Δευτέρα 26 Αυγούστου 2013

Θεσσαλονίκη. Πόλη πνιγμένη από το κυκλοφοριακό πρόβλημα

Αντιμέτωποι με το κυκλοφοριακό χάος θα βρίσκονται οι Θεσσαλονικείς από σήμερα, καθώς επιστρέφει η πλειονότητα των αδειούχων του καλοκαιριού, ενώ το επόμενο Σαββατοκύριακο αρχίζει και η λειτουργία της ΔΕΘ. Τα προβλήματα στους δρόμους της πόλης καλείται να αντιμετωπίσει μόνη της η Τροχαία μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας.

ΤΩΝ ΦΑΝΗΣ ΣΟΒΙΤΣΛΗ,
ΦΩΤΗ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΡΗ


Η Τροχαία Θεσσαλονίκης και οι εμπλεκόμενοι φορείς, όπως ο κεντρικός δήμος και η αντιπεριφέρεια, ενώνουν τις δυνάμεις τους, για να αποτραπούν, όσο είναι δυνατόν, οι συνθήκες κυκλοφοριακής ασφυξίας. Δήμος και περιφέρεια θα ζητήσουν αυστηρή τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και την εφαρμογή, όπου προβλέπεται, της απαγόρευσης της στάσης και της στάθμευσης των αυτοκινήτων. Το αίτημα αυτό έχουν υποβάλει στους δύο φορείς οι επαγγελματίες, οι έμποροι αλλά και οι πολίτες λόγω της ανεξέλεγκτης κατάστασης που επικρατεί ακόμη και σε κεντρικές οδικές αρτηρίες, όπως η Τσιμισκή και η Β. Όλγας, μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας.
Τα κυκλοφοριακά προβλήματα θα τεθούν προς συζήτηση στην έκτακτη σύσκεψη που συγκαλεί μέσα στην εβδομάδα ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Γιώργος Τσαμασλής με τη συμμετοχή της αστυνομικής διεύθυνσης, της Τροχαίας, του κεντρικού δήμου και όλων των φορέων που έχουν την ευθύνη για την αστυνόμευση και την κυκλοφοριακή ευταξία της πόλης. “Θέτουμε την Τροχαία ενώπιον των ευθυνών της για τα κυκλοφοριακά προβλήματα που αναμένεται να προκύψουν στην πόλη. Εκτιμώ ότι, αν εφαρμοστούν χωρίς παρεκκλίσεις τα μέτρα που προβλέπονται, δεν θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα. Θεωρούμε αυτονόητο ότι στο εξής θα απαγορευτούν η στάση και η στάθμευση των οχημάτων σε βασικούς οδικούς άξονες, όπως η Τσιμισκή, η Β. Όλγας και η Μητροπόλεως”, τόνισε ο κ. Τσαμασλής. Ανέφερε μάλιστα ότι στη σύσκεψη το θέμα της εφαρμογής των μέτρων θα είναι το κυρίαρχο που θα τεθεί στην Τροχαία, ενώ σημείωσε ότι περιφέρεια και δήμος είναι διατεθειμένοι να βοηθήσουν ως προς αυτήν την κατεύθυνση και δεν θα δεχτούν δικαιολογίες περί έλλειψης προσωπικού. “Είναι καθήκον τους να επιστρατεύσουν όλες τις δυνάμεις τους για το καλό της πόλης, διαθέτοντας όλο το προσωπικό στην υπηρεσία της πόλης και των πολιτών”, σχολίασε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης.
Διεμήνυσε δε ότι, αν σημειωθούν προβλήματα και η αστυνομία με την Τροχαία δεν κάνουν τη δουλειά τους για την ομαλή κυκλοφορία, τότε η διοίκηση της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας θα θέσει το θέμα στον υπουργό Δημόσιας Τάξης Νίκο Δένδια ζητώντας την άμεση παρέμβασή του.
Πάντως σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο να λάβει μέτρα η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπως η εφαρμογή δακτυλίου στο κέντρο της πόλης, ο αντιπεριφερειάρχης εξήγησε ότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται σε αυτή τη φάση, όχι τουλάχιστον πριν από την ολοκλήρωση της μελέτης για τις λεωφορειολωρίδες αμφίδρομης κυκλοφορίας για αστικά λεωφορεία στους οδικούς άξονες της Τσιμισκή και της Βασιλίσσης Όλγας. Στόχος αυτής της πρότασης είναι να αποτραπεί η στάθμευση των Ι.Χ. στους δύο κεντρικούς δρόμους της πόλης, να αποσυμφορηθεί η λεωφόρος Μεγάλου Αλεξάνδρου και η υφιστάμενη λωρίδα για τα αστικά λεωφορεία να δοθεί προς χρήση των ποδηλάτων.
Από την πλευρά του ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος σε θέματα κυκλοφορίας Γιώργος Δημαρέλος επισημαίνει: “Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει σχεδιασμός από πλευράς δήμου για τη λήψη τέτοιων μέτρων. Ο δήμος Θεσσαλονίκης θα αξιώσει από την Τροχαία να εφαρμόσει τα μέτρα που προβλέπονται από το νόμο για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας”. Σημείωσε πάντως ότι το κυκλοφοριακό είναι ήδη στο κόκκινο.

