Τρίτη 13 Μαΐου 2014

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ Διαφορές έως και... 75%

Φρέσκο γάλα που η τιμή του κυμαίνεται από 1,24 έως 1,63 ευρώ (διαφορά 58,79%), χυμός πορτοκάλι ενός λίτρου από 1,38 έως 2,20 ευρώ (διαφορά 94,2%) και αλεύρι σε συσκευασία κιλού από 1,22 έως 1,55 ευρώ (διαφορά 61,57%). Τα παραπάνω βασικά είδη διατροφής αποτελούν ορισμένα μόνο χαρακτηριστικά παραδείγματα που καταδεικνύουν το κυριολεκτικά τεράστιο εύρος τιμών των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ της χώρας.

Του Κώστα Σιαμέλη
R2unit@hotmail.com

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτικές συνήθειες και η καταγραφόμενη ανάγκη των καταναλωτών για εύρος και σύγκριση τιμών αναδεικνύει τα σούπερ μάρκετ ως το σημείο/κανάλι πώλησης όπου συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός διαφορετικών προϊόντων, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να συγκρίνει διαφορετικές τιμές και ποιότητες. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 80% των καταναλωτών θεωρεί ότι στο σούπερ μάρκετ έχει τη δυνατότητα να συγκρίνει και να επιλέξει ανάμεσα σε πολλά και διαφορετικά προϊόντα (διαφορετικές μάρκες, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, διαφορετικές ποικιλίες προϊόντων, διαφορετικές τιμές, διαφορετικές συσκευασίες, διαφορετικές χώρες προέλευσης κλπ.). Η επεξεργασία των στοιχείων τιμών που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών e-prices των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ του υπουργείου Ανάπτυξης από το ΙΕΛΚΑ επιβεβαιώνει αυτή την εικόνα.
Τα στοιχεία αφορούν τη χρονική περίοδο 2/2013-2/2014 και παρουσιάζουν το εύρος των τιμών συγκρίνοντας τη μέση τιμή της κατηγορίας, τον μέσο όρο των δύο ελάχιστων τιμών και τον μέσο όρο των δύο μέγιστων τιμών. Εξετάστηκαν συνολικά 155 προϊόντα από 23 κατηγορίες, τα οποία μπορούν να αγοραστούν σε ένα εύρος της τάξης του 75%, ανάλογα με τις επιλογές που θα κάνει ο καταναλωτής.
Αντίστοιχη είναι και η εικόνα στη μηνιαία ανάλυση, όπου το εύρος ανά κατηγορία παραμένει κάθε μήνα σε αντίστοιχα επίπεδα με τον ετήσιο μέσο όρο. Με βάση και αυτά τα στοιχεία, είναι πλέον εμφανής η στροφή του καταναλωτικού κοινού προς πιο οργανωμένες και έξυπνες αγορές, με συνεχή διερεύνηση και σύγκριση προϊόντων και τιμών. Επίσης εμφανής είναι και η ενίσχυση της επιλογής των σούπερ μάρκετ ως του τελικού καναλιού πώλησης αυτών των προϊόντων λόγω των παρεχόμενων υπηρεσιών που βοηθούν τον έλληνα καταναλωτή για έξυπνες επιλογές σε περίοδο κρίσης.

ΠΤΩΣΗ ΣΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΟΠΩΡΟΚΗΠΕΥΤΙΚΩΝ
Εν τω μεταξύ, τα στοιχεία από τις τιμοληψίες του ΙΕΛΚΑ στα καταστήματα μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ δείχνουν ότι οι τιμές από τις 7 Απριλίου ως τις 4 Μαΐου μειώθηκαν κατά 3,76%, με πολύ σημαντικές μειώσεις στις πατάτες (-12,21%) και στις ντομάτες (-21,34%), που αποτελούν βασικά προϊόντα για τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Τα υπόλοιπα προϊόντα που εξετάστηκαν στο πλαίσιο της μελέτης δεν παρουσίασαν αξιόλογη μεταβολή.