Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2011

Βόρεια Ελλάδα: Ερχονται μισθοί ...Βουλγαρίας

Η τρόικα επιμένει σε μείωση μισθών και στον ιδιωτικό τομέα προκειμένου να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΗΤΡΑΚΗ
Το εργασιακό είναι ένα από τα πιο δύσκολα στην αντιμετώπισή τους «αγκάθια» σε αυτήν τη φάση των διαπραγματεύσεων της τρόικας με την ελληνική κυβέρνηση. Κι αυτό διότι οι εταίροι και δανειστές μας εκτιμούν ότι μια μείζων διαρθρωτική αλλαγή που θα συμβάλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας γενικότερα είναι ο περιορισμός του μισθολογικού κόστους στον ιδιωτικό τομέα. Δηλαδή η μείωση των μισθών των εργαζομένων.
Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι την προηγούμενη εβδομάδα στις συζητήσεις τους τόσο με τον υπουργό Εργασίας, Γιώργο Κουτρουμάνη, όσο και με τον υπουργό Οικονομικών, Ευάγγελο Βενιζέλο, έθεσαν το ζήτημα μετ’ επιτάσεως. Κατέθεσαν, μάλιστα, και συγκεκριμένες προτάσεις -ιδέες κατά τον κ. Βενιζέλο- για την κατάργηση των κλαδικών συμβάσεων εργασίας και τη δημιουργία διαφορετικών μισθολογικών ζωνών σε όλη την επικράτεια, ανάλογα με τις τοπικές ή κλαδικές ανάγκες, ακόμη και με διασυνοριακές συμφωνίες και ενιαίους χαμηλούς μισθούς εντός κι εκτός συνόρων.
Στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης αναζητούν ήδη φόρμουλα ώστε αφενός να μην προχωρήσουν στην κατάργηση των κλαδικών συμβάσεων, αφετέρου να πείσουν τους δανειστές ότι προωθούν μέτρα που θα επιφέρουν θεσμοθετημένα και επίσημα μείωση του κόστους εργασίας και στον ιδιωτικό τομέα. Και αυτό γιατί οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Ενωσης, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας διαπίστωσαν ότι οι ειδικές επιχειρησιακές συμβάσεις, που τόσο πολύ είχαν πιστέψει πως θα λειτουργήσουν προς αυτήν την κατεύθυνση, τελικά δεν «έτρεξαν» στη χώρα μας. Μόλις 10 επιχειρήσεις έχουν υπογράψει ειδική σύμβαση στην οποία προβλέπεται μείωση μισθών. Παράλληλα, δεν πείθονται ότι στην ελληνική αγορά εργασίας επικρατούν οι ατομικές συμφωνίες μείωσης μισθών, αφού επίσημα καταγεγραμμένα στοιχεία δεν υπάρχουν.

Τοπικά σύμφωνα

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο Εργασίας έχουν ήδη ξεκινήσει την κατάρτιση σχεδίων που προβλέπουν τη δυνατότητα εφαρμογής διαφοροποιημένων μισθολογικών ζωνών, ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες -για παράδειγμα τοπικά σύμφωνα απασχόλησης- ή ακόμη και με τις ιδιαιτερότητες συγκεκριμένων κλάδων, όπως είναι οι περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος. Μάλιστα, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, πριν από τη διακοπή των συζητήσεων, έπεσε από τους εκπροσώπους της τρόικας η πρόταση ακόμη και για διασυνοριακές μισθολογικές ζώνες, όπου θα εφαρμόζονται χαμηλοί μισθοί, με βασικό επιχείρημα την παραμονή ή την είσοδο των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, αντί να κατευθυνθούν στις βαλκανικές χώρες. Ετσι, δεν αποκλείεται, για παράδειγμα, στη Βόρεια Ελλάδα να ισχύουν μισθοί Βουλγαρίας, που δεν ξεπερνούν τα 350 ευρώ το μήνα!
Με στόχο να πέσουν οι τόνοι και να σταματήσει η πίεση για τις κλαδικές συμβάσεις, το υπουργείο προωθεί μέτρα ώστε να γίνουν ακόμη πιο εύκολες οι διαδικασίες υπογραφής ειδικών επιχειρησιακών συμβάσεων, με την κατάργηση της υποχρέωσης για γνωμοδότηση από το Συμβούλιο Κοινωνικού Ελέγχου και την επίσπευση των διαδικασιών για ίδρυση επιχειρησιακών σωματείων.

«Δε συμφωνούμε...»

Την αντίθεσή του στη λήψη μέτρων που θα διαφοροποιούν το εργασιακό κόστος από περιοχή σε περιοχή της χώρας εκφράζει, μιλώντας στον «Α», ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, Δημήτρης Λακασάς. Οπως σημειώνει, κάτι τέτοιο θα είναι περίπλοκο στην εφαρμογή του, θα δημιουργήσει συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, αλλά και έριδες μεταξύ επιχειρηματιών και ολόκληρων περιοχών. Αντίθετα, όπως αποκαλύπτει, ο ΣΕΒΕ θα καταθέσει τις αμέσως επόμενες ημέρες στην κυβέρνηση και στην αντιπολίτευση πρόταση για διαπραγμάτευση της χώρας μας με την ΕΕ, ώστε για δύο χρόνια η Ελλάδα να εξαιρεθεί από τον κανονισμό που υπάρχει σήμερα και απαγορεύει τη διάθεση κονδυλίων του ΕΣΠΑ για λειτουργικές δαπάνες. Αν το αίτημα γίνει δεκτό -σύμφωνα με τον κ. Λακασά-, τα κονδύλια του ΕΣΠΑ θα μπορούν να διατεθούν από τις επιχειρήσεις για μισθούς, ενέργεια και μεταφορές, κάτι που, χωρίς να αδυνατίσει την οικονομική θέση των εργαζομένων, θα συμβάλει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.