Δευτέρα 5 Ιανουαρίου 2015

Νέο έτος με νέες τιμές διοδίων

Ελάχιστες μειώσεις -της τάξης των 5 έως 30 λεπτών- σε ορισμένους σταθμούς έφερε η αναπροσαρμογή των διοδίων στον αυτοκινητόδρομο Θεσσαλονίκη - Αθήνα, που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου. Το ταξίδι στη διαδρομή για τους οδηγούς αυτοκινήτου στοιχίζει πλέον 28,95 ευρώ αντί 29,15 ευρώ, δηλαδή είναι κατά μόλις 20 λεπτά φθηνότερο, ενώ με επιστροφή το κόστος διοδίων ανέρχεται στα 57,90 ευρώ (από 58,30 ευρώ).

Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Από την Πρωτοχρονιά έχουν αλλάξει οι τιμές στους περισσότερους από τους μετωπικούς και πλευρικούς σταθμούς που συναντά κανείς στον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ (Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη). Στο τμήμα Κλειδί - Ράχες Μαλλιακού, που κατασκευάζει η εταιρεία “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ”, έγιναν μειώσεις 10 λεπτών σε πλευρικούς σταθμούς και σε ορισμένες κατηγορίες. Συγκεκριμένα, στον πλευρικό σταθμό της Πελασγίας οι οδηγοί των μεγάλων φορτηγών πληρώνουν 12,10 ευρώ (από 12,20 ευρώ που κατέβαλλαν). Στον πλευρικό σταθμό της Γλύφας (Πελασγία) το κόστος για τα ΙΧ αυτοκίνητα είναι 2,50 ευρώ (από 2,60) και για τα μεγάλα φορτηγά 8,90 ευρώ (από 9 ευρώ).
Στον σταθμό του Μοσχοχωρίου τα μικρά φορτηγά πληρώνουν από την αρχή του έτους μετρητά 10 ευρώ (από 10,10 ευρώ) και τα μεγάλα φορτηγά 14 ευρώ (από 14,10). Στον σταθμό διοδίων στη Λεπτοκαρυά οι νταλίκες πληρώνουν 6,80 ευρώ (από 6,90 ευρώ). Στον σταθμό διοδίων Αιγινίου οι οδηγοί δικύκλων πληρώνουν 1,50 ευρώ (από 1,60 ευρώ). Εν τω μεταξύ, εδώ και ένα μήνα έχει τεθεί σε λειτουργία ο δεύτερος πλευρικός σταθμός διοδίων της Λεπτοκαρυάς Πιερίας, που βρίσκεται στην έξοδο του αυτοκινητόδρομου προς την Αθήνα. Οι τιμές των διοδίων στον πλευρικό σταθμό Λεπτοκαρυάς διαμορφώνονται για τα δίκυκλα στο 1,30 ευρώ, για τα αυτοκίνητα στο 1,80 ευρώ, για τα λεωφορεία και μικρά φορτηγά (λιγότερα από 4 άξονες) στα 4,5 ευρώ και για τα μεγάλα φορτηγά (περισσότερους από 4 άξονες) στα 6,30 ευρώ. Στη Λεπτοκαρυά λειτουργεί ήδη πλευρικός σταθμός με έξοδο προς τη Θεσσαλονίκη και τις ίδιες τιμές.

ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΥΞΗΣΕΙΣ
Στο τμήμα από τις Ράχες μέχρι τη Σκάρφεια, που αναβαθμίζει η εταιρεία “Κεντρική Οδός”, έγινε αναπροσαρμογή τιμών μόνο στις τιμές διοδίων τελών των πλευρικών σταθμών Μώλου και Θερμοπυλών, τα οποία ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τον περασμένο Σεπτέμβριο. Στις Θερμοπύλες μάλιστα υπήρξε αύξηση 5 έως 10 λεπτών. Ειδικότερα, οι οδηγοί των ΙΧ που περνούν από τα πλευρικά διόδια του Μώλου θα καταβάλλουν 30 λεπτά από 35, ενώ στα πλευρικά διόδια των Θερμοπυλών (Μπράλλου) τα μικρά φορτηγά έχουν τέλος 1,20 ευρώ από 1,15 και τα μεγάλα φορτηγά 1,70 από 1,60 ευρώ.
Στο τμήμα από τη Σκάρφεια μέχρι τη Μεταμόρφωση Αττικής, που αναβαθμίζει η εταιρεία “Νέα Οδός”, από την Πρωτοχρονιά μειώθηκαν τα διόδια σε όλους τους σταθμούς και σε όλες τις κατηγορίες των οχημάτων. Οι μειώσεις κυμαίνονται από 0,05 ευρώ έως 0,30 ευρώ. Στην κατηγορία των ΙΧ αυτοκινήτων, το κόστος διοδίων είναι: στον μετωπικό σταθμό Τραγάνας 3,85 ευρώ (από 3,90), στον μετωπικό σταθμό Θηβών 3,85 ευρώ (από 3,95 ευρώ), στον μετωπικό σταθμό Αφιδνών 3,30 ευρώ από 3,35 ευρώ. Στα πλευρικά διόδια Τραγάνας η τιμή διοδίων είναι για τα ΙΧ 3,10 ευρώ, στα πλευρικά Θήβας 1,50 ευρώ, στα πλευρικά Οινόφυτων 0,65 ευρώ, στα πλευρικά Μαλακάσας 1,40 ευρώ και στα μετωπικά Καπανδριτίου 2 ευρώ.

ΜΕΤΩΠΙΚΟΙ ΚΑΙ ΠΛΕΥΡΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ
Στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα λειτουργούν συνολικά 11 μετωπικοί σταθμοί διοδίων και 15 πλευρικοί σταθμοί. Ο πρώτος σταθμός είναι στα Μάλγαρα με κόστος 1,70 ευρώ για τα δίκυκλα, 1,20 ευρώ για τα ΙΧ και από 6 έως 8,40 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία. Στη συνέχεια οι οδηγοί συναντούν τον σταθμό Κλειδίου, όπως ονομάζεται, αν και βρίσκεται στο ύψος του Αιγινίου, με κόστος 1,50 ευρώ για τα δίκυκλα, 2,20 για τα ΙΧ και από 5,50 έως 7,70 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία, ανάλογα με τους άξονες που φέρουν. Στη Λεπτοκαρυά το κόστος είναι 1,40 ευρώ για τα δίκυκλα, 2 ευρώ για τα ΙΧ και από 4,90 έως 6,80 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία. Στον Πυργετό Λάρισας το κόστος είναι 1,40 ευρώ για τα δίκυκλα, 2 ευρώ για τα ΙΧ και από 5 έως 7 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία. Στο Μακρυχώρι το κόστος είναι 1 ευρώ για τα δίκυκλα, 1,40 ευρώ για τα Ι.Χ. και από 3,50 έως 4,90 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία. Στο Μοσχοχώρι το κόστος διοδίων είναι 2,80 ευρώ για τα δίκυκλα, 4 ευρώ για τα ΙΧ και από 10 έως 14 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία (με μετρητά, καθώς στην ηλεκτρονική πληρωμή παρέχεται έκπτωση). Στον σταθμό Πελασγίας το κόστος είναι 2,40 ευρώ για τα δίκυκλα, 3,5 ευρώ για τα ΙΧ και από 8,70 έως 12,10 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία (με μετρητά, καθώς στην ηλεκτρονική πληρωμή παρέχεται έκπτωση).
Στους επόμενους τέσσερις σταθμούς το κόστος διοδίων είναι: Στον σταθμό Αγίας Τριάδας 1,15 ευρώ για τα δίκυκλα, 1,65 ευρώ για τα ΙΧ και από 4,15 έως 5,80 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία. Στον σταθμό Τραγάνας το κόστος διοδίων είναι 2,15 ευρώ για τα δίκυκλα, 3,10 ευρώ για τα ΙΧ και από 7,75 έως 10,85 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία. Στον σταθμό Θηβών το κόστος είναι 1,05 ευρώ για τα δίκυκλα, 1,50 ευρώ για τα ΙΧ και από 3,85 έως 5,40 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία. Στον σταθμό Αφιδνών, τέλος, είναι 2,30 ευρώ για τα δίκυκλα, 3,30 ευρώ για τα ΙΧ και από 8,30 έως 11,60 ευρώ για τα φορτηγά και λεωφορεία.

