Ελέγχους σε όλο το φάσμα της αγοράς ενόψει της Σαρακοστής θα διενεργούν από το Σάββατο οι υπηρεσίες της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με στόχο την προστασία των καταναλωτών από ακατάλληλα προϊόντα.
Της Φανής Σοβιτσλή
fanisovi@gmail.com
Την κεντρική αγορά στη Θεσσαλονίκη αλλά και τις συνοικιακές και τα σούπερ μάρκετ θα σαρώνουν καθημερινά τρία συνεργεία, που θα κάνουν δειγματοληπτικούς ελέγχους κυρίως στα νηστίσιμα τρόφιμα.
Στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης ήδη διενεργούνται καθημερινοί έλεγχοι, ωστόσο από το Σάββατο της Αποκριάς θα ενταθούν, ενώ τα συνεργεία αναμένεται να ενισχυθούν από τον ΕΦΕΤ. Ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί στην αγορά των θαλασσινών, των ψαριών, των κρεάτων και όλων των άλλων φρέσκων προϊόντων, όπως οι σαλάτες, για τη διασφάλιση της ποιότητας και της δημόσιας υγείας.
Και στη φετινή Σαρακοστή αυστηροί θα είναι οι έλεγχοι στα καταστήματα τροφίμων και σούπερ μάρκετ, προκειμένου να αποτραπεί το φαινόμενο της απόψυξης των θαλασσινών. Οι έλεγχοι που θα διενεργούνται από χημικούς και τεχνολόγους τροφίμων των υπηρεσιών Αγροτικής Ανάπτυξης, Εμπορίου και Αλιείας θα είναι δειγματοληπτικοί και μακροσκοπικοί, δηλαδή θα γίνονται διά της αφής και της οσμής. Σύμφωνα με τους υγειονομικούς υπαλλήλους της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας η οσμή και η εξωτερική όψη τους είναι τα πιο σταθερά χαρακτηριστικά, για να κριθούν αν είναι κατάλληλα για κατανάλωση. Στα υπόλοιπα σαρακοστιανά, όπως ελιές, χαλβάς και σαλάτες, θα ελέγχονται το βάρος και η επιγραφή των προϊόντων στα ελληνικά. Οι ίδιοι επισημαίνουν ακόμη ότι, επειδή τα είδη των θαλασσινών διαφέρουν κατά πολύ στην τιμή πώλησής τους, οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν καλά τις σημάνσεις, ώστε να μην παραπλανηθούν από τους επιτήδειους.
«ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΕΙΟ ΔΕΝ ΘΑ ΜΕΙΝΕΙ ΑΝΕΛΕΓΚΤΟ»
Την εποπτεία των ελέγχων θα έχουν και στη φετινή περίοδο της Σαρακοστής έως το Πάσχα οι υπηρεσίες της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, οι οποίες, όπως εξήγησε ο αντιπεριφερειάρχης Γιώργος Τσαμασλής, θα εστιάσουν αποκλειστικά στην ποιότητα των προϊόντων και όχι στις τιμές, οι οποίες διαμορφώνονται ελεύθερα και ο ανταγωνισμός έχει φέρει καλά αποτελέσματα. Τα συνεργεία θα δώσουν βαρύτητα στην κεντρική αγορά της πόλης και στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, ενώ, όπως είπε ο κ. Τσαμασλής, δεν θα ατονήσουν οι έλεγχοι σε κρέατα και άλλα προϊόντα που πωλούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
«Δεν πρόκειται να μείνει κανένα σημείο στην αγορά ανέλεγκτο, γιατί αυτό επιβάλλει ο νόμος και η υποχρέωσή μας απέναντι στην προστασία των καταναλωτών», δήλωσε ο περιφερειάρχης Θεσσαλονίκης. Εξάλλου, όπως πρόσθεσε, οι πολίτες είναι πλέον υποψιασμένοι και προσέχουν τις αγορές τους. «Ο κόσμος με την κρίση προσέχει και τις τιμές και την παρεχόμενη ποιότητα. Από την πλευρά τους και οι καταστηματάρχες φαίνεται ότι έχουν συμμορφωθεί σε μεγάλο βαθμό, εκσυγχρονίζοντας τα συστήματά τους, για να μην υπάρχουν κρούσματα ακατάλληλων και επικίνδυνων προϊόντων», υπογράμμισε ο κ. Τσαμασλής.
