ΙΧ πυγολαμπίδες
Φθορίζοντα ενδέχεται να είναι τα οχήματα του μέλλοντος
Μέχρι σήμερα ο μόνος τρόπος για να «λάμπει» ένα όχημα στον δρόμο τη νύχτα, ήταν ανάβοντας τα φώτα του. Ερευνητές από τα εργαστήρια της Nissan στην Ιαπωνία, δοκιμάζουν μια νέα τεχνολογία που θα μπορούσε να οδηγήσει σε… φθορίζοντα αυτοκίνητα.
Ο λόγος για μια βαφή η οποία απορροφά την υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου κατά τη διάρκεια της μέρας και την αποβάλλει κατά τη διάρκεια της νύχτας. Η φθορίζουσα βαφή, γνωστή και ως Starpath, αναπτύχθηκε από τον βρετανό Χάμις Σκοτ, από το Σάρει, ιδρυτή της εταιρείας Pro-Teq Surfacing. Περιέχει μια ειδική «συνταγή» από σπάνιες οργανικές ουσίες και έχει ήδη εφαρμοστεί δοκιμαστικά σε μονοπάτια και σοκάκια του Κέιμπριτζ, σηματοδοτώντας τους ποδηλατοδρόμους.
H βαφή Starpath, έχει εφαρμοστεί δοκιμαστικά σε «αστερόφωτα» μονοπάτια του Κέιμπριτζ
Eπανάσταση στο σκοτάδι
Σύμφωνα με τους ειδικούς της Nissan, που δοκιμάζουν τη βαφή στο μοντέλο Leaf, η διάρκεια ζωής της αγγίζει περίπου τις 8-10 ώρες μετά τη δύση του ήλιου. Οι ίδιοι εκτιμούν ότι η βαφή δεν θα «ντύνει» τα μοντέλα της, αλλά θα αποτελεί προϊόν ειδικής παραγγελίας λόγω της ειδικής επεξεργασίας που απαιτεί. Θεωρούν ακόμα ότι η φθορίζουσα ιδιότητα της αδιάβροχης βαφής θα μπορούσε να έχει διάρκεια ζωής 25 ετών.
Η φθορίζουσα βαφή εφαρμόζεται σε τρεις στρώσεις οι οποίες περιέχουν πολυουρεθάνη και πολυασπαρτικό (στην τελευταία στρώση). Σύμφωνα με την Pro-Teq Surfacing, η βαφή μπορεί να εφαρμοστεί επιτυχώς σε οποιαδήποτε επιφάνεια, μεταξύ των οποίων η άσφαλτος, το τσιμέντο και το ξύλο.
Δεν αποκλείεται στο μέλλον, η ευρύτερη χρήση της φθορίζουσας βαφής να φτάσει σε σημείο να αντικαταστήσει τον φωτισμό των δρόμων. Η Pro-Teq Surfacing συμπληρώνει, ότι η βαφή προσαρμόζει τα επίπεδα φθορισμού της ανάλογα με τον φωτισμό του περιβάλλοντος. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι αν π.χ. δεν επικρατούν συνθήκες απόλυτου σκότους, ρυθμίζει ανάλογα τα επίπεδα της φωτεινότητας ώστε να μην δαπανάται πολύτιμη ενέργεια.
Έρχεται το… NASSAN
Πέρα από τα «φωτεινά» πειράματά της, η Nissan φαίνεται ότι στρέφεται στα αυτόνομα οχήματα. Ενώνοντας τις δυνάμεις της με την NASA και συγκεκριμένα με το Κέντρο Έρευνας Ames, για την ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων με δρομολόγια στον… Άρη, με βάση την τεχνολογία του Leaf.
Η πενταετής συνεργασία τους, θα μπορούσε επιπλέον να οδηγήσει σε μια νέα γενιά αυτόνομων «γήινων» οχημάτων που θα κινούνται στον «αυτόματο πιλότο». Ο ιαπωνικός κολοσσός στοχεύει στη διάθεση των πρώτων αυτόνομων οχημάτων, που δεν θα απαιτούν οδηγό, στην αγορά μέχρι το 2020. Ωστόσο, πέρα των τεχνολογικών και των τεχνικών προκλήσεων, για την ώρα η συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις που σχετίζονται με την ασφάλεια στους δημόσιους δρόμους.
Ειρήνη Βενιού