Η ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ
Στο τέλος του 2015 μετατέθηκε χρονικά η ολοκλήρωση της κατασκευής των σηράγγων σε Πλαταμώνα και Τέμπη και στο τμήμα Ευαγγελισμός - Σκοτίνα, με τις οποίες θα παρακάμπτονται με ασφάλεια δύσκολα και επικίνδυνα τμήματα της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης - Αθηνών.
Το έργο υπολογιζόταν να τελειώσει νωρίτερα, αλλά υπήρξαν προβλήματα που προκάλεσαν καθυστερήσεις. Το πρώτο ήταν η σύμπτωση του δρόμου με τη γραμμή του ΟΣΕ και η αναγκαιότητα κατασκευής γέφυρας πάνω από τη γραμμή, λίγο πριν από την είσοδο της πρώτης σήραγγας στα Τέμπη. Η κατασκευάστρια εταιρεία “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου” ήρθε σε συνεννόηση με τον ΟΣΕ για τον τρόπο κατασκευής της γέφυρας, ώστε να μην υπάρξουν τεχνικά ζητήματα. Το δεύτερο πρόβλημα αφορά τα ευρήματα που φέρνει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στον Πλαταμώνα, στα σημεία σύνδεσης με τις προηγούμενες σήραγγες. Η ανασκαφή, όπως είναι εύλογο, καθυστερεί τα έργα πολιτικού μηχανικού και είναι δύσκολο να προσδιοριστεί η ολοκλήρωσή της. Ένα ακόμη ζήτημα που απασχολεί την κατασκευάστρια κοινοπραξία είναι η κατασκευή νέου κόμβου στον Κορινό Πιερίας. Η τοπική κοινωνία έχει ξεσηκωθεί ενάντια στην κατεδάφιση της υπάρχουσας γέφυρας και εξετάζεται πλέον η στατική επάρκειά της και αν μπορεί να ενισχυθεί και να διατηρηθεί.
Η πρόοδος των έργων στο τμήμα Ευαγγελισμός - Σκοτίνα έχει ξεπεράσει το 85% και οι τρεις σήραγγες (δύο στα Τέμπη 2 και 6 χλμ. και μία στον Πλαταμώνα 3 χλμ.), που προβλέπονται στο οδικό τμήμα, είναι πλήρως διανοιγμένες. Μόλις ολοκληρωθούν οι εργασίες, από τα 25 χιλιόμετρα δρόμου τα 11 θα είναι σήραγγες διπλού κλάδου (ξεχωριστή για κάθε ρεύμα κυκλοφορίας). Ο οδηγός που θα μπαίνει στη σήραγγα Τ1 (στην περιοχή του Ευαγγελισμού) θα περνά μέσα από το βουνό τα Τέμπη και τον Πλαταμώνα. Ανάμεσα στα Τέμπη και τον Πλαταμώνα θα λειτουργεί κλειστός αυτοκινητόδρομος δύο λωρίδων με μία ακόμη έκτακτης ανάγκης. Χρονικά η διέλευση του νέου τμήματος αναμένεται να γίνεται σε 10 λεπτά (από την είσοδο στη σήραγγα Τ1 μέχρι την έξοδο στην Τ3), ενώ σήμερα μια διέλευση με κανονική ταχύτητα απαιτεί περίπου 45 λεπτά σε δύσκολο και επικίνδυνο δρόμο.
Εκτός από τις σήραγγες, υπό εξέλιξη είναι οι εργασίες στους κόμβους Αιγινίου και Κατερίνης, που αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι τον Απρίλιο του 2015. Επίσης, μέχρι το τέλος του έτους θα γίνει αναβάθμιση ισόπεδων διαβάσεων στην περιοχή των Τεμπών και του Παντελεήμονα, αναβάθμιση τοπικών οδών, εργασίες πρασίνου, τοποθέτηση ηχοπετασμάτων, κατασκευή ΣΕΑ Νίκαιας. Η παράκαμψη Τεμπών και Πλαταμώνα θεωρείται και είναι το σημαντικότερο οδικό έργο των τελευταίων δέκα ετών και ένα από τα τελευταία επικίνδυνα σημεία της οδικής σύνδεσης Αθήνας - Θεσσαλονίκης. Ένα έργο πολύ μεγάλης εθνικής σημασίας με μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη για ολόκληρη τη χώρα.