Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2014

2012: Εξοδούχοι προς Βουλγαρία...

Στον μεθοριακό σταθμό του Προμαχώνα (σύνορα Βουλγαρίας) καταγράφηκαν τα περισσότερα διερχόμενα οχήματα του 2012, ενώ στη δεύτερη θέση κατατάσσεται ο σταθμός της Κρυσταλλοπηγής (σύνορα Αλβανίας), ο οποίος μετά το 2011 ξεπέρασε τον μεθοριακό σταθμό των Κήπων (Τουρκία).

Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Σε μια περίοδο εξαετίας, πάντως, από το 2006 έως το 2012, η συνολική κίνηση πολλαπλασιάστηκε στους μεθοριακούς σταθμούς Κρυσταλλοπηγής και Νίκης (σύνορα ΠΓΔΜ), παρουσιάζοντας αύξηση κατά 88,5% και 209% αντίστοιχα.
Το έτος 2012, μετά τους σταθμούς Προμαχώνα και Κρυσταλλοπηγής, ακολουθούν ο μεθοριακός σταθμός της Δοϊράνης (σύνορα ΠΓΔΜ) και ο μεθοριακός σταθμός της Νίκης (σύνορα ΠΓΔΜ), ο οποίος το 2012 ξεπέρασε για πρώτη φορά σε συνολική κίνηση τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (σύνορα Αλβανίας). Σχετικά με τις οδικές αφίξεις αλλοδαπών στην Ελλάδα, θα πρέπει να επισημανθεί καταρχήν ότι όλες βρίσκονται στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας οδού και συνδέονται μ’ αυτήν είτε άμεσα (Κήποι Έβρου) είτε μέσω κάθετου άξονα. Έτσι, στις αφίξεις αλλοδαπών με όλα τα μεταφορικά μέσα, για την περίοδο 2008-2012, σε επίπεδο χώρας κυριαρχούν οι αεροπορικές μεταφορές με ποσοστό 71,64%, ενώ στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας οδού οι οδικές μεταφορές είναι αυτές που υπερτερούν και ανέρχονται σε ποσοστό 73,07% των συνολικών αφίξεων.
Οι οδικές αφίξεις, οι οποίες εκ των πραγμάτων συνδέονται άμεσα ή μέσω των καθέτων αξόνων με την Εγνατία οδό, αντιπροσωπεύουν το 21,89% των συνολικών αφίξεων με όλα τα μέσα για ολόκληρη τη χώρα. Επιπλέον, παρατηρείται ότι και στα δύο σύνολα οι σιδηροδρομικές μεταφορές κατέχουν τα χαμηλότερα ποσοστά (0,23% για τη χώρα και 0,77% για τη ζώνη επιρροής της Εγνατίας οδού).
Τα παραπάνω στοιχεία προέκυψαν από μελέτη που έκανε το “Παρατηρητήριο” της Εγνατίας Οδού ΑΕ, το οποίο είναι ο επιστημονικός φορέας που παρακολουθεί τις αναπτυξιακές, χωροταξικές, περιβαλλοντικές και συγκοινωνιακές επιδράσεις του συστήματος της Εγνατίας οδού και των κάθετων αξόνων της. Η συγκεκριμένη μελέτη αφορά τον δείκτη “Κίνηση στους Μεθοριακούς Σταθμούς”, με τον οποίο εκτιμώνται οι διασυνοριακές μετακινήσεις από και προς τις περιφέρειας διέλευσης της Εγνατίας οδού και τις επιδράσεις της Εγνατίας οδού σε αυτές. Η σκοπιμότητα του δείκτη έγκειται στη διερεύνηση των επιδράσεων του άξονα στις διασυνοριακές μετακινήσεις. Τα πρωτογενή στοιχεία προέρχονται από τα τελωνεία των αντίστοιχων τελωνειακών σταθμών και αφορούν τόσο τα εισερχόμενα όσο και τα εξερχόμενα οχήματα στην Ελλάδα κατά σταθμό εισόδου τους.

ΟΙ ΟΔΙΚΕΣ ΑΦΙΞΕΙΣ
Τα στοιχεία μόνο για τις οδικές αφίξεις αλλοδαπών συνολικά για την περίοδο 1996-2012 δείχνουν ότι αύξηση αφίξεων παρουσιάζουν όλες οι οδικές πύλες με εξαίρεση τη Δοϊράνη, η οποία μετά από διακυμάνσεις διατήρησε εντέλει τις αφίξεις αλλοδαπών στα ίδια επίπεδα. Την περίοδο 2002-2012 όλες οι οδικές πύλες κατέγραψαν αύξηση των αφίξεων αλλοδαπών, κυρίως οι Εύζωνοι και το Ορμένιο, με εξαίρεση τις οδικές πύλες της Κακαβιάς και του Προμαχώνα, που κατέγραψαν μειώσεις κατά 62% και 36% αντίστοιχα. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση των αφίξεων στον μεθοριακό σταθμό Ευζώνων, όπου από 249.463 αφίξεις το 1996 και 719.897 αφίξεις το 2002 καταγράφονται περίπου 1,5 εκατομμύριο αφίξεις αλλοδαπών το 2012. Χαρακτηριστικός είναι επίσης ο σχεδόν διπλασιασμός των αφίξεων αλλοδαπών στους Ευζώνους μεταξύ των ετών 2005 και 2012.
Παρόμοια εντυπωσιακή πορεία παρουσιάζει και ο σταθμός των Κήπων από το 2008 και έπειτα, αν και την περίοδο 2010-2011 εμφάνισε μείωση. Για την περίοδο 2008-2012 τα μεγαλύτερα ποσοστά οδικών αφίξεων στη χώρα παρουσιάζουν κατά μέσο όρο οι σταθμοί Ευζώνων (30%), Κρυσταλλοπηγής (18%) και Προμαχώνα (17%). Σε σχέση με τη μεταβολή των οδικών αφίξεων για την περίοδο αυτή, οι σταθμοί Κήπων, Ευζώνων και Κακαβιάς παρουσιάζουν αύξηση 144%, 90% και 84% αντίστοιχα, ενώ ο σταθμός Προμαχώνα παρουσιάζει μείωση 28%.
Σημειώνεται ότι το υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης έχει αναλάβει νέα αρμοδιότητα για την αναβάθμιση και ανάδειξη των χερσαίων μεθοριακών σταθμών εισόδου στη χώρα, που βρίσκονται στα διοικητικά όριά του.