Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2011

Από το Λιτόχωρο στο ΜΙΤ των ΗΠΑ

Ο 17χρονος μαθητής της Β’ Λυκείου Χάρης Τσαμπασίδης έχει κατακτήσει έως τώρα οκτώ διεθνή μετάλλια για τις επιδόσεις του στα μαθηματικά.

Της Μαρίας Καραούλη

Λιγομίλητος, σεμνός, ένα από τα καλύτερα μαθηματικά μυαλά της χώρας, ο 17χρονος μαθητής της Β΄ λυκείου Λιτοχώρου Πιερίας Χάρης Τσαμπασίδης έχει κατακτήσει έως τώρα οκτώ μετάλλια, εκ των οποίων δύο χρυσά, τέσσερα ασημένια, δύο χάλκινα και μία εύφημο μνεία, από την Παγκόσμια Μαθηματική Ολυμπιάδα, συμμετέχοντας σε όλους τους διαγωνισμούς που διοργανώνει η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, αλλά και σε διαγωνισμούς των Βαλκανίων, της Μεσογείου και της Παγκόσμιας Μαθηματικής Ολυμπιάδας.
Οι επιδόσεις του δεν πέρασαν απαρατήρητες. Το ταλέντο του Χάρη το ανακάλυψε ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ, το ΜΙΤ, και τον κάλεσε να παρακολουθήσει μαθήματα στον τομέα των μαθηματικών για ενάμιση μήνα, με καλυμμένα όλα τα έξοδα, γεγονός που ανοίγει νέους ορίζοντες στον αριστούχο μαθητή.
Παράλληλα, χάρη στις επιδόσεις του έχει γίνει ήδη δεκτός άνευ εξετάσεων σε όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια. “Οι δυνατότητες στη χώρα μας είναι περιορισμένες», υποστηρίζει στη “Μ” ο 17χρονος Χάρης και παραδέχεται ότι θα προτιμήσει χωρίς δεύτερη σκέψη να σπουδάσει σε ένα από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου.

“Διαβάζω…”

Από την πρώτη δημοτικού φοιτά στα δημόσια σχολεία του Λιτοχώρου, επιδεικνύοντας απλώς επιμέλεια και “καθοδήγηση από τους γονείς μου”, όπως λέει. “Το ελληνικό σχολείο δεν δίνει ουσιαστικές δυνατότητες σε μαθητές που θέλουν να κάνουν περισσότερα πράγματα. Είναι αλήθεια ότι κάποιοι καθηγητές με πρόσεξαν, κυρίως από σχολεία άλλων περιοχών, μαθαίνοντας για μένα από τις επιδόσεις μου”.
Το «άριστα» στα μαθηματικά είναι το σύνηθες για τον Χάρη, όμως “όταν διαβάζω παίρνω καλούς βαθμούς και στα υπόλοιπα μαθήματα”. Για παράδειγμα, όπως μας είπε, και στα αρχαία ελληνικά η επίδοσή του είναι κοντά στο «άριστα». “Με ενδιαφέρουν και άλλα μαθήματα, όπως η ιστορία, η φυσική κ.ά.”, τονίζει και προσθέτει: “Διαβάζω αρκετά, όμως κάνω ό,τι και οι υπόλοιποι μαθητές της ηλικίας μου. Δεν είναι κολλημένος”.

“Η Ελλάδα μάς τιμά, αλλά δεν μας αξιοποιεί”

Οι επιδόσεις του Χάρη είναι γεγονός ότι αναγνωρίστηκαν από την ελληνική πολιτεία αλλά και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Πέρυσι τιμήθηκε από τον πρόεδρο της Βουλής Φίλιππο Πετσάλνικο και την προηγούμενη χρονιά (2009) από τον τότε πρόεδρο της Βουλής κ. Σιούφα. “Η Ελλάδα μάς τιμά, αλλά δεν μας αξιοποιεί. Διότι η εισαγωγή μας στα πανεπιστήμια χωρίς εξετάσεις δεν είναι κάτι ουσιαστικό, αφού, έτσι κι αλλιώς, οι καλοί μαθητές μπορούν να το πετύχουν».
Το ερώτημα που θέτει ο Χάρης είναι τι λείπει από την Ελλάδα και δεν μπορεί να αξιοποιήσει τις ικανότητες των δικών της παιδιών. «Η απάντηση που δίνω εγώ είναι ότι λείπει η συνειδητοποιημένη αξιολόγηση. Άλλωστε, προφανώς και εξ αυτού του λόγου το ελληνικό πανεπιστήμιο σήμερα δεν είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Αλλά και να υπήρχε δυνατότητα για σωστή και αντικειμενική αξιολόγηση, υπάρχει ένα ακόμη πρόβλημα: Δεν μπορεί κανείς να αξιοποιηθεί σήμερα στην Ελλάδα, επειδή δεν φαίνεται να υπάρχουν πολλοί τομείς στους οποίους θα μπορούσε η χώρα να χρησιμοποιήσει, σε σημαντικό βαθμό, το ταλέντο ενός νέου ανθρώπου. Επομένως, μεγάλα μαθηματικά μυαλά θα παραμείνουν αναξιοποίητα στους υπάρχοντες χώρους εργασίας στην Ελλάδα, αφού δεν υπάρχει το αναγκαίο περιβάλλον για κάτι μεγάλο, για κάτι αντάξιο των φιλοδοξιών τους”.
Τι πρέπει να αλλάξει; “Η αλλαγή δεν θα έρθει μόνο από την αύξηση των κονδυλίων, τα οποία χρειάζονται, αλλά από την αλλαγή νοοτροπίας. Έστω και τα λίγα χρήματα που διατίθενται για την παιδεία θα έπρεπε να κατευθύνονται για την έρευνα και τη δημιουργία αναπτυξιακών μονάδων, ώστε ένα δυνατό μυαλό να μπορεί να εργαστεί και να σχεδιάσει στη χώρα μας. Εφόσον δεν υπάρχει αυτό το περιβάλλον, θεωρώ πολύ μεγάλη ευτυχία το γεγονός ότι το ΜΙΤ με επέλεξε. Και εάν όλα πάνε καλά, δυστυχώς ή ευτυχώς, θα φύγω από τον τόπο μου”.