Αυξήσεις στα διόδια που σε ορισμένους σταθμούς φθάνουν στο 66% φέρνουν οι αναμορφωμένες συμβάσεις παραχώρησης των τεσσάρων οδικών αξόνων που κατατέθηκαν χθες στη Βουλή με σκοπό την άμεση εκταμίευση κοινοτικών κονδυλίων και την επανεκκίνηση των έργων που μένουν σταματημένα από το 2010 ελλείψει χρηματοδότησης.
Οι συμβάσεις, που παρουσιάστηκαν χθες από τον υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη αναμένεται να υπογραφούν μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου και “στο τέλος του 2015 η χώρα θα έχει τους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους που μας χρειάζονται και μας αξίζουν”, όπως είπε ο υπουργός. Ο ίδιος υποστήριξε ότι το επόμενο οκτάμηνο θα δημιουργηθούν 20.000 θέσεις εργασίας στα εργοτάξια και “στη συνέχεια περιμένουμε πολύ θετικές συνέπειες στις τοπικές κοινωνίες”.
Από την 1η Ιανουαρίου 2014, που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ οι ανανεωμένες συμβάσεις, το ταξίδι Θεσσαλονίκη - Αθήνα με επιστροφή θα κοστίζει 11,10 ευρώ ακριβότερα, καθώς ο οδηγός θα πρέπει να καταβάλλει συνολικά 58 ευρώ (29 ευρώ ανά κατεύθυνση) στους έντεκα σταθμούς διοδίων που λειτουργούν κατά μήκος του δρόμου. Σε όλους τους σταθμούς θα εφαρμοστεί η πρόβλεψη για μέσο κόστος διοδίων περί τα 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ στα επόμενα χρόνια θα προστεθούν και άλλοι σταθμοί, κυρίως πλευρικοί.
Στο τμήμα Κλειδί - Ράχες Μαλλιακού, που κατασκευάζει η “Αυτοκινητόδρομους Αιγαίου Α.Ε.”, αυξήσεις θα γίνουν σε δύο εκ των 6 εν λειτουργία σταθμών και συγκεκριμένα στο σταθμό Πελασγίας (από 2,70 ευρώ στα 3,50 ευρώ) και στο σταθμό Μοσχοχωρίου (3,10 ευρώ στα 4 ευρώ), όπου η χρέωση μέχρι σήμερα είναι 0,03 ευρώ ανά χλμ. (θα γίνει 0,04 ευρώ / χλμ.). Στο τμήμα από τις Ράχες Μαλλιακού μέχρι τη Σκάρφεια που κατασκευάζει η “Κεντρική Οδός Α.Ε.” λειτουργεί ένας μετωπικός σταθμός διοδίων (Αγίας Τριάδας) όπου δεν επέρχεται αλλαγή στο κόστος. Σε όλους τους σταθμούς της “Νέας Οδού Α.Ε.”, από τη Σκάρφεια μέχρι τον κόμβο της Μεταμόρφωσης (τρεις μετωπικοί σταθμοί), θα γίνουν αυξήσεις από το νέο έτος και η χρέωση από 0,025 ευρώ θα ανέλθει στο 0,04 ευρώ. Στο σταθμό Τραγάνας το κόστος από 2,45 ευρώ ανεβαίνει στα 3,95 ευρώ, στο σταθμό Θηβών από 2,55 ευρώ στα 4,05 ευρώ και στον σταθμό Αφιδνών από 2,10 ευρώ στα 3,35 ευρώ.
Στους συχνούς χρήστες των αυτοκινητόδρομων, πάντως, προβλέπονται εκπτώσεις μέχρι 60% εφόσον η πληρωμή γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο. Για το σταθμό Αιγινίου, όπου συνεχίζονται οι αντιδράσεις για τη λειτουργία του, η έκπτωση στους συχνούς χρήστες φθάνει στο 80%. Συγκεκριμένα, στους σταθμούς της “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου” το ποσοστό έκπτωσης είναι 15% για 11 έως 20 μηνιαίες διελεύσεις, 30% για 21 έως 30 μηνιαίες διελεύσεις και 60% για 31 έως 60 διελεύσεις. Στο Αιγίνιο η έκπτωση είναι 10% από 6 έως 10 μηνιαίες διελεύσεις, 30% για 11 έως 20 διελεύσεις, 70% για 21 έως 30 διελεύσεις και 80% από 31 έως 60 μηνιαίες διελεύσεις. Από τη “Νέα Οδό” παρέχεται έκπτωση 5% από 1 έως 10 μηνιαίες διελεύσεις, 10% από 11 έως 20 διελεύσεις, 15% από 21 έως 20 διελεύσεις, 20% από 31 έως 40 μηνιαίες διελεύσεις, 40% από 41 έως 50 διελεύσεις και 50% από 51 μηνιαίες διελεύσεις και πάνω.
