Σε αγώνα δρόμου επιδίδονται οι εργολάβοι που ανέλαβαν τη μετατροπή της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, καθώς τα “σφιχτά” χρονοδιαγράμματα των έργων απαιτούν ολοκλήρωση των έργων μέχρι το τέλος του 2015.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Ένα από τα κυριότερα εμπόδια για την ανάπτυξη μεγάλης ταχύτητας στους ρυθμούς των έργων, από τον κόμβο Λαχαναγοράς μέχρι την Ευκαρπία, είναι το γεγονός ότι ο δρόμος βρίσκεται σε λειτουργία και μάλιστα με αυξημένη καθημερινή κίνηση. Μέχρι σήμερα, ωστόσο, δεν υπήρξαν σοβαρά προβλήματα, πέραν των μποτιλιαρισμάτων τις ώρες αιχμής στα σημεία των εργοταξίων.
Ένας δρόμος της δεκαετίας του 1980 μετατρέπεται σε αυτοκινητόδρομο που θα αποσυμφορήσει το δυτικό πολεοδομικό συγκρότημα, με έξι νέους σύγχρονους ανισόπεδους κόμβους και διαβάσεις σε μήκος 8 χιλιομέτρων. Το έργο αναβάθμισης της δυτικής περιφερειακής περιλαμβάνει τρία τμήματα. Το πρώτο είναι η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου ΑΚ16 στη συμβολή της περιφερειακής με τον ΠΑΘΕ, στο ύψος της Κεντρικής Αγοράς (Λαχαναγοράς). Πρόκειται για το μεγαλύτερο οδικό έργο στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία δέκα χρόνια, που αναβαθμίζει την είσοδο της Θεσσαλονίκης και δίνει πολλές επιλογές κατεύθυνσης στους οδηγούς.
Ο Κ16 θα είναι ένας πολλαπλός πολυώροφος κόμβος και σήμερα κατασκευάζονται 9 γέφυρες, οι 3 στη διασταύρωση του ΠΑΘΕ με την εσωτερική περιφερειακή, η μία πάνω από την εσωτερική περιφερειακή (επί της οδού Πόντου, διπλής κυκλοφορίας) και οι υπόλοιπες 5 πάνω από τον σωληνοδιάδρομο των ΕΛ.ΠΕ. Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 89,5 εκατ. ευρώ αλλά με την έκπτωση που έδωσε ο ανάδοχος εργολάβος, η εταιρεία J&P ΑΒΑΞ, μειώθηκε στα 52,6 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση υπογράφηκε το Νοέμβριο του 2011 αλλά υπήρξαν καθυστερήσεις στην έναρξη του έργου, το οποίο ξεκίνησε τελικά στο τέλος του 2012 και υπολογίζεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2015.
Το δεύτερο τμήμα αναβάθμισης της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής είναι από τον ΑΚ16 μέχρι τον Εύοσμο (κόμβο Μαιάνδρου), μήκους 3,2 χιλιομέτρων. Το έργο περιλαμβάνει την ανισοπεδοποίηση έξι υφιστάμενων κόμβων, μία άνω διάβαση και 4 πεζογέφυρες. Οι κόμβοι είναι: 1) 3ης Σεπτεμβρίου και Βέμπο (Ελευθέρια). 2) Μαιάνδρου (Εύοσμος). 3) Οδού Μακρυγιάννη (Ηλιούπολη). 4) Λαγκαδά - Σταυρουπόλεως, 5) Κ14 25ης Μαρτίου (Πολίχνη) και 6) Κυκλοφοριακή αναμόρφωση κόμβου Μοναστηρίου. Ανάδοχος εταιρεία του έργου είναι η Δομοτεχνική, η οποία έδωσε έκπτωση 36,88% στον προϋπολογισμό των 40,46 εκατ. ευρώ και το κόστος μειώθηκε στα 26,526 εκατ. ευρώ.
Το τρίτο τμήμα εκτείνεται από τον κόμβο Μαιάνδρου Ευόσμου μέχρι τον κόμβο Ευκαρπίας, μήκους 5 χλμ. Στις εργασίες περιλαμβάνονται η δημιουργία δύο νέων ανισόπεδων κόμβων (Κ14 25ης Μαρτίου και Α/Κ Μακρυγιάννη), η αναβάθμιση του Α/Κ Λαγκαδά, η αντικατάσταση στηθαίων ασφαλείας, κεντρικής νησίδας (βάσει νέων προδιαγραφών) και ασφαλτοτάπητα σε όλο το μήκος του τμήματος καθώς και παρεμβάσεις στο παράπλευρο και τοπικό δίκτυο. Το έργο έχει προϋπολογισμό 41,43 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος είναι η εταιρεία Ιντρακάτ, η οποία έδωσε έκπτωση 33,67%.