Έγκλημα διαρκείας χαρακτηρίζεται από οδηγούς φορτηγών η ανεξέλεγκτη κατάσταση που επικρατεί στις οδικές μεταφορές. Οδηγοί ανασφάλιστοι και εξαντλημένοι από υπερωριακή εργασία, οχήματα γηρασμένα, υπέρβαρα, με φθαρμένα λάστιχα και χωρίς να έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο, ελλιπείς έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές συνθέτουν το επικίνδυνο σκηνικό στους δρόμους της χώρας, όπως το περιγράφουν οι ίδιοι οι επαγγελματίες.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Με αφορμή τα τελευταία δύο τροχαία με την εμπλοκή νταλίκας, την Κυριακή 5 Οκτωβρίου στην Εγνατία οδό, μετά τον κόμβο της Βέροιας, με πέντε νεκρούς και περισσότερους από 30 τραυματίες, και την Τετάρτη 22 Οκτωβρίου στην εθνική Αθηνών-Λαμίας, στο ύψος της Αττικής οδού, ευτυχώς μόνον με δύο τραυματίες, η Πανελλαδική Ομοσπονδία Συνδικάτων Εργατοϋπαλλήλων Μεταφορών (ΠΟΣΕΜ) επανέλαβε τις καταγγελίες κατά των αρμοδίων. Μάλιστα αποφάσισε να προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μηνύοντας την ελληνική κυβέρνηση ότι δεν λαμβάνει μέτρα για την οδική ασφάλεια. “Τα υπουργεία Μεταφορών, Δημόσιας Τάξης και Εργασίας έχουν ευθύνη για τα ατυχήματα στους δρόμους. Το κλάμα για το δυστύχημα της Βέροιας σταμάτησε μετά τρεις ημέρες. Δυστυχώς στη χώρα μας τα μεγάλα τροχαία ξεχνιούνται σε πολύ λίγο χρόνο. Εάν συνεχιστεί η ίδια κατάσταση, θα συμβούν και άλλα ατυχήματα, τα οποία για εμάς είναι εγκλήματα”, υποστήριξε ο εκπρόσωπος της ΠΟΣΕΜ Μιχάλης Παπαδόπουλος σε συνέντευξη Τύπου στο ΕΚΘ.
“Στην επαρχία το 80% των φορτηγών κυκλοφορεί χωρίς ΚΤΕΟ, ασφάλεια και με ανασφάλιστους οδηγούς. Ακόμη και στο κέντρο της Θεσσαλονίκης όμως, στο έργο του μετρό, εργάζονται οδηγοί χωρίς τις νόμιμες προϋποθέσεις”, σημείωσε ο κ. Παπαδόπουλος, ο οποίος πρόσθεσε ότι “πολλοί οδηγοί αναγκάζονται από τους εργοδότες τους να εργάζονται μέχρι δεκαοκτώ ώρες συνεχόμενα. Αυτό σημαίνει ότι είναι κουρασμένοι στο τιμόνι και είναι πιθανό να κοιμηθούν. Τα αφεντικά τούς παρακολουθούν με gps και τους ζητούν το λόγο σε περίπτωση που σταματήσουν για λίγη ώρα”. Ο ίδιος ανέφερε ότι σε 40 ελέγχους που έγιναν από συνεργείο της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, “το μοναδικό που λειτουργεί σε όλη την Ελλάδα”, διαπιστώθηκαν 82 παραβάσεις, οι περισσότερες από τις οποίες αφορούσαν μαύρη και υπερωριακή εργασία. Χαρακτηριστικά περιέγραψε ότι εντοπίστηκε οδηγός λεωφορείου που είχε μεταφέρει από την Αθήνα δεκαεπτά συγγενείς νεκρού στη Βουλγαρία, όπου έγινε τελετή καύσης, και επέστρεφε στην πρωτεύουσα. “Στα Μάλγαρα είχε συμπληρώσει ήδη δεκαοκτώ ώρες εργασίας και επρόκειτο να ταξιδέψει άλλες έξι ώρες. Ευτυχώς που τον σταμάτησε η Τροχαία”, είπε ο κ. Παπαδόπουλος.
