Ερώτηση στην βουλή της κ Εευαγγελίας Αμμανατίδου -Πασχαλίδου.
Στο πλαίσιο των αλλαγών που δρομολογεί το Υπουργείο Παιδείας με στόχο «την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης», προωθείται σχέδιο συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων, με βάση μεταξύ άλλων τις γεωγραφικές συνθήκες και τις ιδιαιτερότητες των επιμέρους περιοχών.
Ειδικά για το Περιφερειακό Διαμέρισμα Θεσσαλονίκης προτείνεται να συγχωνευτούν πάνω από 50 σχολεία, γεγονός που έχει θορυβήσει καθηγητές, μαθητές αλλά και τους φορείς της περιοχής. Ο νέος Δήμος Λαγκαδά, μάλιστα με ομόφωνο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου (31.01.2011) αντιτίθεται στις συγχωνεύσεις καθώς στα διοικητικά του όρια καταργείται και συγχωνεύεται μεγάλος αριθμός σχολικών μονάδων. Αναλυτικά, καταργείται το Γυμνάσιο Ασκού και συγχωνεύεται με το Γυμνάσιο Σοχού, καταργείται το Γυμνάσιο Ξυλούπολης και συγχωνεύεται με το Γυμνάσιο Ασσήρου, καταργούνται το Γυμνάσιο και Λύκειο Καλλινδοίων (Ζαγκλιβέρι) και συγχωνεύονται αντίστοιχα με το Γυμνάσιο και Λύκειο Λαγκαδικίων, ενώ το ΕΠΑΣ Λαγκαδά καταργείται και οι μαθητές θα πρέπει να μετακινούνται στη Θεσσαλονίκη!
Στο Γυμνάσιο του Ασκού μεταφέρονται μαθητές από τα χωριά Πολυδένδρι, Ανοιξιά, Φιλαδέλφι, Ξηροπόταμος και το χειμώνα οι ομίχλες, οι πάγοι και τα χιόνια ταλαιπωρούν τις μετακινήσεις τους.
Στο Γυμνάσιο του παλαιού Δήμου Λαχανά που βρίσκεται στην Ξυλούπολη φοιτούν μαθητές και από τα όμορα Περιφερειακά Διαμερίσματα Κιλκίς και Σερρών αφού τα σχολεία των καλλικρατικών δήμων που ανήκουν βρίσκονται σε μεγάλες αποστάσεις και δύσκολο οδικό δίκτυο.
Ήδη στο Γυμνάσιο και Λύκειο Καλλινδοίων (Ζαγκλιβέρι) έχουν ξεκινήσει δυναμικές κινητοποιήσεις. Στο Γυμνάσιο Καλλινδοίων φοιτούν 64 μαθητές και στο Λύκειο 72, οι οποίοι προέρχονται μεταξύ άλλων από τα χωριά Πετροκέρασα Αδάμ, Άγιο Χαράλαμπο, Σαρακήνα, αλλά και από τα Δουμπιά και Σανά του όμορου Περιφερειακού Διαμερίσματος Χαλκιδικής. Σε περίπτωση συγχώνευσης οι μαθητές θα υποχρεώνονται να διανύουν επιπλέον 15 χιλιόμετρα κάθε μέρα για να φοιτήσουν στο σχολείο των Λαγκαδικίων. Εκτός αυτού, η κατανομή των μαθητών ανά τάξη είναι ενδεικτική της αυξητικής και δυναμικής τάσης που καταγράφεται στα εν λόγω σχολεία. Συγκεκριμένα, η Γ΄ τάξη Γυμνασίου έχει 15 μαθητές ενώ η Α΄ 31 και αντιστοίχως στο Λύκειο η Γ΄ 17 και η Α΄ 31.
Τέλος το ΕΠΑΣ Λαγκαδά καταργείται και η μόνη περίπτωση φοίτησης σε αντίστοιχο σχολείο είναι στη Θεσσαλονίκη!
Επειδή το κλείσιμο των παραπάνω σχολείων θα έχει δυσάρεστες επιπτώσεις για τις τοπικές κοινωνίες και θα οδηγήσει σε εσωτερική μετανάστευση του ενεργού πληθυσμού.
Επειδή υπάρχει εκ μέρους του Υπουργείου η δέσμευση ότι ένα απομακρυσμένο χωριό, με δύσκολο οδικό δίκτυο, δεν θα χάσει το σχολειό του, ενώ δεν πρέπει να αποσιωπείται η φοίτηση μαθητών από τις γύρω περιοχές που στην πλειονότητα των περιπτώσεων με τις συγχωνεύσεις των σχολείων, πολλαπλασιάζονται τα χιλιόμετρα και ο χρόνος μετακίνησης των μαθητών, άρα και η μεγαλύτερη έκθεση σε τυχόν ατυχήματα.
Επειδή η επιχειρούμενη δημιουργία πολυπληθών τμημάτων δεν είναι παιδαγωγικά ενδεδειγμένη πρακτική.
Επειδή η εξοικονόμηση πόρων δεν νοείται να γίνει εις βάρος των μαθητών.
Επειδή για άλλη μια φορά οι μαθητές ειδικά της περιφέρειας Θεσσαλονίκης δεν έχουν λεωφορεία για να μεταφερθούν στα σχολεία τους και ταλαιπωρούνται οι γονείς ή απουσιάζουν από τα μαθήματά τους
Ερωτάται η κα Υπουργός:
• Προτίθεται να διατηρήσει ως έχουν τα παραπάνω σχολεία, με ποιο χαρακτηριστική την περίπτωση του Γυμνασίου και Λυκείου Καλλινδοίων, ώστε να μην ενταχθούν στην απαράδεκτη διαδικασία των συγχωνεύσεων που θα οδηγήσει αφενός σε υποβάθμιση της εκπαίδευσης και αφετέρου σε ερημοποίηση της περιφέρειας και περαιτέρω όξυνση των ανισοτήτων;
• Θα άρει την κατάργηση του ΕΠΑΣ Λαγκαδά, ώστε οι μαθητές του νέου τεράστιου Δήμου Λαγκαδά με τα 45 Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες να μην αναγκαστούν να μετακινηθούν στη Θεσσαλονίκη ή να εγκαταλείψουν το σχολείο;
• Θα σταματήσει ο εμπαιγμός της μεταφοράς μαθητών, που κρατάει σε ομηρία όλη τη μαθητική κοινότητα και ειδικά τους μαθητές της Γ’ Λυκείου λίγο καιρό πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις;
Η ερωτώσα βουλευτής
Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου