Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2014

Αναζητούνται ευθύνες για το τραγικό δυστύχημα

Ερωτηματικά σχετικά με την ευθύνη της παρατεταμένης διακοπής της κυκλοφορίας στην Εγνατία οδό λόγω προγραμματισμένης εκτέλεσης εργασιών, την επάρκεια των μέτρων ασφαλείας και τη στάση της Τροχαίας γεννά το χθεσινό τραγικό δυστύχημα, κατά το οποίο έχασαν τη ζωή τους πέντε άνθρωποι και τραυματίστηκαν 32, όταν φορτηγό έπεσε πάνω σε 35 ακινητοποιημένα αυτοκίνητα.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr

Ο 39χρονος ρουμάνος οδηγός του φορτηγού, καθώς και ο 42χρονος υπεύθυνος της εταιρείας που εκτελούσε εργασίες για λογαριασμό της ΔΕΗ, με αποτέλεσμα να διακοπεί η κυκλοφορία, συνελήφθησαν και θα οδηγηθούν σήμερα στον εισαγγελέα της Βέροιας. Ευθύνες για τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες ενδεχομένως να προκύψουν από την ολοκλήρωση της διερεύνησης της υπόθεσης από την αστυνομία.
Ο 39χρονος Ρουμάνος σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά από αστυνομικές πηγές υποστήριξε ότι αντιμετώπιζε τεχνικό πρόβλημα με τα φρένα του οχήματος, που διαπίστωσε λίγο μετά τα διόδια του Πολύμυλου, δηλαδή 20 και πλέον χιλιόμετρα πριν από το σημείο του δυστυχήματος. Σε όλη αυτή τη διαδρομή κατά τους ισχυρισμούς του προσπαθούσε να σταματήσει το φορτηγό κατεβάζοντας ταχύτητες, αλλά, όπως περιέγραψε, δεν τα κατάφερε λόγω και των 19 τόνων σταφυλιών που μετέφερε. Είδε τις πινακίδες που προειδοποιούσαν για τα έργα και τα σήματα που του έκαναν σημαιοφόροι, αλλά δεν μπόρεσε να συγκρατήσει τον όγκο της νταλίκας και έπεσε πάνω στα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα.
Το κύριο ερώτημα που γεννάται είναι εάν τα μέτρα ασφαλείας και προειδοποίησης που ελήφθησαν από τη ΔΕΗ και τον ανάδοχο του έργου ήταν επαρκή. Ο διευθυντής της αστυνομίας Ημαθίας σύμφωνα με την απόφαση έδωσε άδεια για προσωρινή διακοπή της κυκλοφορίας επί της Εγνατίας οδού, στο ύψος της Μέσης, και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, από τις 9.30 π.μ. έως τις 9.40 π.μ. (διάστημα δέκα λεπτών). Το δυστύχημα έγινε στις 10.20, δηλαδή οι εργασίες διήρκεσαν 40 λεπτά και σύμφωνα με πληροφορίες της «Θ» άρχισαν στις 9.45 π.μ. Η καθυστέρηση αυτή είχε ως συνέπεια να αυξηθεί η ουρά των αυτοκινήτων που περίμεναν και να σχηματιστεί μποτιλιάρισμα 2 χιλιομέτρων. Έμπειρος μηχανικός, που γνωρίζει τις διατάξεις του νόμου (και δεν επιθυμεί να αποκαλύψει την ταυτότητά του), δήλωσε στη «Θ» ότι σε περίπτωση διακοπής κυκλοφορίας, όταν δημιουργηθεί ουρά 1,2 χλμ., πρέπει οπωσδήποτε η Τροχαία να απελευθερώσει το δρόμο. Ακόμη και στα διόδια, όταν η ουρά ξεπερνά αυτό το μήκος, οι υπεύθυνοι υποχρεώνονται να ανοίγουν τις μπάρες και να αφήνουν τα αυτοκίνητα να περνούν ελεύθερα, για να εκτονωθεί η κατάσταση.

