Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013

ΘΑΣΟΣ Κάθε χειμώνα πιο… μακριά από την Καβάλα

Πολύωρη ταλαιπωρία και σημαντική οικονομική επιβάρυνση υφίστανται οι κάτοικοι της Θάσου, για να ταξιδέψουν στην Καβάλα τους χειμερινούς μήνες, εξαιτίας της δραστικής μείωσης των ακτοπλοϊκών δρομολογίων στις δύο πορθμιακές γραμμές που συνδέουν το νησί με την ηπειρωτική χώρα.

Επιμέλεια: Σταύρος Γιακουβής
s.giakouvis@gmail.com

Παρά τη μικρή απόσταση που χωρίζει τη Θάσο από τα λιμάνια της Καβάλας (18 ναυτικά μίλια) και της Κεραμωτής (6 ναυτικά μίλια), οι δύο ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή θεωρούν ασύμφορη τη διατήρηση του αριθμού των καλοκαιρινών συνδέσεων.
Αποτέλεσμα είναι για τέσσερις μήνες το χρόνο, από το Δεκέμβριο έως και το Μάρτιο, τα δρομολόγια στη γραμμή Κεραμωτής-Λιμένα να περιορίζονται από 20 (το καλοκαίρι) σε μόλις πέντε με επτά. Αντίστοιχα στη γραμμή Καβάλας-Πρίνου από πέντε με έξι δρομολόγια το καλοκαίρι στη διάρκεια του χειμώνα πραγματοποιούνται μόλις δύο καθημερινά και κανένα τις Κυριακές. Το πρόβλημα τους χειμερινούς μήνες εντείνεται ακόμη περισσότερο εξαιτίας των καιρικών συνθηκών, καθώς τα ελάχιστα δρομολόγια μειώνονται περαιτέρω τις ημέρες κατά τις οποίες επιβάλλεται απαγορευτικό απόπλου. Επιπλέον, όπως καταγγέλλουν φορείς του νησιού, αποτελεί συνήθη πρακτική των δύο ακτοπλοϊκών εταιρειών να ακυρώνουν δρομολόγια επί σειρά ημερών, επικαλούμενες βλάβες και εργασίες συντήρησης στα πλοία. Παραδόξως, επισημαίνουν οι φορείς της Θάσου, όλες οι σοβαρές βλάβες παρουσιάζονται στη διάρκεια του χειμώνα!

ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ Η ΚΙΝΗΣΗ, ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ
Κάτοικοι και φορείς της Θάσου έχουν κάνει αλλεπάλληλες παρεμβάσεις προς το λιμεναρχείο Καβάλας και τις υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Η Θασιακή Ένωση Καβάλας ανέλαβε πρωτοβουλία συγκέντρωσης υπογραφών από πολίτες και φορείς, με σκοπό να καταδειχθεί η αναγκαιότητα αύξησης των δρομολογίων.
«Οι συγκοινωνίες είναι κοινωνικό αγαθό και δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση με όρους αγοράς. Δεν μπορεί δηλαδή ένα λεωφορείο να μην πραγματοποιήσει ένα προγραμματισμένο δρομολόγιο, επειδή δεν συμπληρώθηκε ο αριθμός των επιβατών», λέει ο πρόεδρος της Θασιακής Ένωσης Καβάλας Νίκος Τσιλογεώργης, εξηγώντας ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν υπάρχουν τα προβλήματα των άγονων γραμμών: «Οι ίδιες οι ναυτιλιακές εταιρείες ανακοίνωσαν ότι φέτος έχουν αύξηση της κίνησης στα δρομολόγια, η οποία αγγίζει το 15%. Δεν μπορεί συνεπώς, όταν αυξάνουν τα έσοδά τους, να μειώνουν επιλεκτικά τα δρομολόγια που δεν τους αποφέρουν κέρδη σε βάρος της εξυπηρέτησης του νησιού, στο οποίο στηρίζονται».
Σύμφωνα με τον κ. Τσιλογεώργη το ενδιαφέρον της Θασιακής Ένωσης Καβάλας εστιάζεται κυρίως στη γραμμή Πρίνου-Καβάλας: «Είναι σημαντικό να έχουμε απευθείας πρόσβαση στην πόλη της Καβάλας. Ειδικά όσοι κατοικούν στο κεντρικό και νότιο τμήμα του νησιού επιβαρύνονται οικονομικά και συγχρόνως υφίστανται μεγάλη ταλαιπωρία. Διότι για συναλλαγές με υπηρεσίες, για ιατρικές εξετάσεις, ακόμη και για αγορές αγαθών είναι αναγκασμένοι να ταξιδεύουν μέσω Κεραμωτής και να φτάνουν στην Καβάλα με αυτοκίνητο ή άλλο μεταφορικό μέσο. Η απόσταση και ο χρόνος που απαιτείται υπερδιπλασιάζονται». Σημαντικό λόγο για την ενίσχυση των δρομολογίων στη συγκεκριμένη γραμμή αποτελεί και το Κέντρο Υγείας Θάσου στον Πρίνο. Για οποιοδήποτε επείγον περιστατικό σε ολόκληρο το νησί ο ασθενής θα μεταφερθεί αρχικά στον Πρίνο. Αν εκεί κριθεί αναγκαία η μεταφορά του σε νοσοκομείο, πρέπει να μεταφερθεί ξανά στο Λιμένα, από εκεί στην Κεραμωτή και στη συνέχεια στο νοσοκομείο Καβάλας. Το σύνολο της απόστασης μπορεί να ξεπεράσει τα 100 χιλιόμετρα.

