Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

Προτάσεις Σταύρου Καλαφάτη για το λιανεμπόριο και την έκδοση αδειών υπαίθριου εμπορίου και λαϊκών αγορών

Ο Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης και υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Νέας Δημοκρατίας κ. Σταύρος Καλαφάτης κατέθεσε στη Βουλή την με αριθ. 12811/10-03-2011 ερώτηση προς τους Υπουργούς Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Οικονομικών, με θέμα «Πλήγμα στην ήδη παρηκμασμένη εμπορική αγορά της Θεσσαλονίκης, από τις νέες ρυθμίσεις που αφορούν στα επαγγέλματα λιανικού εμπορίου». Στην ερώτησή του ο κ. Καλαφάτης, κατηγορεί την κυβέρνηση ότι μέσω πρόσφατης Κοινής Υπουργικής Απόφασης που αφορά στο λιανικό εμπόριο, δημιουργεί συνθήκες περεταίρω ασφυξίας στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, αφενός ενισχύοντας πολυκαταστήματα και εμπορικά κέντρα, αφετέρου επιτρέποντας σε ανεξέλεγκτο αριθμό υπαίθριων λιανοπωλητών να δραστηριοποιούνται χωρίς περιορισμούς και όρια. Ο κ. Καλαφάτης τονίζει ότι σήμερα ένα μεγάλο ποσοστό του λιανεμπορίου ασκείται παράνομα (παρεμπόριο), ενώ για να προστατευθεί η νομιμότητα, ο αποτελεσματικός έλεγχος και ο περιορισμός της φοροδιαφυγής, προτείνει κατά την έκδοση των σχετικών αδειών, να ισχύουν ξεκάθαρα κριτήρια, όπως :
• Συγκεκριμένες γεωγραφικά περιοχές και θέσεις εντός των οποίων μπορούν να δραστηριοποιούνται οι υπαίθριοι (πλανόδιοι ή στάσιμοι) λιανοπωλητές.
• Συγκεκριμένος αριθμός αδειών που μπορεί να διεκδικήσει και να δεσμεύσει κάθε ενδιαφερόμενος, δηλαδή για κάθε ένα ΑΦΜ φυσικού ή νομικού προσώπου θα πρέπει να αντιστοιχεί μόνο μία άδεια υπαίθριου εμπορίου ή λαϊκής αγοράς.Προς αυτήν την κατεύθυνση ο κ. Καλαφάτης καλεί την κυβέρνηση να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του "υγιούς επιχειρείν" που πρεσβεύουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας, αναπτύσσοντας παράλληλα τις κατάλληλες συνθήκες ελέγχου της εμπορικής αγοράς.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης όπως κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ
1. ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
2. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
3. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΘΕΜΑ: «Πλήγμα στην ήδη παρηκμασμένη εμπορική αγορά της Θεσσαλονίκης, από τις νέες ρυθμίσεις που αφορούν στα επαγγέλματα λιανικού εμπορίου».Είναι γνωστά σε όλους τα αδιέξοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και του εμπορικού κόσμου της Θεσσαλονίκης, με τα "λουκέτα" να βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη, ενώ όσες επιχειρήσεις δεν κλείνουν "φυτοζωούν", βλέποντας τις πωλήσεις και τον τζίρο τους να συρρικνώνονται συνεχώς, ως συνέπεια μείωσης της κατανάλωσης.
Στις ανωτέρω συνέπειες της οικονομικής κρίσης, έρχονται να προστεθούν η αρνητική ψυχολογία των καταναλωτών, η απουσία ρευστότητας από τις τράπεζες και χρηματοδοτικών προγραμμάτων από την Πολιτεία, καθώς και η ανησυχητική έξαρση του παρεμπορίου. Σε αυτά τα αδιέξοδα, η κυβέρνηση προσθέτει νέα και ίσως καταλυτικά, μέσω πρόσφατης Κοινής Υπουργικής της Απόφασης (Κ.Υ.Α.-ΦΕΚ/Β/275/22-02-2011), η οποία μπορεί να επιχειρεί την προσαρμογή του ελληνικού εμπορίου σε σχετική ευρωπαϊκή οδηγία (2006/123/ΕΚ), στην ουσία όμως δεν προωθεί τον πραγματικό εξορθολογισμό του.Η επιχειρούμενη προσαρμογή η οποία φαινομενικά προσβλέπει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, σε συνδυασμό με τα μέτρα λιτότητας και τις άδικες συνεχείς φοροεπιδρομές της κυβέρνησης, είναι πιθανότερο ότι θα δημιουργήσει συνθήκες περεταίρω ασφυξίας στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Και αυτό γιατί, με τη συγκεκριμένη Κ.