Πέμπτη 7 Αυγούστου 2014

ΟΑΣΘ Στο 1 ευρώ αυξάνεται το βασικό εισιτήριο

Τσουχτερές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, που αρχίζουν από 25% στο βασικό, το οποίο θα διαμορφωθεί στο 1 ευρώ στην πρώτη ζώνη μετακινήσεων, και σε ορισμένες διαδρομές μπορεί να ξεπεράσουν το 100%, προβλέπει η νέα τιμολογιακή πολιτική για τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr

Επιπλέον μειώνεται η κρατική επιδότηση εισιτηρίου κατά 50% και γίνεται εθελούσια περικοπή 5% στους μισθούς των εργαζομένων, όπως προβλέπεται μεταξύ άλλων στις αποφάσεις των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών. Η τροποποίηση της σύμβασης του δημοσίου με τον ΟΑΣΘ, που θα περιλαμβάνει και τις νέες τιμές των εισιτηρίων, αναμένεται να περάσει από τη Βουλή μέχρι τις 25 Αυγούστου.
«Απομένουν ακόμη δύο τροπολογίες, για να ολοκληρωθεί το ζήτημα του ΟΑΣΘ με τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων και της διοίκησης. Προχωρήσαμε σε μία ορθολογική ρύθμιση για τα δρομολόγια και το κόστος μετακινήσεων. Είμαστε σε μία διαδικασία διαλόγου με το ΣΑΣΘ και τον ΟΑΣΘ και ως υπουργείο αναζητούμε λύσεις εφικτές, οι οποίες πρέπει να είναι και κοινωνικά αποδεκτές και να στέκουν ορθολογικά», αναφέρει στη «Μ» ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, ο οποίος μαζί με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα προχώρησαν σε πρωτοβουλία εξορθολογισμού της λειτουργίας και διασφάλισης της βιωσιμότητας του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης. «Δεν μπορεί να κοστίζει το εισιτήριο 80 λεπτά, για να μετακινηθείς στο κέντρο, και να πληρώνεις τα ίδια χρήματα, για να διανύσεις 40 χιλιόμετρα. Η τιμή θα διαμορφωθεί ανάλογα με την απόσταση. Σε κάθε περίπτωση όμως οι τιμές εισιτηρίων του ΟΑΣΘ θα είναι χαμηλότερες από αυτές των Αθηνών», υπογραμμίζει ο κ. Παπαδόπουλος.

ΟΙ ΚΟΙΝΕΣ ΥΠΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ
Υφυπουργός Μεταφορών και αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών υπέγραψαν προχθές δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) που αφορούν τον ΟΑΣΘ και ειδικότερα τον καθορισμό της τιμολογιακής πολιτικής (κόμιστρα) και την οριστικοποίηση της συνεισφοράς του ελληνικού δημοσίου στη διαφορά εσόδων-δαπανών του Οργανισμού κατά την περίοδο 2014-2017, διευθετώντας οικονομικές εκκρεμότητες από το 2010. «Η ρύθμιση αυτή είναι κρίσιμης σημασίας για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης στις νέες συνθήκες, δεδομένου ότι κατά την εξαετία 2008-2013 ο κρατικός προϋπολογισμός επιβαρύνθηκε με το ποσό των 695 εκατ. ευρώ σε ταμειακή βάση ή των 687 εκατ. ευρώ σε δεδουλευμένη βάση (μ.ο. 114,5 εκατ. ευρώ κατ’ έτος) για τη χορήγηση της αντισταθμιστικής καταβολής στον ΟΑΣΘ», αναφέρεται σε κοινή ανακοίνωση των αξιωματούχων.
Οι αποφάσεις έχουν ως εξής:
1. Το κόμιστρο από 01.10.2014 διαμορφώνεται στο μικρότερο δυνατό ύψος, που κρίθηκε απολύτως αναγκαίο για την ενίσχυση των εσόδων του ΟΑΣΘ, προκειμένου: (α) Να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του Οργανισμού με αύξηση των ιδίων εσόδων του. (β) Να επιβαρυνθούν όσο το δυνατόν λιγότερο οι φορολογούμενοι με τη μείωση της αντισταθμιστικής καταβολής του ελληνικού δημοσίου.
2. Οι οικονομικές εκκρεμότητες που αφορούν την περίοδο 2010-2013 τακτοποιούνται με πρόσθετη καταβολή από το υπουργείο Οικονομικών στον ΟΑΣΘ ποσού 120,7 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυξάνει τον προαναφερθέντα μ.ο. για την εξαετία 2008-2013 στο επίπεδο των 135 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
3. Η αντισταθμιστική καταβολή του έτους 2014 αναπροσαρμόζεται στο ποσό των 102,8 εκατ. ευρώ.
4. Η αντισταθμιστική καταβολή για την τριετία 2015-2017 καθορίζεται στα ακόλουθα ποσά: (α) για το 2015 53,2 εκατ. ευρώ, (β) για το 2016 47 εκατ. ευρώ και (γ) για το 2017 44,1 εκατ. ευρώ. «Έτσι με τις ανωτέρω ΚΥΑ ο κρατικός προϋπολογισμός για την τριετία 2015-2017 από τη διευθέτηση του ζητήματος της αντισταθμιστικής καταβολής μειώνει τη δημόσια δαπάνη περίπου κατά 85 εκατ. ευρώ κατ’ έτος και συνολικά περίπου κατά 250 εκατ. ευρώ, ωθώντας τους εμπλεκόμενους σε ισορροπημένες ρυθμίσεις εξορθολογισμού», σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Στο πλαίσιο αυτό οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ συμμετέχουν με περικοπή 5% των πάσης φύσεως απολαβών τους αναδρομικά από τη 01.01.2014. Επίσης ειδικός όρος στην ΚΥΑ προβλέπει πως, στην περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι των συμβατικών εσόδων, ο ΟΑΣΘ θα αναλαμβάνει την αντιμετώπιση του όποιου ελλείμματος προκύψει χωρίς την επιπρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. «Αντιμετωπίζεται συνεπώς με ορθολογική κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών μεταξύ των εμπλεκομένων μία πολυετής πρακτική (προσφυγές και αποφάσεις του διαιτητικού δικαστηρίου κ.ο.κ.), η οποία μακροχρονίως βάρυνε το φορολογούμενο και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Συμπέρασμα, με την πολιτική που σχεδιάστηκε, συμφωνήθηκε και τίθεται σε εφαρμογή επιτυγχάνεται ένα καλό μίγμα οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης στην επίλυση ενός χρόνιου προβλήματος», υποστηρίζουν οι κύριοι Παπαδόπουλος και Σταϊκούρας.