ΞΕΝΥΧΤΙ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ
Αίτημα για αύξηση των δρομολογίων προβάλλεται από τους Θασίτες και για τη δεύτερη πορθμιακή γραμμή, που συνδέει την πρωτεύουσα του νησιού Λιμένα με το λιμάνι της Κεραμωτής. Σημαντική στη συγκεκριμένη περίπτωση κρίνεται η κατάργηση του δρομολογίου των 7 π.μ. από Λιμένα προς Κεραμωτή, που εξυπηρετούσε μαθητές του επαγγελματικού λυκείου Χρυσούπολης. Με βάση το χειμερινό πρόγραμμα το πλοίο αναχωρεί από το Λιμένα στις 6.15 το πρωί. Μαθητές από τη νότια Θάσο αναγκάζονται να ξυπνούν καθημερινά στις 5 τα χαράματα, για να προλάβουν το πλοίο και να φτάσουν τελικά στο σχολείο τους στις 8 π.μ. Έπειτα από αλλεπάλληλες πιέσεις η ώρα αναχώρησης ορίστηκε στις 6.30 το πρωί. Οι νησιώτες κάνουν λόγο για κοροϊδία και ζητούν επαναφορά του δρομολογίου των 7.00. Από την πλευρά της η ακτοπλοϊκή εταιρεία επικαλείται την ανάγκη να εξυπηρετηθούν εκτός από τους μαθητές και οι εργαζόμενοι του νησιού, οι οποίοι αναχωρούν καθημερινά από την Κεραμωτή και πρέπει να βρίσκονται στο Λιμένα πριν από τις 8 το πρωί.

Γ. ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ «Πρέπει να βρούμε τη χρυσή τομή»
Παρέμβαση για την επίλυση του προβλήματος που προκαλείται κάθε χειμώνα με την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θάσου έκανε ο βουλευτής Καβάλας της ΝΔ Γιάννης Πασχαλίδης, ο οποίος είχε συνάντηση επί του θέματος με το γενικό γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας κ. Μπούσιο.
«Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υποστηρίζουν ότι σε πολλά δρομολόγια το χειμώνα κόβουν περίπου 25 εισιτήρια, με αποτέλεσμα να έχουν ζημία. Το επιχείρημα είναι σεβαστό, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τις ανάγκες των πολιτών. Πρέπει να βρούμε τη χρυσή τομή. Οι κάτοικοι φυσικά πρέπει να αποδεχτούν ότι δεν μπορούμε να έχουμε τον ίδιο αριθμό δρομολογίων χειμώνα-καλοκαίρι. Αλλά και οι εταιρείες, όταν μιλάμε για μία κερδοφόρα γραμμή σε επίπεδο έτους, δεν μπορούν να προβάλουν την απαίτηση να έχουν κέρδη σε κάθε δρομολόγιο», είπε στη «Μ» ο κ. Πασχαλίδης. Όπως εξήγησε, πρόθεσή του είναι να συγκεντρωθούν οι προτάσεις όλων των φορέων της περιοχής, για να ενημερωθεί το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και (στα μέσα Δεκεμβρίου που θα συνεδριάσει) να καταλήξει σε μία συμβιβαστική λύση, που θα ικανοποιεί στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό όλες τις πλευρές.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θάσου έφτασε και στη Βουλή έπειτα από σχετική ερώτηση που κατέθεσε πρόσφατα η βουλευτής Δωδεκανήσου των ΑΝΕΛ Μίκα Ιατρίδη. Στην ερώτησή της προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου η βουλευτής επισημαίνει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Θασίτες ειδικά μετά την «αποψίλωση του νησιού από τις δημόσιες υπηρεσίες» και ζητά να μάθει τι θα κάνει το υπουργείο για την επαναφορά του κυριακάτικου δρομολογίου στη γραμμή Καβάλας-Πρίνου και του πρωινού δρομολογίου των 7.00 στη γραμμή Κεραμωτής-Λιμένα.