Υ.Α. η κυβέρνηση το μόνο που καταφέρνει είναι να συμπιέσει τη μικρομεσαία επιχείρηση, τόσο από "πάνω" όσο και από "κάτω". Αφενός ενισχύει τη δημιουργία πολυκαταστημάτων και εμπορικών κέντρων που ανταγωνίζονται, λόγω οικονομικών κλίμακας, τη μικρομεσαία επιχείρηση. Αφετέρου δίνει τη δυνατότητα σε ανεξέλεγκτο αριθμό υπαίθριων πλανόδιων και στάσιμων λιανοπωλητών ή πωλητών λαϊκών αγορών, να αναπτύσσονται χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς και όρια, πουλώντας παρεμφερή εμπορεύματα με ένα κατάστημα λιανικής. Το κόστος όμως ενός υπαίθριου εμπόρου (πλανόδιου ή στάσιμου), σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συγκριθεί με το κόστος λειτουργίας μιας στεγασμένης μικρομεσαίας επιχείρησης, η οποία εκτός των άλλων πρέπει να καλύψει έξοδα υπαλλήλων, ενοικίου, ηλεκτροδότησης, τελών κ.λ.π. Θα πρέπει η κυβέρνηση να αντιληφθεί ότι η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας δεν ενισχύεται με την αποσπασματική και χωρίς σχέδιο απελευθέρωση των επαγγελμάτων υπαίθριου (πλανοδίου και στάσιμου) εμπορίου ή των λαϊκών αγορών. Αντίθετα σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί κάποιος να ισχυρισθεί ότι η ανταγωνιστικότητα πλήττεται, αφού η επίμαχη Κ.Υ.Α. δίνει το δικαίωμα σε επαγγελματίες και αγρότες κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι Ελλάδας (π.χ. Βούλγαροι, Ρουμάνοι κ.λ.π.) να εισρέουν στη χώρα και να πωλούν τα δικά τους προϊόντα και εμπορεύματα, σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας. Ο εμπορικός κόσμος της Θεσσαλονίκης ανησυχεί, διότι η εν λόγω απελευθέρωση θα καταστήσει την αγορά ανεξέλεγκτη, αφού σήμερα μόνο ένα μικρό ποσοστό του υπαίθριου εμπορίου ασκείται νόμιμα, ενώ το υπόλοιπο είναι παράνομο (παρεμπόριο). Για να προστατευθεί η νομιμότητα και να υπάρχει η δυνατότητα άμεσου και αποτελεσματικού ελέγχου στις δραστηριότητες του υπαίθριου εμπορίου και των λαϊκών αγορών, σε κάθε περίπτωση κατά την έκδοση των σχετικών αδειών, θα πρέπει να ισχύουν ξεκάθαρα κριτήρια, όπως :
• Συγκεκριμένες γεωγραφικά περιοχές και θέσεις εντός των οποίων μπορούν να δραστηριοποιούνται οι υπαίθριοι (πλανόδιοι ή στάσιμοι) λιανοπωλητές.
• Συγκεκριμένος αριθμός αδειών που μπορεί να διεκδικήσει και να δεσμεύσει κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Για κάθε ένα (1) φυσικό ή νομικό πρόσωπο, δηλαδή για κάθε έναν (1) Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.), θα πρέπει να αντιστοιχεί μόνο μία (1) άδεια υπαίθριου (πλανοδίου ή στάσιμου) εμπορίου ή λαϊκής αγοράς. Σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να εμφανισθούν επιχειρηματίες (φυσικά πρόσωπα ή εταιρίες), που θα διεκδικήσουν και θα δεσμεύσουν μεγάλο αριθμό αδειών, καταστρατηγώντας στην ουσία το πνεύμα της ανωτέρω ευρωπαϊκής οδηγίας.
Για όλα τα παραπάνω,
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. ΥΠΟΥΡΓΟΙ :
1. Κατά πόσο η κυβέρνηση διασφαλίζει και ενισχύει το "υγιές επιχειρείν" που πρεσβεύουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας και πως αντιλαμβάνεται τη βιωσιμότητά τους σε ένα περιβάλλον συνεχούς εισαγόμενου ανταγωνισμού ;

2. Είναι διατεθειμένα τα αρμόδια Υπουργεία, να θέσουν ξεκάθαρα κριτήρια γεωγραφικών περιοχών, θέσεων και αριθμού αδειών για τις δραστηριότητες υπαίθριου (πλανόδιου ή στεγασμένου) εμπορίου και λαϊκών αγορών ;
3. Έχουν αναπτυχθεί οι κατάλληλοι ελεγκτικοί μηχανισμοί, που θα διασφαλίζουν την ορθολογική λειτουργία του συνόλου των δραστηριοτήτων λιανικού εμπορίου στη χώρα ; Ποιοί είναι αυτοί και ποιά η στελέχωσή τους ;
Αθήνα, Μαρτίου 2011
Ο Ερωτών Βουλευτής
Σταύρος Καλαφάτης