Παρασκευή 23 Απριλίου 2010

Η αβάσταχτη ελαφρότητα του ΟΑΣΘ

Αλλαγές σε λίγες ώρες στις τιμές των εισιτηρίων. Περιορίζονται οι φθηνές μετακινήσεις από και προς το κέντρο. Οι επιβάτες θα πληρώσουν την περικοπή της κρατικής επιδότησης
- Βαθιά το χέρι στην τσέπη εν μέσω κρίσης θα βάλουν οι επιβάτες του ΟΑΣΘ με τη νέα τιμολογιακή πολιτική που εξήγγειλε ο οργανισμός.
- Η αύξηση του εισιτηρίου στα 60 λεπτά από την 1η Μαΐου ακολουθείται από την απόφαση του οργανισμού να βάλει τέλος στο μοντέλο των μετεπιβιβάσεων και κυρίως των φθηνότερων για το κοινό μετακινήσεων που υπήρχε μέχρι τώρα.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη στην «Μακεδονια»
Βαθιά το χέρι στην τσέπη εν μέσω κρίσης θα βάλουν οι επιβάτες του ΟΑΣΘ με τη νέα τιμολογιακή πολιτική που εξήγγειλε ο οργανισμός. Η αύξηση του εισιτηρίου στα 60 λεπτά από τη 1η Μαΐου ακολουθείται και από την απόφαση του οργανισμού να βάλει τέλος στο μοντέλο των μετεπιβιβάσεων και κυρίως των φθηνότερων για το κοινό μετακινήσεων που υπήρχε μέχρι τώρα.  Συγκεκριμένα, μέχρι τώρα ο επιβάτης πλήρωνε 0,50 ευρώ για το εισιτήριο και μπορούσε σε διάρκεια 70 λεπτών να κάνει όσες μετακινήσεις ήθελε. Τώρα το εισιτήριο θα κοστίζει 0,60 ευρώ και ο επιβάτης θα μπορεί να το χρησιμοποιεί για δύο διαδρομές από και προς το κέντρο. Για τις εκτός κέντρου διαδρομές το εισιτήριο θα κοστίζει 1 ευρώ, θα έχει χρονική διάρκεια 90 λεπτών, και ο επιβάτης θα μπορεί να κάνει μόνο τέσσερις μετακινήσεις. Αυτή η απόφαση του ΟΑΣΘ ήταν η δεύτερη και κάπως... καλύτερη, γιατί η πρώτη ήταν πολύ χειρότερη!  Χθες το πρωί ο οργανισμός εξήγγειλε την αύξηση του εισιτηρίου στα 60 λεπτά χωρίς καμία μετεπιβίβαση. Αυτό σήμαινε ότι οι επιβάτες θα πλήρωσαν 1,20 ευρώ, για να φτάσουν από τα ανατολικά και τα δυτικά στο κέντρο, ενώ πριν μπορούσαν να το κάνουν με μόλις 50 λεπτά. Το δίκτυο των αστικών συγκοινωνιών, μετά την εφαρμογή του συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης το 2005, στήθηκε πάνω στο σύστημα των μετεπιβιβάσεων. Έτσι, οι περισσότερες γραμμές από τους περιφερειακούς δήμους οδηγούν σήμερα μόνο σε σταθμούς μετεπιβίβασης και αναγκαστικά οι επιβάτες πρέπει να πάρουν δεύτερο λεωφορείο.  Οι σφοδρές αντιδράσεις που προκλήθηκαν τόσο από το επιβατικό κοινό όσο και από τους εργαζόμενους αλλά και από μερίδα των μετόχων ανάγκασαν τη διοίκηση να "γλυκάνει" την απόφασή της. Αιτία όλων όσα αποφάσισε ο οργανισμός είναι η απόφαση του κράτους να μειώσει κατά 25% την επιδότηση που του δίνει κάθε χρόνο. Ενώ ο ΟΑΣΘ περίμενε από τον κρατικό κορβανά 130 εκατομμύρια ευρώ, φέτος θα πάρει 96 εκατ. ευρώ. Βέβαια, υπολογίζεται ότι με το νέο σύστημα της μείωσης των μετεπιβιβάσεων και την αύξηση της τιμής ο ΟΑΣΘ θα υπερκαλύψει αυτή τη διαφορά. Η τιμή του εισιτηρίου καθορίζεται από τις δαπάνες κυκλοφορίας του ΟΑΣΘ, που υπολογίζονται στα 160 εκατ. ευρώ, και των αριθμό των επιβατών, που φθάνουν τους 170 εκατ. ετησίως. Έτσι, η τιμή του εισιτηρίου πρέπει να είναι 94 λεπτά. Το κράτος πληρώνει τρόπον τινά τη διαφορά, ώστε το εισιτήριο να κοστίζει φθηνότερα.  