Aυθαίρετες πιάτσες στους δρόμους
Σημαντικός παράγοντας για το κυκλοφοριακό μπάχαλο παραμένει η μετατροπή κεντρικών δρόμων της Θεσσαλονίκης σε αυθαίρετες πιάτσες. Το αίτημα των ιδιοκτητών ταξί για τη δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης στους κάθετους οδικούς άξονες της Τσιμισκή δεν έχει ακόμη ικανοποιηθεί από τη δημοτική αρχή παρά τη συμφωνία που έχει επιτευχθεί μεταξύ των δύο φορέων στις 29 Ιουνίου, σε συνάντηση της διοίκησης του σωματείου των αυτοκινητιστών με τον Γιώργο Δημαρέλο. Οι ιδιοκτήτες ταξί αρχικά είχαν ζητήσει να διαμορφωθεί πιάτσα στην αριστερή λωρίδα της Τσιμισκή, αλλά το αίτημά τους απορρίφθηκε. Η τελευταία συμφωνία προβλέπει τη δημιουργία χώρου στάθμευσης στην επάνω πλευρά της Καρόλου Ντηλ, με φορά προς την Τσιμισκή, για να εξυπηρετείται το τμήμα Τσιμισκή με Αριστοτέλους. Στην Αγίας Σοφίας θα δοθεί χώρος στο τμήμα μεταξύ Τσιμισκή και Μητροπόλεως, δηλαδή ουσιαστικά επεκτείνεται η πιάτσα της Μητροπόλεως.
“Δεν έγινε απολύτως τίποτε για τη δημιουργία νέων θέσεων. Είχαμε πράγματι συμφωνία σε προφορικό επίπεδο και αναμέναμε να μας καλέσουν, για να σχεδιάσουμε συγκεκριμένες πιάτσες σε όλο το δήμο. Στη συνέχεια θα εκδιδόταν απόφαση δημοτικού συμβουλίου και θα περιμέναμε τα διαδικαστικά εκτέλεσης. Αυτό δεν έγινε πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές και περιμένουμε. Είμαστε ουσιαστικά στην αρχή”, σημειώνει στη “Θ” ο Κώστας Γιαννακάκης, πρόεδρος του σωματείου ιδιοκτητών ταξί Θεσσαλονίκης “Ο Ερμής”, και προσθέτει: “Ο δήμαρχος έχει αλλάξει δύο φορές μέχρι τώρα την άποψή του και είμαστε επιφυλακτικοί. Από τη μία μας είχε πει ότι αποδέχεται να παρκάρουμε στην Τσιμισκή, αλλά άλλαξε γνώμη. Ελπίζουμε να γίνουν οι νέες πιάτσες. Το φαινόμενο με τα ταξί υπολογίζουμε ότι θα διαρκέσει μήνες ακόμη. Η Τροχαία είναι υποχρεωμένη από την πλευρά της να βεβαιώνει πρόστιμα, εμείς διαμαρτυρόμαστε, ο κόσμος διαμαρτύρεται, οι δρόμοι γεμίζουν. Αυτό το μπάχαλο θα το αντιμετωπίσουμε όλοι μας”.
Ενδεικτική περίπτωση του φαινομένου της αυθαίρετης επέκτασης πιάτσας αποτελεί η Μητροπόλεως, όπου οι εγκεκριμένες θέσεις είναι δεκαοκτώ, αλλά αυθαίρετα η πιάτσα ξεκινά από την οδό Τσιμισκή, συνεχίζει στα αριστερά στο τμήμα της Αγίας Σοφίας, από την Τσιμισκή μέχρι τη Μητρόπολη και ακολουθεί τη Μητροπόλεως μέχρι το ύψος της Κούσκουρα, όπου είναι η αρχή της. Οι ταξιτζήδες μερικές φορές δεν διστάζουν ακόμη και να διπλοπαρκάρουν επί της Αγίας Σοφίας, με αποτέλεσμα να μένει μόνο μία ελεύθερη λωρίδα κυκλοφορίας. Λόγω του σχηματιζόμενου αυτού “λαιμού” μπλοκάρουν τα Ι.Χ. που κινούνται είτε προς τον παραλιακό δρόμο είτε προς τη Μητροπόλεως.

Καθεστώς το διπλοπαρκάρισμα στο κέντρο
Πάγια τακτική αποτελεί πια το διπλοπαρκάρισμα στο κέντρο της πόλης, σε όλο το μήκος της Αγγελάκη, στην Εθνικής Αμύνης, στην Ίωνος Δραγούμη, στην Αλεξάνδρου Σβώλου, στην Ερμού, στη Μητροπόλεως, στη λεωφόρο Νίκης, στο ύψος της Αριστοτέλους, στην Ολύμπου, στην Κασσάνδρου, στην Ιουστινιανού, στην Πολυτεχνείου και στη Δωδεκανήσου. Στην Ερμού σε πολλά σημεία απομένει ελεύθερη μόνον μία λωρίδα κυκλοφορίας, όπως και στη Διοικητηρίου και την Αντιγονιδών. Το φαινόμενο είναι έντονο από τις 9.30 το πρωί μέχρι τις 2.30 μετά το μεσημέρι και από τις 4.30 το απόγευμα μέχρι τις 8.30 το βράδυ, ακόμη και τα απογεύματα που είναι κλειστή η αγορά.

Τροχονομικοί έλεγχοι
Καθημερινοί είναι οι έλεγχοι των παραβάσεων στο κέντρο της πόλης σύμφωνα με την Τροχαία, η οποία προχωρά σε στοχευμένες δράσεις. Με τη συνδρομή άλλων υπηρεσιών δικυκλιστές περιπολούν στους κεντρικούς δρόμους και βεβαιώνουν παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. Οι έλεγχοι εντατικοποιήθηκαν το τελευταίο διάστημα και θα γίνουν αυστηρότεροι από την ερχόμενη εβδομάδα. Την περίοδο της Διεθνούς Έκθεσης θα ληφθούν ειδικά μέτρα, τα οποία σχεδιάζονται αυτές τις ημέρες και θα ανακοινωθούν σύντομα.