Στις αναθεωρημένες συμβάσεις αλλάζει ο τρόπος “ανακύκλωσης των εσόδων του δημοσίου από τα διόδια”. Το 55% - 60% των εσόδων από τα διόδια με βάση τις αρχικές συμβάσεις θα πήγαιναν στο δημόσιο και το υπόλοιπο στους ιδιώτες. Τώρα προβλέπεται πως τα χρήματα θα μπαίνουν στα ταμεία του δημοσίου αφού πρώτα έχουν καλυφθεί οι ανάγκες χρηματοδότησης των κατασκευαστικών εργασιών, οι ανάγκες για τη λειτουργία των οδικών αξόνων, οι ανάγκες για την πληρωμή τόκων, αλλά και τα προβλεπόμενα από τις συμβάσεις κέρδη των παραχωρησιούχων. Με τις νέες συμβάσεις πάντως τα συνολικά έσοδα από τους τέσσερις οδικούς άξονες περιορίζονται σε 14,5 δισ. ευρώ από 37,7 δισ. ευρώ που προέβλεπαν οι αρχικές συμβάσεις παραχώρησης του 2007. Οι 35 τράπεζες (από τις 44 αρχικά) που παραμένουν στη χρηματοδότηση των έργων θα δώσουν δάνεια 1,5 δισ. ευρώ, ενώ θα έδιναν περί τα 3 δισ. ευρώ. Από τις ελληνικές τράπεζες θα προέλθει το 55% των δανείων και από τις ξένες το υπόλοιπο 45%.
Έργα στον άξονα Πατρίδα - Νάουσα
Έπειτα από πολλές καθυστερήσεις, άγονους διαγωνισμούς και άτυχους αναδόχους τα έργα στον οδικό άξονα Πατρίδα - Νάουσα ξαναρχίζουν και επίσημα καθώς υπογράφηκε η σύμβαση με τον ανάδοχο.
Η δημοπράτηση για την ολοκλήρωση του έργου έγινε στις 14 Μαΐου και χρειάστηκαν 6 μήνες για να ολοκληρωθεί. Ανάδοχος του έργου αναδείχθηκε η Αθωνική Τεχνική με ποσοστό έκπτωσης 36,70%. Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου είναι 31.500.000 ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ) και ο ανάδοχος έκανε προσφορά στα 7.302.836,30 ευρώ. Το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, έχει διάρκεια κατασκευής 22 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης και εάν όλα πάνε καλά, θα τελειώσει τον Σεπτέμβριο του 2015, δίνοντας τέλος σε ένα σίριαλ που θα έχει κρατήσει περίπου 10 χρόνια από τη στιγμή που δημοπρατήθηκε για πρώτη φορά το έργο.
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα ισχύσουν σήμερα στον κόμβο της Λαχαναγοράς (ΠΑΘΕ) λόγω εργασιών κατασκευής του ανισόπεδου κόμβου Κ-16. Όπως ανακοίνωσε η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, από τις 8.00 το πρωί ώς τις 5.00 το απόγευμα δεν θα λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες στη συμβολή της ΠΑΘΕ με την εσωτερική περιφερειακή οδό. Από τις 8.00 το πρωί ώς τις 5.00 το απόγευμα δεν θα λειτουργεί, λόγω ασφαλτόστρωσης, η δεξιά λωρίδα της εσωτερικής περιφερειακής οδού με κατεύθυνση προς την ΠΑΘΕ στα τελευταία 250 μέτρα. Η κυκλοφορία των οχημάτων στην περιοχή θα ρυθμίζεται από την Τροχαία. Παρακαλούνται οι διερχόμενοι οδηγοί να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.
Διόδια στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα
Σταθμός Μαλγάρων: 1,20 ευρώ
Σταθμός Αιγινίου: 2,20 ευρώ
Σταθμός Λεπτοκαρυάς: 2 ευρώ
Σταθμός Πυργετού: 2 ευρώ
Σταθμός Μακρυχωρίου: 1,40 ευρώ
Σταθμός Μοσχοχωρίου: 3,10 ευρώ στα 4 ευρώ (ηλεκτρονικά 3,10)
Σταθμός Πελασγίας: 2,70 ευρώ στα 3,50 ευρώ (2,70 ηλεκτρονική πληρωμή)
Σταθμός Αγίας Τριάδας: 1,65 ευρώ
Σταθμός Τραγάνας: 2,45 ευρώ στα 3,95 ευρώ
Σταθμός Θηβών: 2,55 ευρώ στα 4,05 ευρώ
Σταθμός Αφιδνών: 2,10 ευρώ στα 3,35 ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ: από 23,45 ευρώ στα 29,3 ευρώ
ΜΕ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ: από 46,90 ευρώ στα 58,6 ευρώ