Δευτέρα 5 Αυγούστου 2013

Θεσσαλονίκη. Από το κέντρο στην Άνω Πόλη με τελεφερίκ.

Την κατ’ αρχήν σύμφωνη γνώμη της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων αλλά και της διεύθυνσης Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης εξασφάλισε η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης αναφορικά με το σχεδιασμό της για την κατασκευή τελεφερίκ, το οποίο θα συνδέσει την Άνω Πόλη με την περιοχή του κέντρου.
Της Βαρβάρας Ζούκα

Ο Αντιδήμαρχος Αστικού Περιβάλλοντος Ανδρέας Κουράκης ανέλαβε την πρωτοβουλία για την εκπόνηση μιας χρηματοοικονομικής μελέτης μικρής κλίμακας, ώστε να προκύψουν τα βασικά μεγέθη του έργου, ενώ επιδιώκει μέχρι το τέλος της τρέχουσας χρονιάς να έχουν προωθηθεί οι διαδικασίες για την αδειοδότησή του.

Από το πάρκο της ΧΑΝΘ
Σύμφωνα με το σχεδιασμό το τελεφερίκ θα ξεκινά από το πάρκο της ΧΑΝΘ και συγκεκριμένα από το χώρο όπου βρίσκονται τα αναψυκτήρια ανατολικά του Θεάτρου Κήπου. Για τον τερματισμό της διαδρομής είχαν διαμορφωθεί τρία εναλλακτικά σενάρια, εκ των οποίων το πρώτο αφορούσε την περιοχή του Πύργου του Τριγωνίου, το δεύτερο τα δημοτικά αναψυκτήρια του Κεδρηνού Λόφου και το τρίτο το χώρο στάθμευσης πλησίον του Θεάτρου Δάσους.
Από την πλευρά της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης φαίνεται πως προκρίνεται τελικά η τρίτη λύση, καθώς είναι και η μοναδική για την οποία κατ’ αρχήν συναινούν η 9η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και η διεύθυνση Δασών.
Το συνολικό μήκος των συρματόσχοινων της εγκατάστασης έχει υπολογιστεί σε περίπου 1.800 μέτρα. Ειδικότερα με αφετηρία το πάρκο της ΧΑΝΘ το τελεφερίκ θα διατρέχει το χώρο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, θα περνά από το χώρο του πανεπιστημίου, από ένα μικρό τμήμα του οικισμού πάνω από το Τελλόγλειο και στη συνέχεια από τη δημόσια αναδασωτέα έκταση του δάσους πάρκου, για να καταλήξει στο χώρο στάθμευσης του Θεάτρου Δάσους.
Όπως επισημαίνουν οι αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες, ο χώρος του τέρματος είναι πλήρως αποψιλωμένος και δεν θα απαιτηθεί η κοπή ούτε ενός δέντρου. «Αντίθετα ο χώρος θα αναβαθμιστεί και θα μπορέσει να λειτουργήσει ως αφετηρία εναλλακτικών δραστηριοτήτων σε σχέση με το δάσος (σταθμός ενοικίασης ποδηλάτων, αφετηρία μέσων μαζικής μεταφοράς για περιήγηση της περιοχής, έναρξη περιπατητικών διαδρομών προς χώρους θέας και αναψυχής)», εξηγεί ο κ. Κουράκης σε επιστολή του για το θέμα προς την 9η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και τη διεύθυνση Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης.

Σε πέντε λεπτά
Σύμφωνα με τα στοιχεία του δήμου Θεσσαλονίκης ο συνολικός χρόνος που θα απαιτείται, για να διανυθεί το σύνολο της απόστασης από το πάρκο της ΧΑΝΘ μέχρι και το πάρκιγκ του Θεάτρου Δάσους, δεν θα ξεπερνά τα τέσσερα έως πέντε λεπτά.
Από τις πρώτες εκτιμήσεις των αρμόδιων δημοτικών υπηρεσιών προκύπτει ότι κατά μήκος της προτεινόμενης διαδρομής δεν υπάρχουν ψηλά κτίρια, τα οποία να εμποδίζουν τη λειτουργία του συρμού, καθώς η έκταση αυτή κατά το μεγαλύτερο τμήμα της είναι αδόμητη.
«Εξάλλου η χάραξη βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από τα τείχη της πόλης και δεν θα τα επιβαρύνει αισθητικά. Αντίθετα θα υπάρχει μία πανοραμική άποψή τους κατά τη διάρκεια της διαδρομής και μία εκπληκτική θέα προς όλη την πόλη, το δάσος και τη θάλασσα», τόνισε ο κ. Κουράκης.
Όπως σημείωσε ο ίδιος, «ο δήμος Θεσσαλονίκης προτείνει το τελεφερίκ ως εναλλακτικό μέσο μετακίνησης και προσέγγισης της Άνω Πόλης, καθώς με τον τρόπο αυτό θα βελτιωθεί σημαντικά η ποιότητα ζωής των κατοίκων, θα μειωθούν οι ελκυόμενοι ρύποι στην ατμόσφαιρα από τα εκατοντάδες αυτοκίνητα που προσεγγίζουν καθημερινά την περιοχή, ενώ θα καταστεί άμεσα προσβάσιμος ο χώρος του δάσους και της Άνω Πόλης είτε για αναψυχή είτε για πεζοπορία, ποδήλατο ή άλλα σπορ ή για επίσκεψη στα μνημεία ή για λόγους πυρασφάλειας και πυροπροστασίας».

