους 4,77 χλμ. Θα ξεκινά από τον σταθμό Πατρικίου και θα καταλήγει στη συμβολή των οδών Πόντου και Ικάρων. Περιλαμβάνει δύο σήραγγες μονής τροχιάς, πέντε σταθμούς, πέντε φρεάτια, τρεις σιδηροδρομικές διασταυρώσεις, μία στον σταθμό Νομαρχίας και δύο στον σταθμό Μίκρας, και έναν επίσταθμο. Θα δημιουργηθούν πέντε σταθμοί: 1) Νομαρχία, στη συμβολή των οδών Βασ. Όλγας και Μητρ. Κυδωνιών Γρηγορίου. 2) Καλαμαριά, στη συμβολή των οδών Πόντου, Μεταμορφώσεως και Αιγαίου. 3) Αρετσού, στην επέκταση της Πόντου στη συμβολή με την Αγίου Νικολάου. 4) Νέα Κρήνη, στη συμβολή των οδών Πόντου και Βρυούλων. 5) Μίκρα, στη συμβολή των οδών Παπανδρέου και Πόντου.
Στη διάρκεια κατασκευής του έργου αναμένεται να αυξηθούν οι θέσεις εργασίας κατά 1.600. Με τη λειτουργία του έργου υπολογίζεται ότι θα κυκλοφορούν 20.500 Ι.Χ. λιγότερα επιφέροντας αντίστοιχη μείωση των ρύπων. Το σύστημα θα εξυπηρετεί 18.000 επιβάτες κατ’ ελάχιστον ανά ώρα και ανά κατεύθυνση. «Επιβεβαιώνεται ο σχεδιασμός μας και η δουλειά που κάναμε μέχρι σήμερα», υπογράμμισε ο κ. Μαγκριώτης, αναφέροντας ότι η χρηματοδότηση του έργου κατά 80% γίνεται από πόρους του υπουργείου Περιβάλλοντος. «Βασική μας επιδίωξη είναι η ολοκλήρωση όλων των δικτύων των γραμμών του μετρό Θεσσαλονίκης, που μπορεί να γίνει στο τέλος της δεκαετίας», πρόσθεσε ο υφυπουργός.
Η Αττικό Μετρό μελετά επεκτάσεις του μετρό προς Σταυρούπολη, Εύοσμο, Χαριλάου (από ΑΠΘ) και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία».