Μέσα στον τρέχοντα μήνα αναμένεται να αρχίσει μία από τις μεγαλύτερες αναπλάσεις που υλοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια στην καρδιά της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την αναβάθμιση του ιστορικού άξονα της Αγίας Σοφίας, ο οποίος πλέον πρόκειται να μετατραπεί σε έναν πραγματικό πεζόδρομο με κυρίαρχα το υγρό στοιχείο και το πράσινο.
Η σύμβαση με τον ανάδοχο του έργου, ο οποίος κέρδισε στο σχετικό διαγωνισμό που προκηρύχθηκε από πλευράς δήμου Θεσσαλονίκης, αναμένεται να υπογραφεί μέσα στο επόμενο δεκαήμερο, ώστε να αρχίσουν άμεσα οι παρεμβάσεις που έχει προγραμματιστεί να εκτελεστούν. Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Αστικού Περιβάλλοντος Ανδρέα Κουράκη ήδη έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες που απαιτούνται πριν από την υπογραφή της σύμβασης και απομένει μόνον η έκδοση των σχετικών εγγυητικών επιστολών. «Ο εργολάβος αναμένει τις εγγυητικές επιστολές μέσα στις επόμενες ημέρες και πιθανώς εντός της τρέχουσας εβδομάδας. Η σύμβαση ανάθεσης του έργου θα υπογραφεί εντός της ίδιας ημέρας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κουράκης.
Παρότι ο συνολικός σχεδιασμός του δήμου Θεσσαλονίκης αφορά την αναβάθμιση του άξονα της Αγίας Σοφίας σε όλο το μήκος του από την παραλία μέχρι και την Αχειροποίητο, σε αυτή τη φάση θα αναπλαστεί αποκλειστικά το κομμάτι που πεζοδρομήθηκε πιλοτικά από την οδό Τσιμισκή μέχρι και το ύψος της Μακένζι Κινγκ, όπως και οι δύο κάθετοι πεζόδρομοι της Αγίας Θεοδώρας και της Γεωργίου Σταύρου.
Τα έργα ανάδειξης του άξονα της Αγίας Σοφίας έχουν προϋπολογισμό άνω των 2 εκατομμυρίων ευρώ και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί θα ολοκληρωθούν μέσα σε διάστημα επτά μηνών.
ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ
Σύμφωνα με τον κ. Κουράκη ένας από τους κεντρικούς στόχους που έχουν τεθεί από πλευράς δήμου Θεσσαλονίκης είναι κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων να διασφαλιστεί ότι δεν θα προκληθεί παρά μόνον η μικρότερη δυνατή όχληση στη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων που αναπτύσσονται στον άξονα της Αγίας Σοφίας.
«Για το σκοπό αυτό έχουμε κάνει σειρά συνεννοήσεων με τον ανάδοχο του έργου, ενώ έχουμε θέσει και ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων», επισήμανε ο αντιδήμαρχος Αστικού Περιβάλλοντος.
Όπως εξήγησε ο ίδιος, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχει γίνει, κατά το πρώτο τετράμηνο τα έργα θα εξελίσσονται στο μέσον της ζώνης παρέμβασης και συγκεκριμένα στο κομμάτι που καταλαμβάνει το οδόστρωμα αλλά και στα τμήματα των πεζοδρομίων που βρίσκονται προς την πλευρά του δρόμου. «Στο κομμάτι των πεζοδρομίων που βρίσκεται προς την πλευρά των καταστημάτων το κοινό θα μπορεί να κυκλοφορεί κανονικά. Εξάλλου θα υπάρχουν συνδέσεις, ώστε ο κόσμος να μπορεί να περνά απέναντι από τη μία πλευρά της Αγίας Σοφίας στην άλλη, στο ύψος των δύο κάθετων πεζόδρομων της Αγίας Θεοδώρας και της Γεωργίου Σταύρου», πρόσθεσε ο κ. Κουράκης.
Μέσα σε αυτό το πρώτο διάστημα των περίπου τεσσάρων μηνών θα κληθούν και οι οργανισμοί κοινής ωφελείας να προχωρήσουν στις αναγκαίες μετατοπίσεις στα δίκτυά τους. Στη συνέχεια τα έργα θα επεκταθούν στα υπολειπόμενα κομμάτια, πλησίον των εμπορικών καταστημάτων.
«Στόχος μας είναι να ολοκληρώσουμε τα έργα στον άξονα της Αγίας Σοφίας το ταχύτερο δυνατό, ώστε να τον παραδώσουμε στον κόσμο, ακόμη κι αν εξακολουθήσουν να εξελίσσονται ορισμένες εργασίες στους παρακείμενους πεζόδρομους της Αγίας Θεοδώρας και της Γεωργίου Σταύρου», υπογράμμισε ο αντιδήμαρχος Αστικού Περιβάλλοντος.
Κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των κατασκευαστικών εργασιών ο ανάδοχος θα αναλάβει να διευκολύνει την κίνηση των οχημάτων από παράπλευρους δρόμους. Συγχρόνως ο δήμος Θεσσαλονίκης θα κληθεί να λάβει τις τελικές αποφάσεις του για τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα ισχύσουν στην περιοχή, ώστε να διασφαλίζεται μετά τον οριστικό αποκλεισμό της Αγίας Σοφίας καλύτερη πρόσβαση των αυτοκινήτων προς την παραλιακή λεωφόρο. Μία από τις σκέψεις που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι αυτή της μετατροπής της Καρόλου Ντηλ σε δρόμο διπλής κατεύθυνσης. Ωστόσο τα μέτρα που τελικά θα υιοθετηθούν θα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση της κυκλοφοριακής μελέτης, η οποία εκπονείται αυτήν την περίοδο παράλληλα με τις οριστικές μελέτες για το υπολειπόμενο κομμάτι της Αγίας Σοφίας.
ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΠΕΡΙΠΤΕΡΩΝ Στα πρότυπα της Αριστοτέλους
Στο πλαίσιο των έργων ανάπλασης που αρχίζουν άμεσα η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων έχει ζητήσει να απομακρυνθούν από την περιοχή της Αγίας Σοφίας τα περίπτερα, στα πρότυπα όσων ισχύουν και στο μνημειακό άξονα της Αριστοτέλους.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης κάλεσε τους ιδιοκτήτες των τεσσάρων περιπτέρων που βρίσκονται στο υπό ανάπλαση κομμάτι της Αγίας Σοφίας να καταθέσουν τις προτάσεις τους για τις πιθανές νέες θέσεις στις οποίες θα επιθυμούσαν να μεταφερθούν. Στο σύνολό τους οι ιδιοκτήτες των περιπτέρων υπέδειξαν σημεία επί της οδού Τσιμισκή, τα οποία ωστόσο απορρίφθηκαν από τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες, οι οποίες αντιπρότειναν με τη σειρά τους οκτώ υποψήφιες θέσεις στην περιοχή του κέντρου της πόλης. Το γρίφο σχετικά με τα νέα σημεία στα οποία θα μεταφερθούν τελικά τα περίπτερα της Αγίας Σοφίας θα κληθεί να λύσει σε μία από τις επόμενες συνεδριάσεις της η επιτροπή ποιότητας ζωής του δήμου Θεσσαλονίκης.
ΤΑ ΔΥΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΑ
Τα δύο στοιχήματα με τα οποία βρίσκεται αντιμέτωπος ο δήμος Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των έργων ανάπλασης που θα υλοποιήσει στον άξονα της Αγίας Σοφίας είναι αφενός η προστασία του πεζόδρομου με τον αποκλεισμό του για τα αυτοκίνητα και αφετέρου η διασφάλιση του ελεύθερου χώρου, ώστε να μην καταληφθεί από τα τραπεζοκαθίσματα καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Σε ό,τι αφορά τα δίκυκλα και τα αυτοκίνητα, που στο στάδιο της πιλοτικής πεζοδρόμησης είχαν καθημερινή παρουσία στον άξονα της Αγίας Σοφίας, με αποτέλεσμα να προκαλούνται σφοδρές αντιδράσεις, στο εξής, όπως διαβεβαίωσε ο κ. Κουράκης, δεν θα μπορούν να εισέρχονται στο υπό ανάπλαση τμήμα, καθώς αυτό θα απομονωθεί με βυθιζόμενα εμπόδια.
Εξάλλου σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Αστικού Περιβάλλοντος αναφορικά με το θέμα των καφέ ο δήμος Θεσσαλονίκης σκοπεύει να προχωρήσει στην ψήφιση μιας κανονιστικής διάταξης, η οποία θα ορίζει με κάθε λεπτομέρεια τον αριθμό των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που θα μπορούν να ανοίξουν στην περιοχή αλλά και το ακριβές καθεστώς λειτουργίας τους.
ΧΩΡΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ
Σύμφωνα με τη μελέτη που έχει εκπονηθεί με την ολοκλήρωση των έργων ανάπλασης στο κομμάτι από την Τσιμισκή μέχρι και τη Μακένζι Κινγκ η Αγίας Σοφίας θα αποτελέσει έναν χώρο περιπάτου και φιλοξενίας διάφορων εκδηλώσεων και δρώμενων.
Όπως χαρακτηριστικά περιγράφουν οι μελετητές του έργου, ένα έγχρωμο «χαλί» από χυτό δάπεδο διατρέχει τον πεζόδρομο σε όλο το μήκος του και εισχωρεί στις πλατείες. Στους δύο παρακείμενους πεζόδρομους της Αγίας Θεοδώρας και της Γεωργίου Σταύρου προτείνεται ενιαία δαπεδόστρωση από γρανιτοκυβόλιθο ως συνέχεια της παρειάς του άξονα της Αγίας Σοφίας.
Οι δύο παρειές ορίζονται ως ζώνες κίνησης των πεζών, όπου λόγω διαστάσεων θα είναι δυνατή και η διέλευση οχημάτων ανάγκης. Η κεντρική ζώνη διαφοροποιείται με την προσθήκη διάσπαρτων έγχρωμων γρανιτοκυβόλιθων και διατίθεται για την τοποθέτηση μόνιμων καθιστικών πάγκων. Ο άξονας ορίζεται από μία ρυθμική δενδροστοιχία και τη σειρά των φωτιστικών σωμάτων.
ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ
Όπως σημείωσε ο αντιδήμαρχος Αστικού Περιβάλλοντος, δύο από τα κυριότερα στοιχεία των παρεμβάσεων που θα υλοποιηθούν είναι η αύξηση του αστικού πρασίνου αλλά και η ενσωμάτωση στον άξονα της Αγίας Σοφίας του στοιχείου του νερού.
Ειδικότερα στη συμβολή της Αγίας Σοφίας με τους πεζόδρομους της Αγίας Θεοδώρας και της Γεωργίου Σταύρου εγκαθίστανται ρηχά σιντριβάνια από μαύρο γρανίτη, τα οποία θα είναι υπερυψωμένα από το δάπεδο. Εξάλλου σε διάφορα σημεία του χώρου τοποθετούνται ψηφιδωτά ως υπόμνηση της βυζαντινής ιστορίας της πόλης.
ΑΣΤΙΚΟΙ ΦΑΡΟΙ Ο φωτισμός του πεζόδρομου
Ο φωτισμός του πεζόδρομου γίνεται με φωτιστικά σώματα σύγχρονου σχεδιασμού. Σε διάφορα σημεία τοποθετούνται ειδικές φωτεινές σημάνσεις, οι λεγόμενοι «αστικοί φάροι», που θα κρύβουν έντονους συμβολισμούς. Ενδεικτικά τέτοιοι «φάροι» θα τοποθετηθούν στη διασταύρωση της Αγίας Σοφίας με την Τσιμισκή και τη Μακένζι Κινγκ, ώστε να σηματοδοτούνται η έναρξη και η κατάληξη του πεζόδρομου.
Η μελέτη για την οριστική διαμόρφωση του πεζόδρομου της Αγίας Σοφίας ανατέθηκε από πλευράς δήμου Θεσσαλονίκης στη σύμπραξη των μελετητικών γραφείων που είχε τιμηθεί με το πρώτο βραβείο στο πλαίσιο σχετικού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού που διενεργήθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Τη μελέτη που κέρδισε το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό του ΥΠΕΚΑ υπογράφουν οι Αντώνης Νουκάκης, Βαρβάρα-Χριστίνα Μυροφορίδου, Μαρίνα Τσιντζέλη, Αντώνης Χαζάπης και Αναστασία Χρανιώτη. Την κυκλοφοριακή μελέτη εκπόνησε ο Μιχάλης Παρασκευόπουλος, τη μελέτη ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων ο Βασίλης Κολοβός και τη φυτοτεχνική μελέτη η Ευαγγελία Χριστοδουλάκη. Ακόμη συμμετείχαν ως σύμβουλος η Παρασκευή Παμπάλου-Νουκάκη και ως συνεργάτες οι Ε. Δακόπουλος, Α. Ζώμας, Γ. Νουκάκης, Α. Παντελοπούλου και η φοιτήτρια Αρχιτεκτονικής Σ. Κριεμαζή.