Απροστάτευτη και γυμνή αφήνει από αέρος τη Θεσσαλονίκη και ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα το υπουργείο Εθνικής Άμυνας με την απόφαση να μετεγκαταστήσει την 383 Μοίρα Πυροσβεστικών Αεροσκαφών από τη Μίκρα στην Ελευσίνα και σταδιακά να καταργήσει την ιστορική 113 Πτέρυγα Μάχης.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Η 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης, που αποτελείται από 10 αεροσκάφη Καναντέρ CL-415 και επανδρώνεται από 70 χειριστές πιλότους και 80 τεχνικούς, επιχειρεί από τις 9 Νοεμβρίου 2006 από την 113 Π.Μ. με κύρια αποστολή την πυρόσβεση. Εκτός όμως από τη δασοπυρόσβεση, η Μοίρα αναλαμβάνει και αποστολές έρευνας και διάσωσης, προσφέροντας σημαντικό έργο στη Βόρεια Ελλάδα, δηλαδή τη Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θράκη, τη Θεσσαλία, το Βόρειο Αιγαίο. Είναι η μοναδική σύγχρονη πτητική μονάδα στον βορειοελλαδικό χώρο, όπου έχουν εγκαταλειφθεί τα περισσότερα στρατιωτικά αεροδρόμια από το 2001.
Η ηγεσία του υπουργείου, ωστόσο, με επιχείρημα τη μείωση του κόστους λειτουργίας και συντήρησης, δρομολογεί την επιστροφή της Μοίρας στην υπερκορεσμένη 112 Π.Μ. Ελευσίνας, όπου εδρεύουν σήμερα δέκα ιπτάμενες μοίρες, εκ των οποίων τρεις μοίρες ελικοπτέρων, δύο μοίρες πυροσβεστικών αεροσκαφών, δύο μοίρες μεταφορικών αεροσκαφών, μία μοίρα αεροσκαφών VIP, μία μοίρα αεροσκαφών ναυτικού και μια μοίρα ιπτάμενων ραντάρ. Το σκεπτικό της πολιτικής ηγεσίας χαρακτηρίζεται αστείο από έμπειρα στελέχη της πολεμικής αεροπορίας, απόστρατους και εν ενεργεία, που διακρίνουν πίσω από την απόφαση πιέσεις παραγόντων που από την πρώτη στιγμή ήταν αντίθετοι με την εγκατάσταση της 383 ΜΕΕΑ στη Θεσσαλονίκη και ζητούσαν την επιστροφή της στην Αττική.
Η 383 ΜΕΕΑ, στον λίγο χρόνο παρουσίας της στη Θεσσαλονίκη, έχει πλούσιο έργο, άριστες επιδόσεις και έχει αποσπάσει τα εύσημα ακόμη κι από τον πρωθυπουργό του Ισραήλ, όταν αντιμετώπισε με επιτυχία τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν στη χώρα. Με την απομάκρυνσή της, η Βόρεια Ελλάδα με τα πλούσια δάση της θα μείνει απροστάτευτη και χωρίς πτητικά μέσα για διάσωση κάποιου πολίτη που κινδυνεύει ή τη μεταφορά του σε έκτακτη ανάγκη υγείας. Ο χρόνος που απαιτείται για τη μετακίνηση ενός αεροσκάφους από την Ελευσίνα στη Θεσσαλονίκη ξεπερνά τη μία ώρα και 40 λεπτά (σαράντα λεπτά ετοιμότητας και μία ώρα πτήση), ενώ ένα ελικόπτερο έρευνας, που διαθέτει καύσιμα για δυόμισι ώρες πτήσης, χρειάζεται περισσότερο από μιάμιση ώρα για να βρεθεί σε περιοχή της Βόρειας Ελλάδας και να εκτελέσει τελικά έρευνα διάρκειας μόνο μισής ώρας.
Το αεροδρόμιο της Ελευσίνας άλλωστε αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα εναέριας κυκλοφορίας, αφού βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας. Στην περιοχή γειτνιάζουν πολλά αεροδρόμια όπως της Τανάγρας, του Τατοΐου, των Μεγάρων αλλά κυρίως το "Ελευθέριος Βενιζέλος".
Οι πρώτες αντιδράσεις
Αντιδράσεις για τη μετεγκατάσταση της 383 ΜΠΕΕ προκλήθηκαν μόλις άρχισε να γίνεται γνωστός ο σχεδιασμός. Ομάδα ιπτάμενων τεχνικών των πυροσβεστικών αεροσκαφών περιέγραψε σε ανακοίνωση ότι "μια πιθανή μετακίνηση των αεροσκαφών στην Ελευσίνα θα κοστίσει πολλά εκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό δημόσιο (αδυναμία συντήρησης αεροσκαφών στην 112 Π.Μ. λόγω περιορισμένου χώρου, επιχειρησιακοί λόγοι κ.ά.) θα μείνει η Θεσσαλονίκη χωρίς στρατιωτικό αεροδρόμιο καθώς επίσης θα ξεσπιτωθούν πάνω από 300 οικογένειες".