Μέτρα και αναπάντητα ερωτήματα
Ο ανάδοχος τοποθέτησε δύο σημαιοφόρους, που προειδοποιούσαν τους οδηγούς να σταματήσουν 500 μέτρα πριν από το σημείο των έργων, που είναι το ενδεικνυόμενο μέτρο ασφαλείας. Όταν σχηματίστηκε ουρά στα 2 χλμ., οι σημαιοφόροι μετακινήθηκαν 500 μέτρα πριν από την ουρά ή βρίσκονταν σε σημείο που δεν ήταν ορατοί; «Ο ανάδοχος, δηλαδή η ΔΕΗ, ήταν υπεύθυνος για τη σήμανση. Εμάς μας ζητήθηκε επικουρικά να συνδράμουμε και το κάναμε», δήλωσε ο υπεύθυνος επικοινωνίας της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.» Νικόλαος Ραχανιώτης. Ο κ. Ραχανιώτης διαβεβαίωσε ότι εκτός από τους σημαιοφόρους υπήρχε προειδοποίηση στις μεγάλες ηλεκτρονικές πινακίδες στην Καστανιά αλλά και περιπολικό. Ίδιες διαβεβαιώσεις έδωσε και ο ανάδοχος. Οι αστυνομικοί της Τροχαίας, που βρίσκονταν στο σημείο και επέβλεπαν, για ποιον λόγο επέτρεψαν τον ανάδοχο να συνεχίσει τις εργασίες, ενώ είχε παρέλθει ο χρόνος της άδειας διακοπής της κυκλοφορίας (τα 10 λεπτά) και είχαν συμπληρωθεί τουλάχιστον 40 λεπτά; Πώς αντιμετώπισε η Τροχαία την κατάσταση, όταν δημιουργήθηκε μποτιλιάρισμα 2 χιλιομέτρων;
Ο 39χρονος οδηγός και ο 42χρονος υπεύθυνος της αναδόχου εταιρείας θα οδηγηθούν σήμερα στον εισαγγελέα Βέροιας, ο πρώτος με την κατηγορία της ανθρωποκτονίας από αμέλεια και ο δεύτερος για αδικήματα περί συγκοινωνιών. Για τον έλεγχο των φρένων του φορτηγού ορίστηκε πραγματογνώμονας. Γενικότερα για τις συνθήκες και τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος διενεργεί προανάκριση το τμήμα Τροχαίας Βέροιας.

Πόνος και θλίψη
Τα θύματα της τραγωδίας είναι τέσσερις Έλληνες, δύο γυναίκες ηλικίας 53 ετών, δύο άνδρες, 42 και 60 χρόνων -ο τελευταίος εξέπνευσε στο «ΑΧΕΠΑ», όπου είχε μεταφερθεί και εγχειριζόταν- καθώς και ένας Βούλγαρος, του οποίου η ηλικία δεν έγινε γνωστή. Στο «Γεννηματάς» νοσηλεύονται σε κρίσιμη κατάσταση δύο παιδιά, ηλικίας 6 μηνών και 1,5 ετών, ξαδέλφια, και ένας σοβαρά τραυματίας νοσηλεύεται στο Νοσοκομείο Βέροιας. Από τους τραυματίες οι 28 είναι Έλληνες και οι τέσσερις Βούλγαροι.
Το δυστύχημα, που προκάλεσε πόνο και θλίψη σε πολλές οικογένειες και συγκλόνισε το πανελλήνιο, έγινε 500 μέτρα μετά τον κόμβο της Βέροιας, στο ρεύμα με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη, στο ύψος του χωριού Μέση (μεταξύ Βέροιας-Κουλούρας). Στο σημείο εκτελούνταν εργασίες από το Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) της ΔΕΗ για τη διέλευση τριών εναέριων αγωγών μέσης τάσης και για τη διευκόλυνση των εργασιών ο ανάδοχος «Περικλής ΑΤΕ» είχε ζητήσει άδεια για διακοπή της κυκλοφορίας.