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΓΙΑ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Παρότι τα τελευταία χρόνια τα κρούσματα παραβάσεων στην αγορά έχουν περιοριστεί, οι αρμόδιες υπηρεσίες δέχονται σχεδόν καθημερινά σωρεία καταγγελιών από τους πολίτες. Στην πλειονότητά τους οι καταγγελίες αφορούν τον εντοπισμό αλλοιωμένων προϊόντων, ελαττωματικών συσκευασιών και μη επιγραφή στην ελληνική γλώσσα. Σε ό,τι αφορά τα θαλασσινά, δεν έχουν παρατηρηθεί κρούσματα ελληνοποίησης, καθώς, όπως επισημαίνουν αρμόδιοι από τη διεύθυνση Αλιείας, υπάρχει πολύ μεγάλη παραγωγή οστρακοειδών στην Κεντρική Μακεδονία, ενώ γίνονται διαρκώς έλεγχοι στην ποιότητα των νερών του Θερμαϊκού.
«Είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι έμποροι δείχνουν πως έχουν προσαρμοστεί με τους νέους κανόνες της αγοράς και προσέχουν περισσότερο τα αγαθά που πωλούν αλλά και τον ίδιο τον καταναλωτή», τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης Γ. Τσαμασλής.
Σχετικά με τις καταγγελίες των πολιτών ο αντιπεριφερειάρχης ανέφερε ότι σχετίζονται και με πρόστιμα. Αυτό σημαίνει ότι στους παραβάτες επιβάλλονται άμεσα πρόστιμα, που αρχίζουν από 1.000 ευρώ και μπορεί να φτάνουν μέχρι τα 5.000-6.000 ευρώ. «Οι παραβάσεις σήμερα είναι περιορισμένες, αλλά χρειάζεται μεγάλη προσοχή στα προϊόντα που πωλούνται χύμα. Υπήρχαν περιπτώσεις που βάλαμε πρόστιμα σε καταστήματα τα οποία είχαν βρόμικα ράφια από χυμένα προϊόντα», υπογράμμισε ο κ. Τσαμασλής.
Σημειώνεται ότι τα τηλέφωνα στα οποία μπορούν να επικοινωνούν οι πολίτες για τις καταγγελίες τους είναι το 2310 319.621 στο γραφείο του αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης και 2130 330.047 της διεύθυνσης Εμπορίου.
ΕΦΕΤ Συμβουλές στους καταναλωτές
Τους ελέγχους στην αγορά των τροφίμων εντατικοποιεί και ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων. Ο ΕΦΕΤ επισημαίνει ότι οι καταναλωτές πρέπει να είναι προσεκτικοί και ειδικότερα να επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή στα εξής:
* Στην οσμή των νωπών προϊόντων, η οποία πρέπει να είναι αυτή της θάλασσας και όχι δυσάρεστη ή οσμή αμμωνίας ή οποιαδήποτε άλλη, ξένη προς το προϊόν.
* Στην επιφάνεια του σώματος, που πρέπει να είναι υγρή και γυαλιστερή.
* Στα πλοκάμια και στις βεντούζες -να αντέχουν σε ελαφρύ τράβηγμα και να μην αποκολλώνται εύκολα.
* Στη σάρκα, που πρέπει να είναι συμπαγής, ελαστική και γυαλιστερή, και στα μάτια, που πρέπει να είναι γυαλιστερά, ζωηρά και χωρίς κηλίδες.
* Τα κατεψυγμένα πωλούνται συσκευασμένα χωρίς παραμορφώσεις του περιεχομένου και συνήθως με στρώμα πάγου επάνω τους (επίπαγος). Όταν γίνεται η απόψυξη, το περιεχόμενο πρέπει να φέρει το χρώμα και την οσμή των νωπών.
Όσον αφορά τα αποφλοιωμένα μύδια, που πωλούνται πάνω σε πάγο, πρέπει η σάρκα τους να είναι γυαλιστερή, συνεκτική και να έχει μυρωδιά θάλασσας.
* Τα μύδια πωλούνται επίσης και κατεψυγμένα με ένα κέλυφος ή χωρίς κελύφη. Τα αποκελυφωμένα συσκευάζονται μέσα σε πλαστικές σακούλες, με μία ποσότητα πόσιμου νερού. Επάνω στη συσκευασία πρέπει να υπάρχει υγειονομικό σήμα με τη σφραγίδα της εγκατάστασης