Ερώτηση στους υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη κατέθεσε ο βουλευτής ΝΔ β' Θεσσαλονίκης Σάββας Αναστασιάδης, υπογραμμίζοντας ότι θα μείνει η Θεσσαλονίκη χωρίς αεροσκάφη, ενώ αντίστοιχα σε άλλες περιοχές της χώρας όπως Πελοπόννησος, Κρήτη κ.α. υπάρχουν πολλές βάσεις με μεγάλο αριθμό αεροσκαφών CL-415. Ο τομεάρχης Εθνικής Άμυνας της ΝΔ Μαργαρίτης Τζίμας σε δημόσια ανακοίνωσή του τόνισε ότι "είναι απαράδεκτο η κυβέρνηση και μόνο να σκέφτεται τη μετεγκατάσταση αυτής της μονάδας αεροπυρόσβεσης. Η μονάδα αυτή από το 2006 που λειτουργεί με έδρα τη Θεσσαλονίκη έχει αντιμετωπίσει με μεγάλη επιτυχία δασικές πυρκαγιές και έχει συμβάλει στην ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής Μακεδονίας, Θράκης και νήσων Βορείου Αιγαίου". Απευθυνόμενος στον υπουργό Εθνικής Άμυνας, ο κ. Τζίμας ανέφερε "επιτέλους, κ. Μπεγλίτη, αφήστε κάτι στην ελληνική περιφέρεια. Δεν είναι δυνατόν με το πρόσχημα της δημοσιονομικής προσαρμογής και του μνημονίου να θυσιάζετε τις περιουσίες των Ελλήνων της ακριτικής υπαίθρου, που με τόσο μεγάλη επιτυχία εξασφάλιζε η λειτουργία της μονάδας αυτής".
Η απάντηση του υπουργού
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Πάνος Μπεγλίτης, απαντώντας στον κ. Τζίμα, υποστηρίζει μεταξύ άλλων ότι:
1. Με βάση το σχεδιασμό διασποράς αεροπορικών δυνάμεων που εκπονεί η πυροσβεστική υπηρεσία κατά τη διάρκεια της πυροσβεστικής περιόδου (1 Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου) προβλέπεται η παρουσία πυροσβεστικών αεροσκαφών στην 113 Πτέρυγα Μάχης στη Θεσσαλονίκη. Η μετακίνηση της 383 ΜΕΕΑ δεν αλλάζει τον σχεδιασμό αυτόν, εξασφαλίζοντας την επιτυχή αντιμετώπιση των πυρκαγιών στην ευρύτερη περιοχή Μακεδονίας, Θράκης και των νήσων του Αιγαίου.
2. Η ενίσχυση της 112 ΠΜ με επιπλέον τεχνικό προσωπικό με κοινή εμπειρία στη συντήρηση των αεροσκαφών CL-415 και CL-215 θα βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση του χρόνου αποκατάστασης των βλαβών και των απαραίτητων επιθεωρήσεων κατά τη διάρκεια της πυροσβεστικής περιόδου, ενώ θα ελαχιστοποιήσει τις απαιτήσεις επικουρικών αποσπάσεων τεχνικών από άλλες μονάδες της Π.Α. και την αποστολή αεροσκαφών στην ΕΑΒ για συντηρήσεις επιπέδου Μονάδας αλλά και αποκαταστάσεις βλαβών.
Ο υπουργός περιγράφει επίσης ότι το κόστος ωρών πτήσης των αεροσκαφών για τη μετακίνηση τους από τη Μίκρα στην Ελευσίνα είναι 12.791,5 ευρώ την ώρα κι ότι από το 2006 το ποσοστό χρησιμοποίησης των Καναντέρ σε πυρκαγιές στη Βόρεια Ελλάδα κυμαίνεται κάτω του 5%, ενώ σε πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από το ύψος των Ιωαννίνων και κάτω κυμαίνεται άνω του 95%. Επίσης, υποστηρίζει ότι στο αεροδρόμιο "Μακεδονία" επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες τον χειμώνα, που δυσχεραίνουν το εκπαιδευτικό έργο της Μοίρας, ενώ στην Ελευσίνα οι καιρικές συνθήκες είναι καλύτερες.