Όμως οι αυξήσεις τιμών των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ είναι ουσιαστικά πολύ μεγαλύτερες από 10 λεπτά που παρουσιάζονται.  Στελέχη του υπουργείου Μεταφορών διαβεβαίωναν πριν από σαράντα ημέρες μέσω της “Μ” (14/3/2010) ότι δεν θα αυξάνονταν οι τιμές των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ, ενώ ο γενικός διευθυντής του οργανισμού δήλωνε άγνοια για τις προθέσεις του υπουργείου. Την ίδια ώρα, όμως, ασκούνταν έντονες πιέσεις για την αύξηση των εισιτηρίων. Αρχικά ο Οργανισμός θέλησε να επιβάλλει βασικό εισιτήριο 60 λεπτών, μετά και την περικοπή της κρατικής επιδότησης, για ένα μόνο λεωφορείο. Το σύστημα του ΟΑΣΘ στηρίζεται στις μετεπιβιβάσεις. Επομένως θα ήταν άδικο για τους επιβάτες να αναγκάζονται να πληρώνουν διπλό εισιτήριο για να φτάσουν στον προορισμό τους. Τελικά ανακοινώθηκε ότι οι επιβάτες που θα μετακινούνται από και προς το κέντρο θα μπορούν να μετεπιβιβάζονται και σε δεύτερο λεωφορείο με το ίδιο εισιτήριο. Οι αυξήσεις τιμών των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ είναι ουσιαστικά πολύ μεγαλύτερες από 10 λεπτά που παρουσιάζονται. Ο οργανισμός θα εκδίδει πλέον ένα νέο χρονικό εισιτήριο, το οποίο θα έχει κόστος 1 ευρώ, θα έχει διάρκεια 90 λεπτών και θα επιτρέπει μέχρι τέσσερις μετακινήσεις. Την ίδια δυνατότητα, απλώς σε χρόνο μικρότερο κατά 10 λεπτά, έδινε και το ενιαίο εισιτήριο των 50 λεπτών. Στην ουσία, δηλαδή, η αύξηση των χρονικών εισιτηρίων είναι της τάξης του 100%.
Οι νέες τιμές του ΟΑΣΘ από την 1η Μαΐου
Οι νέες τιμές των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ θα αρχίσουν να ισχύουν από τη 1 Μαΐου και θα είναι αυξημένες για όσους χρησιμοποιούν περιοδικά τα λεωφορεία του οργανισμού και ελαφρώς μειωμένες για όσους προμηθεύονται κάρτες απεριόριστων διαδρομών.
- Το εισιτήριο 24ωρης διάρκειας αυξάνεται στα 3 ευρώ (από 2 ευρώ), ενώ το εβδομαδιαίο εισιτήριο διατηρεί την τιμή των 10 ευρώ.
- Όσον αφορά τις κάρτες, η μηνιαία κάρτα απεριόριστων διαδρομών μειώνεται στα 24 ευρώ (από 25 ευρώ), η τριμηνιαία κάρτα στα 65 ευρώ (από 70 ευρώ), η εξαμηνιαία κάρτα στα 120 ευρώ (από 137 ευρώ) και η ετήσια κάρτα στα 230 ευρώ (από 262,50 ευρώ).
Πολύτεκνοι, σπουδαστές και μαθητές μετακινούνται με εισιτήρια ή κάρτες που κοστολογούνται στο 50% των κομίστρων. Τα μαθητικά δελτία θα ισχύουν πλέον και τη θερινή περίοδο. Το πρόστιμο στους επιβάτες που μετακινούνται χωρίς εισιτήριο θα είναι στα 36 ευρώ (από 30 ευρώ), το οποίο θα διπλασιάζεται μετά την εικοστή ημέρα που θα παραμένει απλήρωτο και θα πενταπλασιάζεται μετά το δίμηνο. Αν κάποιος επιβάτες θέλει να χρησιμοποιήσει την πολιτιστική γραμμή του ΟΑΣΘ, θα πρέπει να εκδίδει εισιτήριο 24ωρης διάρκειας αξίας 3 ευρώ. Το πολιτιστικό λεωφορείο μπορούν να χρησιμοποιούν και οι κάτοχοι καρτών απεριορίστων διαδρομών ή καρτών ελεύθερης μετακίνησης ΑΜΕΑ.