Κυριακή 30 Ιουνίου 2013

ΔΗΜΟΣ Ασφαλιστικά μέτρα για να... μπλοκάρει τη μεταφορά των αρχαιοτήτων

Αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, ώστε να μην ισχύσει η απόφαση του ΚΑΣ η οποία προβλέπει τη μετακίνηση των αρχαιοτήτων που εντοπίστηκαν στο εργοτάξιο του μετρό στη Βενιζέλου, μέχρι να εκδικαστεί η κύρια προσφυγή του, κατέθεσε χθες στο ΣτΕ ο δήμος Θεσσαλονίκης.

 Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr

Εν τω μεταξύ την Τρίτη επανασυζητείται στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) το ζήτημα της τύχης των αρχαιοτήτων παρουσία εκπροσώπων του δήμου.
 «Έχουμε στείλει στο ΚΑΣ τέσσερις προτάσεις που προέκυψαν από μελέτες του ΑΠΘ και του ΤΕΕ/ΤΚΜ, για να ληφθούν υπόψη από το Συμβούλιο και να θεραπευτεί η αρχική απόφαση. Επειδή όμως δεν έχω καμία εμπιστοσύνη στο κράτος, καταθέσαμε και προσφυγή στο ΣτΕ με αίτημα την ακύρωση της απόφασης του ΚΑΣ, και μέχρι να εκδικαστεί η προσφυγή, καταθέτουμε ασφαλιστικά μέτρα», ανέφερε χθες ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης. «Το πρώτο ψέμα που μας είπαν είναι ότι δήθεν δεν υπήρχε καμία άλλη λύση, παρά μόνο να αποσπαστούν τα ευρήματα και να μεταφερθούν. Στη συνέχεια προέκυψε από τις μελέτες ότι μπορούν να συνυπάρξουν οι αρχαιότητες με το σταθμό του μετρό. Έτσι δεν μπορώ να τους έχω εμπιστοσύνη», εξήγησε ο δήμαρχος.
Η απόφαση του ΚΑΣ για έκθεση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου σε χώρο του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά «ή όπου αλλού» ελήφθη τον περασμένο Ιανουάριο, προκαλώντας τις αντιδράσεις αρχαιολόγων, πανεπιστημιακών, κοινωνικών, οικονομικών και πολιτιστικών φορέων, κομμάτων και οργανώσεων, που υποστήριζαν ότι δεν πρέπει να μεταφερθούν οι αρχαιότητες, αλλά να παραμείνουν και να εκτίθενται στο σημείο όπου βρέθηκαν. Η «Αττικό Μετρό Α.Ε.» αρχικά αντέτεινε ότι, αν δεν αποσπαστούν οι αρχαιότητες, πρέπει να καταργηθεί ο σταθμός.


ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ
Διεπιστημονικές ομάδες εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ και του ΑΠΘ ασχολήθηκαν με το ζήτημα και κατέθεσαν προτάσεις-λύσεις, οι οποίες συνέκλιναν στην άποψη ότι σταθμός του μετρό και αρχαιότητες μπορούν να συνυπάρξουν, εφόσον αποσπαστούν προσωρινά οι αρχαιότητες, κατασκευαστεί ο σταθμός και επανατοποθετηθούν στο μεγαλύτερο μέρος τους. Οι προτάσεις εξετάστηκαν και στη συνέχεια αξιολογήθηκαν από επιτροπή που συγκρότησε ο δήμος Θεσσαλονίκης, η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι πρέπει να γίνει συγκερασμός μιας από τις προτάσεις του ΑΠΘ με πρόταση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, που προβλέπουν διατήρηση του 85%-90% των αρχαιοτήτων στο φυσικό χώρο τους. Ο δήμος Θεσσαλονίκης έστειλε τις προτάσεις και ζήτησε αναπομπή του θέματος στο ΚΑΣ, με το αίτημα να αλλάξει την αρχική απόφασή του. Παράλληλα στις 17 Ιουνίου ο δήμος κατέθεσε προσφυγή στο ΣτΕ και χθες αίτηση ασφαλιστικών μέτρων.
Το ΚΑΣ είχε συμπεριλάβει το θέμα «Έγκριση ή μη μελέτης απόσπασης αρχαιολογικών καταλοίπων που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου στο πλαίσιο των εργασιών για την κατασκευή του μητροπολιτικού σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης» στην ημερήσια διάταξη της Τρίτης 18 Ιουνίου, αλλά μία ημέρα πριν από τη συνεδρίαση ανέβαλε τη συζήτησή του. Οι λόγοι ήταν αφενός η προσφυγή του δήμου Θεσσαλονίκης στο ΣτΕ, αφετέρου το κλίμα κοινωνικής έντασης που είχε δημιουργηθεί εξαιτίας του λουκέτου στην ΕΡΤ. Τελικά ενέταξε το θέμα στην ημερήσια διάταξη της ερχόμενης Τρίτης.
Με αφορμή τη συζήτηση του θέματος στο ΚΑΣ το τμήμα Τέχνης και Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί παρέμβαση για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου τη Δευτέρα, στις 10 το πρωί, στο χώρο μπροστά από την ανασκαφή, στη γωνία των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου.



«ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ» ΓΙΑ ΤΟ ΣτΕ
Να αποσύρει την προσφυγή του στο ΣτΕ ζητά από το δήμαρχο Θεσσαλονίκης η «Παρέμβαση. Δεξαμενή Πολιτικής Σκέψης και Προβληματισμού». Ο πρόεδρος της «Παρέμβασης» Κωνσταντίνος Γερόντης με επιστολή του στη «Μ» υποστηρίζει ότι η προσφυγή θα έχει ως αποτέλεσμα «μία νέα καθυστέρηση ολοκλήρωσης του ‘αιωνίως κατασκευαζόμενου’ μέσου μεταφοράς των πολιτών της πόλης μας. Εκτιμούμε ότι η ενέργεια αυτή είναι πολιτικά άκαιρη, οικονομικά επιβλαβής, με αύξηση του εργολαβικού κόστους λόγω καθυστέρησης, επιχειρηματικά εγκληματική για το σύνολο της εμπορικής ζωής της πόλης μας. Οι δε επιπτώσεις στο σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πόλη θα είναι εξαιρετικά σημαντικές. Ένα πρόβλημα το οποίο ο κ. Μπουτάρης προσπαθεί να τιθασεύσει στέλνοντας τους πολίτες στα ταμεία του δήμου, για να πληρώσουν τυχόν παραβάσεις του ΚΟΚ». Ο κ. Γερόντης υπενθυμίζει «τις προσπάθειες παλαιότερα κάποιων φορέων να μην ολοκληρωθεί ο εσωτερικός περιφερειακός της Θεσσαλονίκης, για να μην κοπούν κάποια δέντρα προς διευκόλυνση της διάνοιξης. Και τότε στην ομάδα εκείνη συμμετείχαν αρκετοί επώνυμοι μέχρι και σήμερα Θεσσαλονικείς. Τα αποτελέσματα της διάνοιξης είναι σήμερα απολύτως εμφανή».



ΜΕΤΡΟ Μονοδρομήσεις ανατολικά
Σε μονοδρομήσεις τμημάτων δρόμων της ανατολικής περιοχής προχωρά ο δήμος Θεσσαλονίκης έπειτα από αίτημα της «Μετρό Θεσσαλονίκης», προκειμένου να διευκολυνθούν οι εργασίες κατασκευής σταθμού του μετρό στη Φλέμιγκ και την Ανάληψη. Ήδη είναι κλειστός ο δρόμος από την οδό Μπότσαρη έως την Πέτρου Συνδίκα.
Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που αναμένεται να εγκριθούν τη Δευτέρα από το δημοτικό συμβούλιο, περιλαμβάνουν:
1. Μονοδρόμηση της οδού Δελφών από την 28ης Οκτωβρίου έως τη Μ. Μπότσαρη, με κατεύθυνση προς τη Μ. Μπότσαρη.
2. Μονοδρόμηση της οδού Δελφών από την Π. Συνδίκα έως τη Σόλωνος, με κατεύθυνση προς τη Σόλωνος.
3. Μονοδρόμηση της οδού Μακεδονίας από τη Μ. Μπότσαρη έως την 28ης Οκτωβρίου, με κατεύθυνση προς την 28ης Οκτωβρίου.
4. Μονοδρόμηση της οδού Μ. Μπότσαρη από τη Β. Όλγας έως τη Μακεδονίας, με κατεύθυνση προς τη Μακεδονίας.
5. Μονοδρόμηση της οδού Π. Συνδίκα από τη Σόλωνος έως τη Β. Όλγας, με κατεύθυνση προς τη Β. Όλγας.