Ενώ είχε σχηματιστεί μποτιλιάρισμα 2 χιλιομέτρων η νταλίκα, που φαινόταν να κινείται ανεξέλεγκτη στο μεσαίο ρεύμα, έπεσε με ταχύτητα στα αυτοκίνητα της ουράς, άρχισε να παρασύρει ή να εκτοπίζει δεξιά και αριστερά όσα έβρισκε μπροστά της σε μήκος 100 μέτρων.
Αφού ακινητοποιήθηκε, η νταλίκα πήρε φωτιά και μαζί της κάηκε και το διπλανό αυτοκίνητο, ο οδηγός του οποίου απανθρακώθηκε. Ο οδηγός της νταλίκας κατέβηκε από το όχημα και για λίγη ώρα κινούταν στο δρόμο ευρισκόμενος σε κατάσταση σοκ, μέχρι να συλληφθεί αργότερα από αστυνομικούς. Τα αυτοκίνητα μετατράπηκαν σε άμορφες μάζες, όσοι διασώθηκαν έβγαιναν τρομαγμένοι στο δρόμο, ενώ έντονα ήταν τα ουρλιαχτά και το κλάμα όσων έχασαν τους δικούς τους.
Στο σημείο μετέβησαν αμέσως οχήματα της Πυροσβεστικής από τη Βέροια, τη Νάουσα και την Αλεξάνδρεια και τον 6ο σταθμό Θεσσαλονίκης, δέκα ασθενοφόρα από τη Θεσσαλονίκη και τα ασθενοφόρα της Ημαθίας. Η Πυροσβεστική χρειάστηκε να απεγκλωβίσει από τα συντρίμμια τέσσερις νεκρούς και πέντε τραυματίες και να σβήσει τις φωτιές. Τα ασθενοφόρα μετέφεραν τους τραυματίες και τα θύματα στα Νοσοκομεία Βέροιας, «ΑΧΕΠΑ» και «Γεννηματάς». Εκτός από το ΕΚΑΒ στη διακομιδή των τραυματιών συνέβαλαν και ιδιωτικά αυτοκίνητα. Σύμφωνα με το διοικητή Κεντρικής Μακεδονίας της Πυροσβεστικής θα είχαμε θρηνήσει περισσότερα θύματα, εάν πολλοί οδηγοί δεν κατέβαιναν από τα αυτοκίνητά τους, είτε για να δούνε τι συμβαίνει είτε για να καπνίσουν, μέχρι να ανοίξει ο δρόμος. «Κατέβηκα από το αυτοκίνητο και περπάτησα σχεδόν 1 χιλιόμετρο μπροστά. Άκουσα φωνές, γύρισα το κεφάλι και είδα μια νταλίκα να παρασύρει τα αυτοκίνητα και να τα πετά σαν χαρτοκούτια δεξιά, αριστερά, όπως στις ταινίες», ανέφερε μάρτυρας.
Στον τόπο του δυστυχήματος στην Εγνατία οδό μετέβη ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης Γιώργος Ορφανός. «Για τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος διενεργεί προανάκριση η αστυνομική διεύθυνση Ημαθίας. Ωστόσο θέλω να τονίσω πως η επέμβαση τόσο της ΕΛ.ΑΣ. όσο και της Πυροσβεστικής ήταν άμεση. Με κατάλληλες ενέργειες κατάφεραν να απεγκλωβίσουν τους τραυματίες και να προχωρήσουν σε εκτροπή της κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα να αποφευχθούν τα χειρότερα», τόνισε ο υπουργός. Στη συνέχεια ο κ. Ορφανός επισκέφθηκε το Γενικό Νοσοκομείο Βέροιας και ενημερώθηκε για την κατάσταση της υγείας των τραυματιών από τη διοικήτρια του νοσοκομείου Αναστασία Μπούρτσου.
