Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στη μελέτη δεν γίνεται αναφορά στον αριθμό επιβατών που χρησιμοποιούν τη γραμμή 25 ούτε στο πόσοι θα επηρεαστούν.
Στο φως της δημοσιότητας φέρνει η Voria.gr η πρόταση του ΟΑΣΘ για τη συγχώνευση των λεωφορειακών γραμμών 25 (Νεάπολη) και 57 (Ερμού – Διεύθυνση Χορτιάτη), η οποία αναμένεται να επηρεάσει τις μετακινήσεις πολλών δημοτών.
Στη μελέτη περιγράφονται αναλυτικά οι αλλαγές στα δρομολόγια και στις στάσεις, το υφιστάμενο και το νέο ωράριο των γραμμών, καθώς και οι αλλαγές στους τερματικούς σταθμούς.
Ωστόσο, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στη μελέτη δεν γίνεται καμία αναφορά στον αριθμό των επιβατών που χρησιμοποιούν τις συγκεκριμένες γραμμές ούτε το πόσοι άνθρωποι αναμένεται να επηρεαστούν από τη συγχώνευση των δυο γραμμών - ουσιαστικά την κατάργηση τμήματος του δρομολογίου που πραγματοποιεί σήμερα η γραμμή της Νεάπολης 25.
Υπενθυμίζεται ότι οι ενέργειες που δρομολογούνται έχουν προκαλέσει μπαράζ αντιδράσεων στον δήμο Νεάπολης – Συκεών και στους δημότες, ενώ για το θέμα πραγματοποιήθηκε χθες έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου (δείτε εδώ).
Την πρόταση - μελέτη Συγχώνευσης Λεωφορειακών Γραμμών 25 και 57 απέστειλε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΘ Σάββας Παναγιωτίδης προς τον ΟΣΕΘ, για την τελική έγκριση.
«Στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης όλων των λεωφορειακών γραμμών του Ο.Α.Σ.Θ. και με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, μέσω της καλύτερης αξιοποίησης των διαθέσιμων πόρων (λεωφορείων και προσωπικού), σας υποβάλλουμε προς έγκριση πρόταση συγχώνευσης των λεωφορειακών γραμμών 25 «Νεάπολη – Βενιζέλου» και 57 «Ερμού – Δ/ση Χορτιάτη», επισημαίνεται στο έγγραφό του.
Τι προβλέπει η πρόταση - Μελέτη Συγχώνευσης Λεωφορειακών Γραμμών 25 και 57
Αρχικά στη μελέτη σημειώνεται πως προτείνεται «συγχώνευση των λεωφορειακών γραμμών 25 και 57 και η αναπροσαρμογή των ωραρίων τους, καθώς και των ωραρίων των γραμμών 58, 59 και 61, δεδομένων των περιορισμένων δυνατοτήτων από πλευράς διαθέσιμων λεωφορείων και με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση τους σε συνδυασμό με την παροχή συγκοινωνιακών υπηρεσιών υψηλού».
Η νέα γραμμή που θα προκύψει από την συγχώνευση των γραμμών, σύμφωνα με τη μελέτη, προτείνεται να φέρει την ονομασία 57 «Δια/ση Χορτιάτη – Νεάπολη – Βενιζέλου»
Με τη συγχώνευση των γραμμών θα καταργηθεί το σταθμαρχείο της Νεάπολης και η αφετηρία της λεωφορειακής γραμμής 59 θα μεταφερθεί στον Τ.Σ. Ενκαρπίας.
Σύμφωνα με τους μελετητές, οι κυριότεροι λόγοι συγχώνευσης είναι οι εξής:
1. το μεγάλο ποσοστό επικάλυψης πού παρουσιάζουν στο μεγαλύτερο τμήμα της διαδρομής τούς και
2. το μεγάλο πλήθος ίδιων στάσεων τις οποίες εξυπηρετούν
Σύμφωνα με τη μελέτη, για τον πρώτο λόγο, «αν εξαιρέσουμε τη διαφορετική θέση χωροθέτησης των τερμάτων των γραμμών στο κέντρο της πόλης, τα οποία απέχουν ελάχιστα μεταξύ τούς, από το ύψος τον Τ.Σ. Νεαπόλεως μέχρι το κέντρο της πόλης, οι γραμμές ακολουθούν την ίδια διαδρομή διατρέχοντας την Ανδρέα Παπανδρέου και τη Λαγκαδά με μια ελάχιστη διαφοροποίηση.
»Πιο συγκεκριμένα η γραμμή 25 κατά τη μετάβασή της διέρχεται από τη Λεωφόρο Ανδρέα Παπανδρέου, συνεχίζει στην οδό Παναγή Τσαλδάρη και κατόπιν στην Αγ. Γεωργίου και Λαγκαδά μέχρι το τέρμα της γραμμής στη Βενιζέλου. Ομοίως, η γραμμή 57 κατεβαίνει από τη Λεωφόρο Ανδρέα Παπανδρέου, κατόπιν όμως στρίβει στη Βενιζέλου για να βγει στη Λαγκαδά και να ακολουθήσει την ίδια διαδρομή με τη γραμμή 25».
Ωστόσο, μένουν εκτός κατά την μετάβαση έξι στάσεις, από τις οποίες περνά η γραμμή 25 και η οποία εξυπηρετεί δεκάδες επιβάτες σε κάθε δρομολόγιο. Πρόκειται για τις στάσεις «Σχολείο», «Αγ. Γεώργιος», «Αυστραλίας», «Στροφή Νεάπολης», «Αγ. Παρασκευή» και «Γέφυρα».
