Σε άθλια κατάσταση, με σοβαρούς κινδύνους για τους διερχόμενους οδηγούς, παραμένει το μεγαλύτερο μέρος του οδικού δικτύου στους επτά νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας.
Της Φανής Σοβιτσλή
fanisovi@gmail.com
Κακοτεχνίες και πλημμελής συντήρηση του οδοστρώματος παρατηρούνται σε πολλά τμήματα, ενώ οι τεχνικές υπηρεσίες έχουν καταγράψει δεκάδες δρόμους-καρμανιόλες, που χρήζουν άμεσης αποκατάστασης, καθώς δέχονται καθημερινά μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο.
Την ίδια ώρα αγανακτισμένοι πολίτες υποβάλλουν μηνύσεις και αγωγές εναντίον της αρμόδιας υπηρεσίας της περιφέρειας για τις κακοτεχνίες, εξαιτίας των οποίων υπέστησαν σοβαρές ζημιές τα οχήματά τους και κινδύνευσε η ζωή τους. Από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας διοίκησης το Σεπτέμβριο έχουν κατατεθεί τέσσερις αγωγές.
Η κατασκευή σύγχρονων υποδομών στο οδικό δίκτυο της Κεντρικής Μακεδονίας αποτελεί βασική προτεραιότητα της διοίκησης, ενώ ο νέος αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Στάθης Αβραμίδης προχωρά στην καταγραφή των δρόμων που χρήζουν άμεσης επισκευής. Ήδη έχει ζητήσει συνάντηση με τους χωρικούς αντιπεριφερειάρχες των νομών, προκειμένου να τον ενημερώσουν σχετικά.
Ο αντιπεριφερειάρχης, που έχει την εποπτεία των τεχνικών έργων στην ΠΚΜ, παραδέχεται ότι στο μεγαλύτερο τμήμα του οδικού δικτύου της Κεντρικής Μακεδονίας υπάρχουν σοβαρές κακοτεχνίες, ωστόσο επισημαίνει ότι οι παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν είναι ελάχιστες, καθώς δεν υπάρχουν οι αναγκαίοι πόροι. «Δίνουμε προτεραιότητα σε δρόμους που είναι επικίνδυνοι για τους οδηγούς, αλλά, με δεδομένο ότι τα μέσα που διαθέτουμε σε προσωπικό και πόρους είναι πενιχρά, σε πολλές περιπτώσεις θα αναγκαστούμε να κάνουμε... μπαλώματα», τόνισε ο κ. Αβραμίδης. Επισημαίνει ότι οι δρόμοι παραμελήθηκαν τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα σήμερα οι φθορές που έχουν υποστεί να συνιστούν παγίδες για τους οδηγούς.
Λίγοι πόροι, πολλά προβλήματα
Τόσο στο νομό Θεσσαλονίκης όσο και στους υπόλοιπους επτά νομούς της περιφέρειας σχεδιασμός αποκατάστασης, διαπλάτυνσης ή συντήρησης των δρόμων υπάρχει και αναθεωρείται, ωστόσο τα κονδύλια είναι μειωμένα σε ποσοστό που αγγίζει σχεδόν το 80%.
Όπως εξήγησε ο κ. Αβραμίδης, πριν από δύο χρόνια ο συνολικός προϋπολογισμός για τα έργα οδοποιίας από τους ΚΑΠ έφτανε τα 26 εκατ. ευρώ και σήμερα συμπιέστηκε στα 6 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας κατανέμονταν 35 εκατ. ευρώ πριν από δύο χρόνια, ενώ σήμερα μόλις 7-10 εκατ. Για να μπορέσουν να γίνουν όλα τα αναγκαία έργα, όπως σημειώνει ο αντιπεριφερειάρχης, απαιτούνται τουλάχιστον 30 εκατ. ευρώ.
Τα προαναφερθέντα κονδύλια προορίζονται για τη συντήρηση και τις επισκευές των δρόμων, ενώ με τα ίδια χρήματα οι τεχνικές υπηρεσίες καλούνται να συντηρήσουν και τις παράπλευρες οδούς των εθνικών δρόμων, όπως η οδός Θεσσαλονίκης-Κατερίνης, που ανήκει στην Εγνατία οδό και δέχεται μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο, ο δρόμος Μαλγάρων προς Κατερίνη, που έχει υποστεί καθιζήσεις κ.ά. «Αυτοί οι δρόμοι είναι σε κακό χάλι και πρέπει να τους συντηρήσουμε, γιατί τίθεται θέμα ασφάλειας των οδηγών. Θα αρχίσουμε τις εργολαβίες από τμήματα που έχουν σοβαρά προβλήματα», υπογράμμισε ο αντιπεριφερειάρχης.
Ποια σημεία χρίζουν άμεσης συντήρησης
Σύμφωνα με τα στοιχεία της διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της περιφέρειας οι συνήθεις παγίδες που συναντούν οι οδηγοί στο οδικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής είναι: οδόστρωμα που έχει υποχωρήσει, λακκούβες και μπαλώματα σε πολλά σημεία και έλλειψη διαγράμμισης.
Μεταξύ των επικίνδυνων δρόμων που πρέπει να συντηρηθούν άμεσα είναι:
* Στο νομό Θεσσαλονίκης το ορεινό δίκτυο στην επαρχία Λαγκαδά και τμήματα δρόμων στο σύνολο της περιφέρειας του νομού. Οι δρόμοι Περαίας-Μηχανιώνας, Χορτιάτη-Αγίου Βασιλείου, Ωραιοκάστρου-Μελισσοχωρίου, Ωραιοκάστρου-Νεοχωρούδας και Μονόλοφου-Πεντάλοφου.
* Στο νομό Πέλλας οι δρόμοι Έδεσσας-Αγίου Αθανασίου, Χαλκηδόνας-Γιαννιτσών, Μαυροβουνίου-Αριδαίας και Θεσσαλονίκης-Γιαννιτσών, μήκους 30 χλμ. Σε κακή κατάσταση βρίσκεται και ο δρόμος Έδεσσας - Βόρρα (Καϊμακτσαλάν), στον οποίο έχουν διαπιστωθεί λακκούβες και καθιζήσεις, ενώ απαιτείται η δημιουργία ακόμη μιας κυκλοφοριακής λωρίδας.
* Στην Ημαθία ο δρόμος Βέροιας προς Έδεσσα, στον οποίο απαιτείται η δημιουργία και τρίτης λωρίδας.
* Στην Πιερία ο δρόμος που οδηγεί στον Όλυμπο, καθώς και Κατερίνης - Ελατοχωρίου.
* Στις Σέρρες επικίνδυνο είναι το οδικό δίκτυο προς Δράμα, από Πορόια προς Σιδηρόκαστρο, όπως και στη διασταύρωση Σερρών προς Δράμα μέχρι τη θέση «Λιοντάρι». Σοβαρά είναι τα προβλήματα και από Ροδόπολη προς Λιθότοπο.
* Στο Κιλκίς ο δρόμος Πολυκάστρου-Κιλκίς, όπου διαπιστώνονται πολλές κακοτεχνίες, καθώς και Κιλκίς-Πορόιων.
* Στη Χαλκιδική ο δρόμος Θεσσαλονίκης-Πολυγύρου, ενώ σε κακή κατάσταση βρίσκεται και το δίκτυο προς το Στρατώνι και τη Συκιά.