Η κύρωση των δασικών χαρτών αποτελεί έργο εθνικής σημασίας το οποίο υλοποιείται για πρώτη φορά στη χώρα και αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του κτηματολογίου και να μπει επιτέλους μια τάξη στα θέματα της ακίνητης περιουσίας. Έτσι γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Έτσι πρέπει να γίνει και στην Ελλάδα.
Η προηγούμενη κυβέρνηση αντιμετώπισε το ζήτημα βιαστικά και ιδεοληπτικά, με αποτέλεσμα να επιδεινωθεί τελικά η κατάσταση αντί να βελτιωθεί.
Σημειωτέον, ότι 5.000.000 στρέμματα αγροτικής γης είχαν εμφανιστεί την περίοδο 2017-2019 ως δασικά και 500.000 ΑΦΜ αγροτών αντιμετώπισαν πρόβλημα με τις εκτάσεις και τις επιδοτήσεις.
Κληρονομήσαμε 174.000 αντιρρήσεις, από τις οποίες μόλις 25.000 είχαν εξεταστεί από τις αρμόδιες επιτροπές. Αυτό σημαίνει πως, αν εξακολουθούσε ο ίδιος ρυθμός, θα απαιτούνταν 15 χρόνια για την ολοκλήρωση της εξέτασης των αντιρρήσεων και μάλιστα για το 50% των εκτάσεων.
Με τον νόμο (4685/2020) της Νέας Δημοκρατίας οι επιδοτήσεις αποκαταστάθηκαν αμέσως, οι αγρότες σώθηκαν (καθώς κινδύνευαν να χάσουν οριστικά την ιδιότητα του αγρότη, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία) και τουλάχιστον οι μισοί πολίτες που είχαν υποβάλει αντιρρήσεις είδαν ότι η ίδια η Διοίκηση, αναμορφώνοντας τους δασικούς χάρτες, τους δικαίωσε.
Στους νέους δασικούς χάρτες εμφανίζονται πολύ μικρότερα προβλήματα. Βεβαίως υπάρχουν ακόμα προβλήματα λόγω της μορφολογίας του εδάφους και της σκληρής νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας για την έννοια των δασών και των δασικών εκτάσεων.
Η Πολιτεία δεν μπορεί να αγνοήσει τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, ούτε τις προβλέψεις του άρθρου 24 του Συντάγματος. Αυτό δεν θα μπορούσε να το κάνει κανένας. Η Ελλάδα είναι κράτος δικαίου και λειτουργούμε μέσα σε ένα συγκεκριμένο συνταγματικό πλαίσιο.
Οι πολίτες έχουν όμως το δικαίωμα να υποβάλουν αντιρρήσεις, αμφισβητώντας ότι οι ιδιοκτησίες τους έχουν δασικό χαρακτήρα. Ωστόσο, θα ήταν προτιμότερο να περιμένουν τη διόρθωση των πρόδηλων σφαλμάτων από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Να σημειώσουμε ότι το τέλος υποβολής αντιρρήσεων έχει μειωθεί κατά 50%.
Η Κυβέρνηση θα λάβει τα απαιτούμενα διοικητικά μέτρα για την αντιμετώπιση των όποιων επιμέρους προβλημάτων.
Στη σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, πριν από λίγες μέρες:
Αποφασίστηκε κατ’ αρχάς να δοθεί παράταση έξι μηνών στην υποβολή αντιρρήσεων, ώστε σε αυτό το χρονικό διάστημα οι υπηρεσίες να προχωρήσουν στις διορθώσεις των σφαλμάτων.
Ανακοινώθηκε η μείωση του τέλους άσκησης αντιρρήσεων κατά 50%.
Ανάμεσα σε αυτά που πρόκειται να ληφθούν περιλαμβάνονται αποφάσεις του Τεχνικού Συμβουλίου Δασών σε σχέση με το ζήτημα των φρυγανωδών εκτάσεων, των ασπαλάθων κλπ. Ένα τέτοιο μέτρο θα αλλάξει πλήρως την εικόνα στην Κρήτη και τα νησιά.
Εάν, από την πορεία των πραγμάτων απαιτηθεί να γίνουν και άλλες παρεμβάσεις, αυτές θα γίνουν, σε αρμονία πάντοτε με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Ο νόμος έχει προσβληθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας από το συνδικαλιστικό σωματείο των δασολόγων του Δημοσίου (δασαρχών και υπαλλήλων του Υπουργείου) και από ορισμένες περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι οποίες θεωρούν ότι ο νόμος είναι «περιβαλλοντοκτόνος» και «δασοκτόνος». Είναι κρίσιμο να κερδηθεί πρώτα η υπόθεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας, για να μην είναι «στον αέρα» κάθε νέα νομοθετική πρωτοβουλία. Εάν γινόταν κάποια νομοθετική παρέμβαση, όσο η υπόθεση στο ΣτΕ ήταν ακόμη εκκρεμής, αυτό θα είχε θεωρηθεί από το ΣτΕ παρέμβαση στην εκκρεμή δίκη και θα είχε πολύ δυσμενείς συνέπειες.
Επίσης θα πρέπει να επισημανθεί:
Ακόμα και αν μία ιδιοκτησία κάποιου πολίτη θεωρηθεί δάσος, δεν την αποκτά το Δημόσιο. Η περιουσία αυτή εξακολουθεί να ανήκει στον ίδιο ιδιοκτήτη.
Η βόσκηση επιδοτείται, ακόμη και όταν γίνεται σε δασικές εκτάσεις.
Γραμματεία
Στρατηγικού Σχεδιασμού & Επικοινωνίας