Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2013

ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Διόδια ανά 30 χιλιόμετρα

Σε κλοιό διοδίων θα βρίσκονται οι οδηγοί που θα διανύουν την Εγνατία οδό και τους κάθετους άξονες, καθώς σχεδιάζεται η δημιουργία διοδίων κάθε περίπου 30 χιλιόμετρα.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Το τέλος των διοδίων, ο αριθμός των νέων σταθμών, ο χρόνος και ο τρόπος είσπραξης θα καθοριστούν με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, όπως προβλέπεται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών που κατατέθηκε στη Βουλή.
Τα έσοδα των διοδίων φαίνεται πως θα είναι το δώρο της πολιτείας στον ιδιώτη που θα αναλάβει την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου για 40 χρόνια. Οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης θα αρχίσουν στο νέο έτος και στόχος είναι η προσέλκυση όσο το δυνατόν περισσότερων επενδυτών.
Σήμερα στο μήκος των 670 χλμ. του οδικού άξονα της Εγνατίας, από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Έβρου, λειτουργούν επτά σταθμοί, στα Τύργια Θεσπρωτίας, στο Μαλακάσι (Μέτσοβο), στον Πολύμυλο Κοζάνης, στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης, ο οποίος παραμένει ακόμη στην ευθύνη του Ταμείου Οδοποιίας, στην Ανάληψη Θεσσαλονίκης, στη Μουσθένη Καβάλας και στον Ίασμο Κομοτηνής. Το τέλος για τα δίκυκλα είναι 1,70, για τα Ι.Χ. 2,40 και για τα φορτηγά και λεωφορεία από 6 έως 8,40 ευρώ. Οι τιμές διαφοροποιούνται μόνον στο σταθμό Μαλγάρων, όπου για τα δίκυκλα είναι 0,80, για τα Ι.Χ. 1,20 και για φορτηγά και λεωφορεία από 3 μέχρι 4,20 ευρώ. Έτσι το συνολικό κόστος των διοδίων για όλη τη διαδρομή των 670 χλμ. διαμορφώνεται στα 15,60 ευρώ για μετακίνηση με επιβατικό αυτοκίνητο και είναι κατά πολύ μικρότερο σε σχέση με το κόστος στη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, που ανέρχεται στα 29,30 ευρώ.
Βάσιμες πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει να δημιουργήσει τουλάχιστον 21 σταθμούς στην Εγνατία οδό, δηλαδή έναν ανά περίπου 30 χιλιόμετρα, συν αυτούς που θα γίνουν στους κάθετους άξονες, η κατασκευή των οποίων θα αποπερατωθεί το 2015. Σημειώνεται ότι ο αρχικός σχεδιασμός (1999 - 2000) προέβλεπε δεκατρείς σταθμούς και στις αρχές του 2013 εκπονήθηκε βραχυπρόθεσμος σχεδιασμός με ακόμη δύο διόδια. Η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της οδού, όπως φαίνεται, «προσθέτει» σταθμούς.
Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στην κοινοβουλευτική επιτροπή για την επανεκκίνηση των έργων των αυτοκινητόδρομων είχε ταχθεί υπέρ των αναλογικών διοδίων, δηλαδή οι χρήστες να πληρώνουν ανάλογα με το μήκος της διαδρομής που κάνουν. Επίσης ενημέρωσε ότι στο διαγωνισμό για την Εγνατία έθεσε ως προϋπόθεση στο ΤΑΙΠΕΔ να περιλαμβάνονται υποχρεωτικά αναλογικά διόδια.
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας οδού έχει καθυστερήσει, προκειμένου να ολοκληρωθούν (κάτι που έγινε) οι διαπραγματεύσεις μεταξύ δημοσίου και Τράπεζας Πειραιώς για την αποπληρωμή δανείου που έχει χορηγηθεί στην Εγνατία. Κύρια αιτία όμως φαίνεται πως ήταν οι διαβουλεύσεις που γίνονταν παράλληλα με τους παραχωρησιούχους των μεγάλων αυτοκινητόδρομων για την αναθεώρηση των συμβάσεών τους, που κυρώθηκε προχθές από τη Βουλή.

Ποιοι σταθμοί λειτουργούν σήμερα
1. Τύργια Θεσπρωτίας
2. Μαλακάσι (Μέτσοβο)
3. Πολύμυλος Κοζάνης
4. Μάλγαρα Θεσσαλονίκης
5. Ανάληψη Θεσσαλονίκης
6. Μουσθένη Καβάλας
7. Ίασμος Κομοτηνής
Κόστος διοδίων αυτοκινήτων: 2,40 ευρώ (στα Μάλγαρα: 1,20 ευρώ)
Συνολικό κόστος διαδρομής Εγνατίας: 15,6 ευρώ