Κόστος έως 10 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Αστικού Περιβάλλοντος το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου δεν θα υπερβεί τα 8 έως 10 εκατομμύρια ευρώ. Η δημοτική αρχή φαίνεται να προσανατολίζεται στη λύση της κατασκευής του τελεφερίκ με ίδιους πόρους και μετέπειτα στην ανάθεση της λειτουργίας του σε ιδιώτη, ο οποίος θα καταβάλει αντίτιμο στο δήμο Θεσσαλονίκης.
Όπως έχει εκτιμηθεί, το κόστος της ετήσιας λειτουργίας του τελεφερίκ δεν θα υπερβαίνει το ποσό των 330.000 ευρώ. «Κάθε χρόνο υπολογίζεται ότι τις εγκαταστάσεις θα χρησιμοποιούν περίπου 400.000 επιβάτες. Επομένως είναι εφικτό η τιμή του εισιτηρίου που θα καθοριστεί να είναι πολύ προσιτή», υπογράμμισε ο κ. Κουράκης.
Η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης θεωρεί επιβεβλημένη την καθιέρωση ενός εναλλακτικού μέσου για τη σύνδεση του θαλάσσιου μετώπου με το περιαστικό δάσος, εκτιμώντας ότι σήμερα η δυνατότητα πρόσβασης στην Άνω Πόλη και στο Σέιχ Σου είναι εξαιρετικά προβληματική. «Οι στενοί δρόμοι και η κυκλοφοριακή συμφόρηση -ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής, τα Σαββατοκύριακα και τις ημέρες λειτουργίας του Θεάτρου Δάσους- αποτρέπουν τους πολίτες να επισκεφθούν την περιοχή και ταλαιπωρούν τους επισκέπτες και τους τουρίστες κατά την περιήγησή τους. Επιπρόσθετα προκαλείται σημαντική περιβαλλοντική επιβάρυνση από τους ελκυόμενους ρύπους των οχημάτων», παρατήρησε ο κ. Κουράκης.

Η 9η Εφορεία
Με επιστολή της προς το δήμο Θεσσαλονίκης η 9η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων επισημαίνει ότι δεν έχει κατ’ αρχήν αντίρρηση στην εγκατάσταση τελεφερίκ που θα συνδέει το πάρκο της ΧΑΝΘ ανατολικά του Θεάτρου Κήπου με το χώρο στάθμευσης παρά την είσοδο του Θεάτρου Δάσους, «καθώς η διαδρομή είναι εναέρια και η οριζοντιογραφία της δεν διέρχεται πλησίον ιστάμενου μνημείου ή αρχαιολογικού χώρου αρμοδιότητας της υπηρεσίας μας».
Ωστόσο διευκρινίζεται ότι σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή η πρόταση για τερματισμό του τελεφερίκ στο χώρο του δημοτικού αναψυκτηρίου νοτίως του Θεάτρου Δάσους, καθώς «η οριζοντιογραφία της παραλληλίζεται με τα ανατολικά τείχη και εγγίζει τόσο αυτά όσο και τον αρχαιολογικό χώρο των κοιμητηρίων της Ευαγγελίστριας».

Η διεύθυνση Δασών
Θετικά αντιμετωπίζει την πρόταση για τη δημιουργία τελεφερίκ η διεύθυνση Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης. «Η πρόταση για το τελεφερίκ ως εναλλακτικού τρόπου διευκόλυνσης της προσέγγισης των επισκεπτών του δάσους και της ευρύτερης περιοχής της πόλης, με σκοπό τη μείωση της κίνησης των οχημάτων από και προς το δάσος, θεωρούμε ότι θα βελτιώσει τις συνθήκες περιβάλλοντος, αφού θα μειωθούν οι ρύποι στην ατμόσφαιρα, θα δοθεί διέξοδος άμεσης και μαζικής διαφυγής των πολιτών από την περιοχή σε περίπτωση πυρκαγιάς, θα βελτιωθούν οι κυκλοφοριακές συνθήκες στους γύρω δασικούς δρόμους και θα πραγματοποιείται με μεγαλύτερη ευκολία η κυκλοφορία των πυροσβεστικών οχημάτων», σημειώνεται σε επιστολή της διεύθυνσης Δασών, που εστάλη στο δήμο Θεσσαλονίκης.
Στο ίδιο κείμενο επισημαίνεται εξάλλου ότι η περιοχή του δάσους, όπου προβλέπεται να τερματίζει η διαδρομή του τελεφερίκ, βρίσκεται κοντά στην πόλη της Θεσσαλονίκης και συγκεντρώνει το ενδιαφέρον πολλών επισκεπτών, διότι εκεί υπάρχουν το Θέατρο Δάσους, ο ζωολογικός κήπος, τα αναψυκτήρια του δήμου αλλά και διάφοροι χώροι δασικής αναψυχής. «Ακόμη παρατηρείται ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και κυρίως τις ημέρες των παραστάσεων του Θεάτρου κυκλοφοριακή συμφόρηση σε όλο το δασικό οδικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η κίνηση των πυροσβεστικών οχημάτων και να αυξάνει ο κίνδυνος -σε περίπτωση πυρκαγιάς- εγκλωβισμού μεγάλου αριθμού ανθρώπων και αυτοκινήτων, με πιθανή συνέπεια να συμβούν δυσάρεστα αποτελέσματα», τονίζεται στην επιστολή της διεύθυνσης Δασών.