Σάββατο 13 Απριλίου 2013

Επανεκκίνηση για τους 4 οδικούς άξονες εντός Απριλίου


Σε 25.000 υπολογίζονται οι νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν με την επανεκκίνηση της κατασκευής των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας εντός Απριλίου.

 Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr

Η επαναλειτουργία των εργοταξίων έπειτα από δύο χρόνια επιτεύχθηκε μετά τη συμφωνία του υπουργείου Ανάπτυξης, των παραχωρησιούχων και των κατασκευαστών. Παράλληλα με την έναρξη των έργων το υπουργείο προχωρά σε διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν, τις 43 ελληνικές και διεθνείς χρηματοδότριες τράπεζες και τους παραχωρησιούχους για τις αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης, οι οποίες πρέπει να ψηφιστούν στη Βουλή.
Τα συμφωνητικά προβλέπουν ότι οι κατασκευαστές θα λάβουν αποζημιώσεις συνολικού ύψους 350 εκατ. ευρώ και παραιτούνται από κάθε άλλη διεκδίκηση μέχρι σήμερα, ενώ οι απαιτήσεις τους μέχρι χθες ήταν 719 εκατ. ευρώ και ο ανεξάρτητος μηχανικός τις περιόριζε στα 473 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση που κάποιες τράπεζες αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν τα έργα, όπως έχουν επανασχεδιαστεί, λόγω της οικονομικής κρίσης, μέρος του χρηματοδοτικού κενού αναμένεται να καλυφθεί μέσω του ΕΣΠΑ, ενώ ήδη έχει εξασφαλιστεί δάνειο ύψους 650 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που αφορά αυστηρά την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων αυτοκινητόδρομων.
«Η κυβέρνηση κράτησε την υπόσχεσή της. Οι τέσσερις μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι αρχίζουν μέσα στον Απρίλιο και αυτό είναι ένα αισιόδοξο μήνυμα για την ελληνική οικονομία συνολικά», ανέφερε σε χθεσινές δηλώσεις του ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης και πρόσθεσε: «Είναι ένα εξαιρετικά θετικό νέο ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία, είναι, νομίζω, η εξέλιξη αυτή μία ψήφος εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία. Είναι ένα μήνυμα που δείχνει πως η Ελλάδα δεν το βάζει κάτω, παλεύει και τα καταφέρνει. Έπειτα από δύο χρόνια που τα έργα αυτά ήταν σταματημένα οι αυτοκινητόδρομοι ξεκινούν ξανά και ξεκινούν αμέσως». Ο αναπληρωτής υπουργός Σταύρος Καλογιάννης υπογράμμισε ότι «μας ενδιαφέρει παράλληλα, όπως έχω ξαναπεί, η αναζωογόνηση των τοπικών κοινωνιών, απ’ όπου διέρχονται οι συγκεκριμένοι άξονες παραχώρησης, τοπικές κοινωνίες και περιοχές που τα προηγούμενα χρόνια έχουν υποφέρει, αν μου επιτρέπεται η έκφραση».
Οι τέσσερις άξονες
Οι τέσσερις αυτοκινητόδρομοι στους οποίους επανεκκινούνται τα έργα είναι:
1. Μαλλιακός - Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου). Πρόκειται για τμήμα του οδικού άξονα Πατρών - Αθηνών - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων (ΠΑΘΕ), μήκους 230 χλμ. Ο κατασκευαστής είχε απαιτήσεις (επιπλέον) 160,83 εκατ. ευρώ, ο ανεξάρτητος μηχανικός τις περιόρισε στα 98 εκατ. και τελικά το δημόσιο θα δώσει 59,5 εκατ. ευρώ.
2. Άξονας Κεντρικής Ελλάδας (Ε65). Ο Ε65 ενώνει την Κεντρική με τη Δυτική Ελλάδα. Ο κατασκευαστής είχε απαιτήσεις (επιπλέον) 159,58 εκατ. ευρώ, ο ανεξάρτητος μηχανικός τις περιόρισε στα 98,56 εκατ. και τελικά το δημόσιο θα δώσει 73,5 εκατ. ευρώ.
3. Ιόνια οδός (Νέα οδός). Ξεκινά από το Αντίρριο Αχαΐας, διέρχεται από Μεσολόγγι, Αγρίνιο, Αμφιλοχία, Άρτα και καταλήγει στα Ιωάννινα, όπου συνδέεται με την Εγνατία. Είναι τμήμα της ευρωπαϊκής οδού 55 με μήκος 196 χλμ. Ο κατασκευαστής είχε απαιτήσεις (επιπλέον) 193,31 εκατ. ευρώ, ο ανεξάρτητος μηχανικός τις περιόρισε στα 125,51 εκατ. και τελικά το δημόσιο θα δώσει 90,5 εκατ. ευρώ.
4. Αθήνα - Κόρινθος - Πάτρα (Ολυμπία οδός). Το βόρειο τμήμα της Ολυμπίας οδού αποτελεί τμήμα του ΠΑΘΕ που ενώνει την Αθήνα με την Πάτρα. Το νότιο τμήμα της ακολουθεί τη δυτική ακτή της Πελοποννήσου ανάμεσα στις πόλεις της Πάτρας και του Πύργου καταλήγοντας στην Τσακώνα, στη διασταύρωση για Καλαμάτα. Συνολικά καλύπτει 365 χιλιόμετρα. Ο κατασκευαστής είχε απαιτήσεις (επιπλέον) 206,2 εκατ. ευρώ, ο ανεξάρτητος μηχανικός τις περιόρισε στα 151,9 εκατ. και τελικά το δημόσιο θα δώσει 130 εκατ. ευρώ.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Άγονη και η τρίτη δημοπράτηση
Κανένα ενδιαφέρον κατασκευαστικών εταιρειών δεν εκδηλώθηκε για το έργο της αναβάθμισης της δυτικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, στο τμήμα από τον κόμβο της Λαχαναγοράς (Κ16) μέχρι τον Εύοσμο. Έτσι η τρίτη δημοπράτηση, που έγινε από την Εγνατία Οδό Α.Ε., βγήκε άγονη και αναμένεται ο ορισμός νέας ημερομηνίας για την επανάληψη του διαγωνισμού, εντός του Απριλίου.
Το έργο είναι προϋπολογισμού 40,467 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τη διακήρυξη από την «Εγνατία Οδό», έχει προβλεπόμενο χρόνο κατασκευής 24 μήνες και χρηματοδοτείται από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Μακεδονία - Θράκη 2007-2013». Το αντικείμενο της εργολαβίας περιλαμβάνει: α) την πλήρη κατασκευή των ανισόπεδων κόμβων Α/Κ Μαιάνδρου με την υπογειοποίηση της ΔΕσΠερ, Α/Κ 3ης Σεπτεμβρίου (επί της οδού Βέμπο). β) την κατασκευή νέων και την αναδιαμόρφωση υφιστάμενων κλάδων εισόδου και εξόδου στην αρτηρία πριν από την οδό Μοναστηρίου. γ) την κατασκευή της άνω διάβασης μετά των προσβάσεων αυτής στην οδό 3ης Σεπτεμβρίου. δ) την εκτέλεση εργασιών βελτίωσης σε όλο το μήκος του έργου.