Η κυκλοφορία διακόπηκε στο σημείο και εκτρεπόταν από τον κόμβο Νησελίου και δυτικά από την Καστανιά. Στις 6 μ.μ. αποκαταστάθηκε η κυκλοφορία στο ρεύμα προς Βέροια και στις 10 το βράδυ και στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη.

Βαρύς φόρος αίματος στην άσφαλτο
Ο φόρος αίματος στην άσφαλτο από τα τροχαία δυστυχήματα στη χώρα μας είναι μεγάλος. Το χθεσινό δυστύχημα έφερε στη μνήμη τη διπλή καραμπόλα, που έγινε επίσης στην Εγνατία οδό στις 22 Ιανουαρίου 2013 με μία 78χρονη νεκρή, 26 τραυματίες και 27 κατεστραμμένα αυτοκίνητα. Η πρωτοφανής διπλή καραμπόλα είχε σημειωθεί στο ύψος του Κλειδιού Ημαθίας, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς τη Θεσσαλονίκη. Στις 8.20 το πρωί μία νταλίκα που προπορευόταν δίπλωσε, με αποτέλεσμα να πέσουν πάνω της τα αυτοκίνητα που ακολουθούσαν. Ένα λεπτό αργότερα σε απόσταση 800 μέτρων σημειώθηκε η δεύτερη καραμπόλα με εννέα οχήματα. Κατά τις εκτιμήσεις το πρώτο όχημα κινούταν με πολύ χαμηλή ταχύτητα λόγω της ομίχλης και τα υπόλοιπα έπεσαν πάνω του.
Μία ημέρα πριν από το χθεσινό δυστύχημα είχαμε μία θλιβερή επέτειο. Στις 4 Οκτωβρίου 1999 έξι παιδιά, οπαδοί του ΠΑΟΚ, και ένας οδηγός έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίο στα Τέμπη. Στις 22 Φεβρουαρίου 2003 σημειώνεται πολύνεκρο τροχαίο στον ποταμό Αλιάκμονα, έξω από τη Θεσσαλονίκη, με δεκαέξι νεκρούς και έξι τραυματίες. Λεωφορείο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ξημερώματα προσέκρουσε στο στηθαίο της γέφυρας του ποταμού και έπεσε στην κοίτη του ποταμού. Στις 13 Απριλίου 2003 τριήμερη σχολική εκδρομή της α’ τάξης του λυκείου Μακροχωρίου στην Αθήνα κατέληξε σε τραγωδία με θύματα 21 μαθητές. Το λεωφορείο που μετέφερε τους μαθητές συγκρούστηκε με φορτηγό που κουβαλούσε μελαμίνες. Το φορτίο σκότωσε τα αθώα παιδιά. Στις 27 Σεπτεμβρίου 2004 επτά μαθητές νεκροί, τρεις σοβαρά τραυματίες και 27 ελαφρά τραυματίες ήταν ο τραγικός απολογισμός τροχαίου στο Πέταλο του Μαλιακού. Λεωφορείο των ΚΤΕΛ Τρικάλων, που μετέφερε 37 μαθητές και τέσσερις καθηγητές της α’ τάξης λυκείου από το χωριό Φαρκαδώνα Τρικάλων στην Αθήνα, συγκρούστηκε με φορτηγό στο 176ο χλμ. της εθνικής Θεσσαλονίκης-Αθηνών στο ύψος του Ασπρονερίου. Στις 22 Ιουλίου 2010 τουριστικό λεωφορείο με 51 επιβαίνοντες συγκρούστηκε μετωπικά με φορτηγό, στο 45ο χλμ. Θεσσαλονίκης-Βέροιας, λίγο πριν από την Αλεξάνδρεια, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τρία άτομα και να τραυματιστούν τριάντα ένας.