Πέμπτη 11 Νοεμβρίου 2021

Θα δούμε σύντομα ιπτάμενα ταξί στους αιθέρες;


Η φράση «ιπτάμενο αυτοκίνητο» ακούγεται σαν από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Τα τελευταία χρόνια, επενδύονται πολλά χρήματα στην ανάπτυξη drone σε ανθρώπινο μέγεθος και αερόπλοιων για τη μεταφορά εμπορευμάτων.

Υπάρχουν ελάχιστα πράγματα που είναι πιο ενοχλητικά από το μποτιλιάρισμα. Υπάρχει μια αυξανόμενη ζήτηση στον τεχνολογικό τομέα να γίνουν πραγματικότητα τα ιπτάμενα αυτοκίνητα, όπως αυτά στα κινούμενα σχέδια «The Jetsons». Επισήμως είναι γνωστά ως ηλεκτρικά αεροσκάφη που απογειώνονται και προσγειώνονται κάθετα.

Σύμφωνα με την IBA, μια εταιρία που παρέχει στοιχεία για την αεροπορία και αναλυτικές παρουσιάσεις των οικονομικών παραμέτρων της αεροπλοΐας, η συγκεκριμένη αγορά αναμένεται να έχει κύκλο εργασιών 25 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2035. Γι’ αυτό και έχει κινήσει το ενδιαφέρον των επενδυτών. Τα ηλεκτρικά αυτά αεροσκάφη κατασκευάζονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην παράγουν άμεσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Πάνω από 50 εταιρίες δημιουργούν πρωτότυπα αεροσκάφη με δυνατότητες να μεταφέρουν έως και 20 επιβάτες.

Μια από αυτές είναι η τουρκική νεοφυής εταιρία AirCar. Η κυκλοφορία και η μόλυνση είναι τα κακά της ζωής στην πόλη. Η AirCar ψάχνει να βρει λύσεις σ’ αυτά τα μεγάλα προβλήματα. Ιδρύθηκε το 2017. Αντί να περιμένει να γίνουν μεγαλύτερη δρόμοι και καλύτερο σύστημα μεταφορών, έχει θέσει τους δικούς της στόχους που έχουν να κάνουν με τις αεροπορικές μεταφορές.

Η AirCar έχει την έδρα της στην τουρκική Silicon Valley. Συνεργάζεται με τον μεγαλύτερο κατασκευαστή λογισμικού της χώρας. Το όραμά τους είναι η δημιουργία ενός δικτύου ιπτάμενων ταξί που θα είναι ηλεκτρικά και αυτόνομα. Αφού έχουν κάνει πάνω από 1000 δοκιμές μικρής κλίμακας, φέτος τεστάρουν ένα πρωτότυπο όχημα κανονικού μεγέθους. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας πιστεύει ότι θα μπορούν να μεταφέρουν επιβάτες, στις αρχές του 2025. Η εταιρία στοχεύει ψηλά, σε μεταφορές που θα γίνονται μέσω αέρος.

Ο Ιράι Αλτουνμποζάρ, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της AirCar επισημαίνει: «Αναμένουμε να ξεκινήσουμε τη λειτουργία μας το 2025, το 2026 με λίγες πτήσεις. Μετά θα υπάρξει αύξηση των ταξί. Ελπίζουμε ότι θα λειτουργούμε κανονικά μέχρι το 2030. Μετά θα διευρύνουμε τις δραστηριότητές μας».

Ένα από τα εμπόδια που πρέπει να αντιμετωπίσουν είναι το μέγεθος των δημόσιων μεταφορών σήμερα. Ο δρ. Αντρέας Μπάρντενχαγκεν είναι καθηγητής στο Πολυτεχνείο του Βερολίνου. Υπογραμμίζει το πρόβλημα: «Αν συγκρίνουμε το φορτίο ή τον αριθμό των επιβατών που μπορεί να μεταφέρει ένα τρένο από το κέντρο του Βερολίνου στο αεροδρόμιο σε σχέση με ένα συμβατικό ή σύγχρονο ελικόπτερο είναι πολύ περισσότεροι. Εάν θέλουμε να μεταφερθούν εκατοντάδες άτομα, θα έχουμε υπερβολική κίνηση στον αέρα, κάτι που υποθέτω δεν θα γίνει δεκτό από τον κόσμο».