Κατά την επιστροφή δεν θα εξυπηρετούνται πέντε στάσεις και συγκεκριμένα, «Ρολόι», «Αγαθουπόλεως», «Στροφή Νεάπολης», «Αγ. Παρασκευή», «Γέφυρα».
Σύμφωνα με τη μελέτη, μόνο οι στάσεις «Αγ. Γεώργιος» και «Αυστραλίας» κατά τη μετάβαση της γραμμής 25, εξυπηρετούνται αποκλειστικά από αυτή, καθώς οι υπόλοιπες στάσεις της στο συγκεκριμένο τμήμα της διαδρομής εξυπηρετούνται και από άλλες γραμμές.
Όπως επισημαίνεται στην μελέτη, η στάση «Αγ. Γεώργιος» μπορεί να υποκατασταθεί υπό όρους συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης από τη στάση «Αγ. Γεώργιος» στην οδό Παναγή Τσαλδάρη, η οποία εξυπηρετείται από τις γραμμές 18 και 35 και απέχει λιγότερο από 100 μέτρα.
Αντίστοιχα, οι στάσεις «Γέφυρα» τόσο κατά τη μετάβαση όσο και κατά την επιστροφή της 25, μπορούν να υποκατασταθούν από τις ομώνυμες στάσεις της γραμμής 57, οι οποίες βρίσκονται στην οδό Ελ. Βενιζέλου.
Σύμφωνα με όσα υπογραμμίζονται στην πρόταση – μελέτη, «αν επιλεγεί η λύση της κατάργησης της γραμμής και της συγχώνευσής της με τη γραμμή 57, η περιοχή που θα μείνει χωρίς εξυπηρέτηση θα είναι ελάχιστη καθώς στην ουσία θα καταργηθεί μόνο η στάση «Αυστραλίας».
Ο ΟΑΣΘ επισημαίνει ότι η νέα γραμμή που θα προκύψει θα ακολουθεί την υφιστάμενη διαδρομή της 57 με κάποιες μικρές τροποποιήσεις.
Τα χαρακτηριστικά λειτουργίας της νέας γραμμής «Δια/ση Χορτιάτη – Νεάπολη – Βενιζέλου»
Η αφετηρία της νέας γραμμής θα παραμείνει ο Τερματικό Σταθμός, «Διασταύρωση Χορτιάτη», ενώ το τέρμα της γραμμής προτείνεται να μεταφερθεί στη θέση του τέρματος της γραμμής 25, στην οδό Βενιζέλου.
Για τις στάσεις, η νέα γραμμή, θα εξυπηρετεί τις ίδιες στάσεις που εξυπηρετεί και επί τον παρόντος η γραμμή 57, ενώ θα προστεθούν επιπλέον και οι στάσεις «Ίωνος Δραγούμη» και «Δυτικομακεδόνων» που εξυπηρετούνταν από τη γραμμή 25.
Επίσης, προτείνεται η ίδρυση μιας επιπλέον στάσης στην επιστροφή της γραμμής και συγκεκριμένα στην οδό Βενιζέλου στη Νεάπολη και μεταξύ των στάσεων «Ρουμανικά» και «Ρολόι», οι οποίες απέχουν μεταξύ τούς περίπου 400 μέτρα ώστε να εξυπηρετείται καλύτερα το επιβατικό κοινό.
Με τη συγχώνευσης των λεωφορειακών γραμμών 25 και 57, σύμφωνα με την μελέτη:
- Επιτυγχάνεται εξοικονόμηση λεωφορείων από την κοινή δρομολόγησή τους στη νέα γραμμή σε σχέση με τα λεωφορεία που δρομολογούνται στις υφιστάμενες λεωφορειακές γραμμές 25 και 57.
Συγκεκριμένα εξοικονομούνται: 5 λεωφορεία τις Καθημερινές, 4 λεωφορεία τα Σάββατα και 2 λεωφορεία τις Κυριακές
- Ο συνολικός αριθμός δρομολογίων μειώνεται σημαντικά για όλες τις ημέρες δρομολόγησης (Καθημερινές, Σάββατα, Κυριακές - Αργίες), ωστόσο βελτιώνεται η μέση συχνότητα διέλεύσης, σε σχέση με το μέσο όρο των μέσων συχνοτήτων των δύο γραμμών.
- Επιτυγχάνεται σημαντική μείωση στις ώρες των υπερωριών και των νυχτερινών ωρών εργασίας που διαφέρει ανάλογα με την ημέρα δρομολόγησης (Καθημερινή, Σάββατο, Κυριακή - Αργία).
- Το συνολικό μήκος της διαδρομής για κάθε δρομολόγιο αυξάνεται, ωστόσο επειδή αυξάνεται ο αριθμός των δρομολογίων με το μεγαλύτερο μήκος διαδρομής της γραμμής 57, τελικά συνολικά πραγματοποιούνται λιγότερα χιλιόμετρα σε καθημερινή βάση, τα οποία υπολογίζονται αναλυτικά στον παρακάτω πίνακα.
Οι μελετητές επισημαίνουν ότι σε καθημερινή βάση με τη νέα γραμμή θα πραγματοποιούνται 66,79 λιγότερα χιλιόμετρα, ενώ τα Σάββατα θα πραγματοποιούνται παραπάνω 252,89 χιλιόμετρα και 659,06 περίπού χιλιόμετρα τις Κυριακές και Αργίες.
«Η εφαρμογή μιας τέτοιας συγχώνευσης πέρα από τα παραπάνω οφέλη, θα έχει ως αποτέλεσμα την αποδέσμευση λεωφορείων, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την δημιουργία νέων λεωφορειακών γραμμών, οι οποίες Θα ικανοποιούν τις ανάγκες για συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση πού έχουν διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια».
Συντάκτης: Κάτια Γερακαρίτου
Πηγή: voria.gr