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΒΑΤΩΝ
Ο σχεδιασμός για αύξηση των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ προκαλεί τις αντιδράσεις του επιβατικού κοινού, που καλείται να καταβάλλει περισσότερα χρήματα για τις μετακινήσεις του σε περίοδο οικονομικής κρίσης. «Όλα αυξάνονται. Δεν αντέχουμε άλλο», διαμαρτύρεται στη «Μ» η Αγγελική Μακρίδου. «Είμαι αναγκασμένη να χρησιμοποιώ αστικό λεωφορείο καθημερινά, για να πάω στη δουλειά μου, και θα διπλασιαστούν τα έξοδά μου», λέει η Μαρία Κοβάτση, ενώ ο Γιώργος Καστάνης υπογραμμίζει: «Οι μισθοί μειώνονται, τα εισιτήρια αυξάνονται, τι θα γίνει;».

ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΙΚΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ
Το νομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει τις αλλαγές στη σύμβαση με τον ΟΑΣΘ θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή μέχρι τις 25 Αυγούστου, οπότε θα ανακοινωθούν οι νέες τιμές εισιτηρίων. Το βασικό εισιτήριο είναι βέβαιο ότι θα διαμορφωθεί στο 1 ευρώ έναντι 0,80 που κοστίζει σήμερα. Από εκεί και πέρα το κόστος της μετακίνησης θα είναι ανάλογο με την απόσταση. Η επιτροπή του υπουργείου Μεταφορών που είχε ασχοληθεί με το ζήτημα σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες έχει προτείνει:
Κατάργηση του εισιτηρίου 24ωρης διάρκειας, που σήμερα έχει κόμιστρο 4 ευρώ, και τετραζωνικό σύστημα, που προβλέπει τα ακόλουθα:
Α. Απλό εισιτήριο για μία μετακίνηση 1 ευρώ.
Β. Εισιτήρια διπλής μετακίνησης (δηλαδή με μία μετεπιβίβαση) διάρκειας μιάμισης ώρας 1,20 από 0,90 ευρώ που είναι σήμερα.
Γ. Νέο εισιτήριο τριπλής μετακίνησης, διάρκειας δύο ωρών, με τιμή 1,5 ευρώ. Το εισιτήριο αυτό αφορά τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής της Χαλκηδόνας (Κουφάλια, Μυγδονία, Άγιος Αθανάσιος κ.ά.), που εντάχθηκαν στο δίκτυο του ΟΑΣΘ το 2003.
Δ. Νέο εισιτήριο τετραπλής μετακίνησης, διάρκειας δύο ωρών, με τιμή 2 ευρώ, που θα προμηθεύονται οι κάτοικοι των εννέα πρώην δήμων της επαρχίας Λαγκαδά (Σοχός, Αρέθουσα, Ρεντίνα, Απολλωνία, Μάδυτος κ.ά.), που εντάχθηκαν στο δίκτυο του ΟΑΣΘ το 2011. Για τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών προβλέπονται μεγάλες αυξήσεις. Η μηνιαία προτείνεται να τιμολογηθεί στα 50 ευρώ έναντι 30 ευρώ σήμερα, η τριμηνιαία να αυξηθεί στα 140 ευρώ (από 86) και η ετήσια στα 450 ευρώ (από 230), ενώ προτείνεται και η εισαγωγή νέας εξαμηνιαίας κάρτας στην τιμή των 250 ευρώ.
Η τελευταία αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων έγινε στις αρχές του 2011, όταν το βασικό εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 80 έναντι 50 λεπτών. Επίσης στο δίκτυο του ΟΑΣΘ εντάχθηκαν οι περιοχές της επαρχίας Λαγκαδά, οι κάτοικοι των οποίων, όταν εξυπηρετούνται διά των τοπικών-τροφοδοτικών γραμμών από και προς τη γραμμή-κορμός «Λαγκαδά - Πανεπιστήμια» του ΟΑΣΘ, καταβάλλουν αστικό εισιτήριο 0,80 ή 0,90 ευρώ, ενώ, όταν εξυπηρετούνται από τις απευθείας γραμμές του ΚΤΕΛ, καταβάλλουν κόμιστρο ίσο με το 50% αυτού που κατέβαλλαν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2010. Σημειώνεται ότι η εκάστοτε τιμολογιακή πολιτική του ΟΑΣΘ καθορίζεται από την κυβέρνηση με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και ο Οργανισμός υποχρεούται να την εφαρμόζει.