Οι κάθετοι άξονες μπαίνουν σε κλοιό διοδίων
Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών κου Στουρνάρα και Υποδομών κου Χρυσοχοϊδη, που δημοσιεύθηκε στις 10 Απριλίου 2014 οριστικοποιήθηκε η χρήση αναλογικού συστήματος διοδίων με ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης. Ουσιαστιακά πρόκειται για ένα "δίκαιο" σύστημα χρέωσης ανάλογα με τα χιλιόμετρα που θα έχει διανύσει ο χρήστης του δρόμου, ανάλογο με εκείνο που σήμερα υπάρχει στην Ιταλία.
Η χρέωση δεν θα γίνεται μέσα στον αυτοκινητόδρομο αλλά όταν το όχημα εξέρχεται από αυτόν και η χρέωση θα είναι ανάλογη των χιλιομέτρων που "έγραψε" μέσα στον αυτοκινητόδρομο. Αυτό θα αποφέρει δύο σημαντικές βελτιώσεις καθώς α.δεν θα υπάρχουν συνεχείς στάσεις για πληρωμές διοδίων ανά 50-60 χιλιόμετρα και β. δεν θα υπάρχει αναντίστοιχη χρέωση για μικρότερες ή μεγαλύτερες διαδρομές.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από αυτή την κοινή απόφαση των 2 Υπουργείων είναι η έναρξη λειτουργίας σταθμών διοδίων και σε κάθετους της Εγνατίας Οδού που μέχρι σήμερα ήταν στο "απυρόβλητο" και αλλάζοντας το σημερινό στάτους. Μιλάμε για τους κάθετους άξονες:
1.ΣΙΑΤΙΣΤΑ-ΚΑΣΤΟΡΙΑ-ΚΡΥΣΤΑΛΛΟΠΗΓΗ
2.ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΣΕΡΡΕΣ-ΠΡΟΜΑΧΩΝΑΣ
3.ΧΑΛΑΣΤΡΑ-ΕΥΖΩΝΟΙ
Το σύστημα χιλιομετροχρέωσης πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και να λειτουργεί σε όλο τον βασικό άξονα της Εγνατίας Οδού (Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη-Κήποι Έβρου) και στους 3 παραπάνω κάθετους άξονες μέχρι την 1-1-2017. Ερώτημα παραμένει αν αργότερα επεκταθεί και σε άλλους κάθετους άξονες που είτε κατασκευάζονται είτε είναι σε φάση σχεδιασμού.
Παρακάτω σας παρουσιάζουμε το σκεπτικό της απόφασης:
"Αποφασίζουμε την υποχρέωση εγκατάστασης ολοκληρωμένου αναλογικού συστήματος διοδίων στην Εγνατία Οδό και στους καθέτους αυτής άξονες:
α.Α/Κ Σιάτιστας έως το Μεθοριακό Σταθμό Κρυσταλλοπηγής
β. Α/Κ Λαγκαδά/Σερρών έως το Μεθοριακό Σταθμό Προμαχώνα
γ.Α/Κ Χαλάστρας έως τον Μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων
ώστε να εξασφαλίζεται η χρέωση των χρηστών ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση. Μετά τη σύναψη της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, το Ελληνικό Δημόσιο από 1ης Ιανουαρίου 2017, στην περίπτωση που λάβει χώρα παράνομη μη καταβολή διοδίου τέλους, θα στρέφεται κατά του χρήστη που παράνομα δεν καταβάλει το διόδιο και θα αποδίδει μετά την είσπραξη του σχετικού προστίμου το αντίτιμο του παρανόμως μη καταβληθέντος διοδίου στον παραχωρησιούχο.
Μέχρι τη θέση σε λειτουργία του παραπάνω συστήματος, η καταβολή διοδίων τελών σε υφιστάμενους, κατά την έκδοση της παρούσας, σταθμούς διοδίων θα γίνεται με βάση το ισχύον σύστημα χρέωσης".
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com