Κυριακή 31 Αυγούστου 2014

Η μπίρα από τις Σέρρες... κόβει κορδέλα σε νέες αγορές

Το όνομα «Μαρμαρέλη» στις Σέρρες έχει συνδεθεί από τη δεκαετία του ΄30 με την αλλαντοποιία που έκανε το «σαλάμι Σερρών» γνωστό όχι μόνο στη Μακεδονία αλλά και ευρύτερα στη χώρα για πολλές δεκαετίες.

Ιδρυτής της υπήρξε ο Γιάννης Μαρμαρέλης, αλλά αυτός που την πήρε και την έκανε ευρύτερα γνωστή ήταν ο γιος του Χρήστος, μια σημαντική προσωπικότητα στις Σέρρες, που υπήρξε από το 1974 μέχρι και το 1989 πρόεδρος του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Σερρών και πέθανε πριν από έναν χρόνο.

Η αλλαντοποιία που έγραψε τη δική της ιστορία για πάνω από 60 χρόνια, αν και κερδοφόρα, έκανε τον κύκλο της και έκλεισε στα μέσα της δεκατείας του '90. Σήμερα ο εγγονός του ιδρυτή της αλλαντοποιίας, που φέρει το όνομά του, έχει βάλει μπροστά ένα διαφορετικό επιχειρηματικό εγχείρημα στις Σέρρες. Από τον περασμένο χρόνο ξεκίνησε το στήσιμο μιας μικροζυθοποιίας, τη Μικροζυθοποιία Σερρών & Β. Ελλάδος Ε.Ε. (Siris Μicro­Brewery), που είναι η πρώτη στον χώρο της Βόρειας Ελλάδας και προχώρησε ήδη στην παραγωγή και στην κυκλοφορία στην αγορά δύο ετικετών της μπίρας Voreia.

«Βλέποντας τον χάρτη της ελληνικής μικροζυθοποιίας και την κατανομή της προέκυψε και η ιδέα για τη δημιουργία της Siris. Σε αντίθεση με ό,τι γίνεται με τη νησιωτική Ελλάδα, από τη Στερεά Ελλάδα και πάνω δεν υπήρχαν μικροζυθοποιεία. Ετσι βάλαμε ως στόχο να δημιουργήσουμε μια τοπική μικροζυθοποιία με ένα αναγνωρίσιμο τοπικό προϊόν», λέει ο Γ. Μαρμαρέλης.

«Εκρηξη»
Στον χώρο των μικροζυθοποιείων υπάρχει μια πραγματική «έκρηξη» την τελευταία πενταετία. Μπορεί στην αγορά της μπίρας να υπάρχει ο σκληρός ανταγωνισμός των πολυεθνικών του κλάδου, όμως, όπως έγινε και με το κρασί, μικρές μονάδες, που ξεπέρασαν ήδη τις 15-16, έχουν κάνει την εμφάνισή τους και με όπλο την ποιότητα, προσπαθούν να κερδίσουν μερίδιο αγοράς. Για να πετύχει τους στόχους του ο Γ. Μαρμαρέλης, οπως επισημαίνει, μέσα στην οικονομική κρίση προσπάθησε να βρει συγκριτικά πλεονεκτήματα και με ίδια κεφάλαια και πολύ μεράκι να στήσει την επιχείρηση σε στέρεες βάσεις. Η μονάδα, η οποία ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2013, βρίσκεται σε μια απόσταση πέντε χιλιομέτρων από την πόλη των Σερρών, εξοπλίσθηκε με έναν υπερσύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό, που ίσως συναντάται πρώτη φορά σε μια μικροζυθοποιία στην Ελλάδα.

Ειδικοί στον χώρο της παραγωγής μπίρας προσλήφθηκαν και ανέλαβαν την όλη προσπάθεια, ενώ, όπως λέει ο Γ. Μαρμαρέλης, από την πρώτη στιγμή ζήτησε και τη βοήθεια δύο Σερραίων, που επί χρόνια έχουν σημαντική... μπιροπαιδεία και έχουν ως χόμπι την παραγωγή μπίρας ερασιτεχνικά. Μετά το κρασί έχουν πληθύνει στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια και οι ερασιτέχνες ζυθοποιοί, που παράγουν συχνά με δικά τους μέσα, εξοπλισμό και υλικά, σπιτική μπίρα δημιουργώντας μια καινούργια κουλτούρα για το προϊόν αυτό, για το οποίο υπάρχει μεγάλη και μακρά παράδοση στις βορειότερες χώρες μας στην Ευρώπη.

Με όπλο την καινοτομία και την ποιότητα, ο στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα αναγνωρίσιμο τοπικό προϊόν, με ταυτότητα, κάτι που η οικογένεια Μαρμαρέλη μπόρεσε να κάνει επί δεκαετίες με την αλλαντοποιία, χωρίς όμως να μείνει μόνο στην τοπική αγορά.

Η καινοτομία της είναι η παραγωγή φρέσκιας, απαστερίωτης μπίρας υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών, μικροφιλτραρισμένης, ώστε να διακινείται εκτός ψυγείου και να διατηρεί όλα τα γευστικά χαρακτηριστικά της. Υλικά της αποκλειστικά η βύνη, το νερό, ο λυκίσκος και η μαγιά. Κι από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε την παραγωγή τον περασμένο Φεβρουάριο, κινήθηκε με στόχο την πανελλαδική παρουσία.

Οι δύο πρώτες μπίρες αφορούν μία ξανθιά Pilsner με χαρακτηριστικά American Pilsner με 5 βαθμούς αλκοόλ και μία Indian Pale Ale (IPA) με 7 βαθμούς αλκοόλ. «Τα μυστικά της μπίρας εκτός από τα αγνά υλικά είναι ο τρόπος ζύμωσης και ωρίμανσης, αλλά και αυτό που εγώ λέω τρία κάπα, δηλαδή καθαριότητα - καθαριότητα - καθαριότητα, τηρώντας σχολαστικά όλα τα πρωτόκολλα-προδιαγραφές», λέει ο Γ. Μαρμαρέλης. Η παραγωγή ξεκίνησε τον Φεβρουάριο με 30.000 φιάλες, αλλά το επόμενο διάστημα αυτή ανέβηκε στις 45.000 φιάλες τον μήνα.

Οι στόχοι 
Το στοίχημα να μπει στην αγορά πανελλαδικά φαίνεται να κερδίζεται, αφού η μπίρα μπήκε στα ράφια μιας μεγάλης πανελλαδικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, καθώς και μιας γνωστής βορειοελλαδικής και σε έναν ικανοποιητικό αριθμό καταστημάτων σε κάβες, bars, εστιατόρια, delicatessen και καταστήματα βιολογικών προϊόντων.

Ο επόμενος στόχος είναι να κυκλοφορήσει στην αγορά μέσα στο φθινόπωρο και η βαρελίσια μπίρα της Siris, ενώ σχεδιάζονται δύο νέες συνταγές-ετικέτες, μία εποχική για τον χειμώνα και μία μπίρα... για κάθε εποχή. Επίσης μέχρι το τέλος του χρόνου ο στόχος είναι να εξάγεται σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Χρίστος Τελίδης
Ethnos.gr