Ένα άλλο πρόβλημα είναι οι εθνικοί και διεθνείς κανονισμοί σε σχέση με τα αντικείμενα που πετούν. Ο Φιλ Σέιμορ είναι ο πρόεδρος της εταιρίας IBA. Αναφέρει: «Οι διατάξεις σε σχέση με ιπτάμενα αντικείμενα που είναι πάνω από ένα ορισμένο βάρος, υπόκεινται σε αυστηρή ρύθμιση τόσο από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας, όσο και από την Αμερικανική Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπορίας. Όλες οι χώρες του κόσμου έχουν ρυθμιστικές αρχές που εφαρμόζουν αυστηρές κατασκευαστικές οδηγίες. Είμαι ικανοποιημένος που λειτουργεί ένα δίκτυο ασφαλείας και κανονισμών».Αυτό όμως μπορεί να επιβραδύνει την υλοποίηση σχεδίων για ιπτάμενα ταξί.

Παρά τις δυσκολίες, η τουρκική AirCar θέλει να προχωρήσει και να προκαλέσει αλλαγές στον κλάδο. Ο Ιράι Αλτουνμποζάρ τονίζει: «Εργαζόμουν στο πανεπιστήμιο και επαγγελματικά ήμουν στον κλάδο των βιώσιμων τεχνολογιών. Κατάλαβα ότι αξιοποιώντας την τεχνολογία των μπαταριών ιόντων λιθίου, τα εξαρτήματα, τις τεχνολογίες των drone και την τεχνητή νοημοσύνη, μπορούσα να ασχοληθώ με τον κλάδο των ιπτάμενων αυτοκινήτων. Ήταν η σωστή στιγμή να ξεκινήσω. Όλα ξεκίνησαν πολύ νωρίς, γιατί αφορούν ζητήματα που απαιτούν τεχνολογικές λύσεις».

Η προσδοκία είναι αυτά τα οχήματα θα μεταφέρουν άτομα σε μικρές αποστάσεις. Τι γίνεται όμως με τα μεγάλα φορτία; Η γαλλική εταιρία Flying Whales λέει ότι τα τεράστια αερόπλοιά της μπορούν όχι απλά να μεταφέρουν φορτία 60 τόνων σε μεγάλη απόσταση, αλλά να το κάνουν με βιώσιμο τρόπο.

Ο διευθύνων σύμβουλος Σεμπαστιάν Μπουγκόν, θεωρεί ότι το αερόπλοιό τους μπορεί να φέρει επανάσταση στον κλάδο της υγείας: «Η ιδέα είναι να χρησιμοποιήσουμε ένα αερόπλοιο μεγάλης χωρητικότητας σε ένα νησί ή σε μια απομονωμένη περιοχή, για να τους προσφέρουμε ένα νοσοκομείο. Το εγκαθιστούμε εκεί για δύο εβδομάδες, παρέχουμε ιατρική φροντίδα στον κόσμο, και μετά φεύγουμε για ένα άλλο μέρος, όπου μένουμε άλλες 15 μέρες. Μετά επιστρέφουμε κάθε χρόνο, ή δύο φορές τον χρόνο, ανάλογα με τις ανάγκες. Έτσι μπορούμε να δώσουμε στους απομονωμένους πληθυσμούς την ίδια ποιότητα υγείας και περίθαλψης που έχουμε στις μεγάλες πόλεις».

Τα ιπτάμενα αυτοκίνητα δεν είναι πλέον επιστημονική φαντασία. Δισεκατομμύρια δολάρια επενδύονται σε δεκάδες start up σε όλο τον κόσμο. Θα είναι κάτι που θα απευθύνεται μόνο στους πλούσιους ή θα αλλάξει τον τρόπο μεταφοράς μας; Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι θα υπάρξει μια μεγάλη αλλαγή στον αέρα.


gr.euronews.com
emvolimanea.blogspot.com