“Οι εργοδότες προτιμούν να πληρώνουν πρόστιμα και να εκμεταλλεύονται όσο το δυνατόν περισσότερο τους οδηγούς. Η νομοθεσία ευνοεί την παρανομία. Πριν από δύο μήνες διαμαρτυρηθήκαμε για τη μείωση των προστίμων, αλλά δεν έγινε τίποτα. Μας λένε εγκληματίες, αλλά κανείς δεν έψαξε να βρει γιατί μπλεκόμαστε σε δυστυχήματα”, ανέφερε ο Ευάγγελος Πλαστηράκης, πρόεδρος της ΠΟΣΕΜ. Το ύψος των περισσότερων προστίμων σύμφωνα με τον ίδιο καθορίστηκε στα 220 ευρώ, ενώ ο σχετικός νόμος προβλέπει εύρος προστίμων από 200 έως 4.000 ευρώ. Στους δρόμους δεν υπάρχουν μικρά κλιμάκια ελέγχου για ΚΤΕΟ, ελαστικά, φρένα, υπέρβαρο, ασφάλεια, έλεγχο ωραρίων, ώρες απασχόλησης, βιβλία δρομολογίων, ταχογράφους και κάρτες οδηγών.
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ Ο ΣΤΟΛΟΣ
Μέτρα για την ασφάλεια στις μεταφορές έχει ζητήσει και ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, ο οποίος κατήγγειλε ότι ο πραγματικός μέσος όρος ηλικίας των κυκλοφορούντων φορτηγών υπερβαίνει τα 20 έτη, με το 26% να είναι άνω των 30 ετών, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 11,5 και σε χώρες όπως στη Γερμανία 8 ή στην Αγγλία 6,7 έτη. Εννέα στα δέκα βαρέα φορτηγά και λεωφορεία που τίθενται για κυκλοφορία στη χώρα μας είναι ήδη μεταχειρισμένα, ηλικίας πλέον των 10 ετών, έχοντας εξαντλήσει την “ωφέλιμη ζωή” τους για τους μεταφορείς στα κράτη της Ε.Ε.
Η κατάσταση, όπως την περιγράφουν οι εισαγωγείς, είναι εντελώς ανεξέλεγκτη και “οι ίδιοι οι μεταφορείς αναγνωρίζουν ότι πολλά ΚΤΕΟ ‘διευκολύνουν’ τους ελέγχους ακόμη και εξ αποστάσεως! Ισχυρισμοί υφίστανται ακόμη και για πλαστά έγγραφα ΚΤΕΟ, που η Τροχαία αδυνατεί να διασταυρώσει ελλείψει ενιαίας μηχανογράφησης με το υπουργείο Υποδομών! Το υπουργείο Υποδομών από τη θέσπιση των ΚΤΕΟ το 2001 δεν έχει προβεί ποτέ σε πλήρη έλεγχο, αν πράγματι διενεργούνται άρτια οι έλεγχοι των οχημάτων. Στην πράξη τα ΚΤΕΟ είναι ανεξέλεγκτα και όσοι έλεγχοι διενεργούνται αφορούν ζητήματα ρουτίνας”.
Μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου έδειξε ότι τα βαρέα φορτηγά συμμετέχουν κατά 4,7 φορές περισσότερο σε τροχαία στη χώρα μας. Εκτός των δραματικών συνεπειών σε ανθρώπινο πόνο το κόστος για τη δημόσια οικονομία υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ ετησίως. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα παραμένει “πρωταθλήτρια” στα θανατηφόρα τροχαία στην Ε.Ε. των 15 (στοιχεία 2012). “Η υποκρισία των αρχών αποτυπώνεται στο τραγικό παράδειγμα του πολύνεκρου στα Τέμπη (Απρίλιος 2003, 21 νεκρά παιδιά), οπότε θεσπίστηκε η υποχρεωτική τοποθέτηση του ABS. Η εν λόγω υποχρέωση, που επιβλήθηκε το 2005 σε όλα τα κυκλοφορούντα βαρέα οχήματα, αναστέλλεται έκτοτε ετησίως(!) και επόμενη αναβολή αναμένεται στα τέλη του τρέχοντος έτους…”.
Τα μέτρα που ζητά από την πολιτεία ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων είναι: 1. Να τεθούν ποσοτικοί και ποιοτικοί στόχοι ελέγχων προς τις περιφέρειες και τα μικτά κλιμάκια, όπως και διαδικασίες τακτικού απολογισμού. 2. Να ελέγχονται τα ΚΤΕΟ ότι διενεργούν πραγματικούς και πλήρεις ελέγχους από ανεξάρτητους, αντικειμενικούς φορείς. 3. Να δοθούν ουσιαστικά κίνητρα στους μεταφορείς να ανανεώσουν τα οχήματα και τον εξοπλισμό τους. 4. Να θεσπιστούν αντικίνητρα για όσους επιμένουν να κυκλοφορούν υπέργηρα βαρέα οχήματα. 5. Να ισχύσουν οι κανόνες στη μεταφορά, καθώς, όπως υποστηρίζουν, είναι γνωστό ότι η υποκλοπή μεταφορικού έργου από αλλοδαπές εταιρείες εκφυλίζει ευρύτερα τις μεταφορές και άρα την οδική ασφάλεια.