Με επιστολή του στον υπουργό Εσωτερικών, ο δήμαρχος
Βόλβης Δημήτρης Γαλαμάτης περιγράφει την αδυναμία αξιοποίησης δημοτικών
ακινήτων
Μια ακόμα ιστορία
δυσλειτουργίας του Δημοσίου, αποκαλύπτει ο δήμαρχος Βόλβης Δημήτρης Γαλαμάτης,
με επιστολή του προς τον υπουργό Εσωτερικών Ευριπίδη Στυλιανίδη. Πρόκειται για
την προσπάθεια που κατέβαλε ο δήμος για να αξιοποιήσει τη δημοτική ακίνητη
περιουσία του, η οποία θα αποτελούσε σύμφωνα με τον Καλλικράτη, ένα νέο
χρηματοδοτικό εργαλείο των δήμων.
Η προσπάθεια που ξεκίνησε πιλοτικά με την
απόπειρα αξιοποίησης ενός στρέμματος δημοτικής έκτασης, ακυρώθηκε μέσα σε έναν
κυκεώνα αλληλοσυγκρουόμενων νόμων, διαφορετικών άρθρων των ίδιων νόμων,
εγκυκλίων και διατάξεων από το… 1920 και το 1939 έως και σήμερα!
Ο δήμος Βόλβης λοιπόν, όπως
αναφέρεται στην επιστολή –η οποία κοινοποιήθηκε στην Κεντρική Ένωση Δήμων
Ελλάδας- κατέγραψε το σύνολο των ακινήτων του δημιουργώντας δημοτικό
κτηματολόγιο, καθώς και τις περιπτώσεις με νομικές εκκρεμότητες. Παράλληλα
συνέστησε και λειτούργησε τη
Δημοτική Μονομετοχική Ανώνυμη Εταιρεία με
τίτλο «Επενδυτική Δήμου Βόλβης Δημοτική Ανώνυμη Εταιρία», η
οποία είχε ιδρυθεί από τον πρώην δήμο Αγίου Γεωργίου το 2010. Να σημειωθεί ότι
συμφώνα με το πρόγραμμα Καλλικράτης, δημοτική ανώνυμη εταιρεία αξιοποίησης
περιουσιακών στοιχείων ενός δήμου, θα έπρεπε να προϋπήρχε του Καλλικράτη (πριν
την 1/1/2011), καθώς δεν επιτρέπεται πλέον η σύσταση παρόμοιας εταιρείας.
Όταν λοιπόν ο δήμος πιλοτικά
παραχώρησε στην «Επενδυτική Δήμου Βόλβης Δημοτική Ανώνυμη Εταιρία» δημοτικό
οικόπεδο περίπου ενός στρέμματος (1.405,24 τμ) ώστε να το αξιοποιήσει, η
σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου (565/28-12-2012) ακυρώθηκε από την
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης (4570/01-02-2013), καθώς η παραχώρηση
χρήσης προς αξιοποίηση θεωρείται παράνομη σύμφωνα με 4 άρθρα (178, 185, 253 και
265) του ίδιου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν. 3463/2006), που επιτρέπει (άρθρο
266) τη δημιουργία δημοτικών ανώνυμων εταιρειών για την αξιοποίηση δημοτικής
περιουσίας!
Σύμφωνα με την απορριπτική
απόφαση, ο δήμος δεν μπορεί να διαθέσει δημοτική έκταση προς αξιοποίηση στην
δημοτική μονομετοχική ανώνυμη εταιρεία που έχει αυτό τον σκοπό, για τους εξής
λόγους:
Η δημοτική ανώνυμη εταιρεία
θα έπρεπε από την ίδρυση της να αναφέρει τα περιουσιακά στοιχεία που πρόκειται
να εκμεταλλευτεί. (Παρατήρηση: Είναι
σαφές ότι για παράδειγμα η προϋπάρχουσα δημοτική επιχείρηση του δήμου Αγίου
Γεωργίου δεν θα μπορούσε τότε να εκμεταλλευτεί δημοτικά ακίνητα από τους
υπόλοιπους 5 δήμους που συγχωνεύθηκαν για να δημιουργηθεί ο δήμος Βόλβης)
Ακόμα κι αν γινόταν δεκτή η
εκ των υστέρων παραχώρηση δημοτικής περιουσίας προς αξιοποίηση στη δημοτική
ανώνυμη εταιρεία, τότε θα ισοδυναμούσε με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, που θα
απαιτούσε σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης κι εκτίμηση επιτροπής του αρ. 9 του
Ν.2190/1920 (Παρατήρηση: Η επιτροπή αυτή
συστήνεται από 2 υπαλλήλους του υπ. Ανάπτυξης και έναν εκπρόσωπο επιμελητηρίου,
ορίζεται με απόφαση του υπουργείου 15 μέρες μετά την επιβολή σχετικής αίτησης,
βγάζει έκθεση σε 2 μήνες, την στέλνει προς έγκριση στο υπουργείο κ.ο.κ.)
Η υπό κρίση παραχώρηση ισοδυναμεί με
ανεπίτρεπτη έμμεση επιχορήγηση ανώνυμης εταιρείας ΟΤΑ από το δήμο, ενώ
επιπρόσθετα αντιτίθεται στο αρ.87§1 της Συνθήκης περί ιδρύσεως της Ευρωπαϊκής
Κοινότητας, ως ανεπίτρεπτη κρατική ενίσχυση!
Επιτρέπεται με απόφαση
δημοτικού συμβουλίου η δωρεάν παραχώρηση ακινήτου σε άλλα νομικά πρόσωπα, μόνο
για κοινωφελή λόγο, που σύμφωνα με ερμηνεία διάταξης του Ν. 2039/1939 δεν έχει
σκοπό το εμπορικό όφελος. (Παρατήρηση:
Τότε πως θα μπορέσει ο δήμος να αξιοποιήσει ακίνητη περιουσία;)
Η δημοτική μονομετοχική ανώνυμη εταιρεία
λειτουργεί σύμφωνα με την εμπορική και φορολογική νομοθεσία και έχει εμπορικό
και όχι κοινωφελή χαρακτήρα. Αν και συμφωνεί με εγκύκλιο του υπουργείου
Εσωτερικών (46978/27-07-2009) ότι ο σκοπός της αξιοποίησης της ακίνητης
περιουσίας είναι συνυφασμένος με την επιδίωξη κέρδους, αντιβαίνει σε άλλη
διάταξη του υπουργείου (15862/02-06-2003) που προβλέπει ότι παραχώρηση σε
δημοτική επιχείρηση επιτρέπεται μόνο για κοινωφελή σκοπό.
Επιπρόσθετα σε αντίστοιχη
απορριπτική απόφαση για άλλο δήμο της Βόρειας Ελλάδας, προστίθεται και ο λόγος
ότι η παραχώρηση αυτή προσκρούει στην υποχρέωση των δήμων να διατηρούν την
περιουσία τους (αρ.178 Ν.3463/2006), καθώς η δωρεά περιουσιακών στοιχείων
απομειώνει τη δημοτική περιουσία. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην επιστολή
του προς τον υπουργό Εσωτερικών ο κ. Γαλαμάτης, που ζητά τον καθορισμό
ξεκάθαρου θεσμικού πλαισίου: «Αντιλαμβάνεστε ότι, με τo υπάρχον θεσμικό πλαίσιο η αξιοποίηση της δημοτικής
ακίνητης περιουσίας καθίσταται ανέφικτη και περιορίζεται απλώς στις κλασσικές
μορφές ενοικιάσεων ή εκμισθώσεων δημοτικών ακινήτων, που έχουν συγκεκριμένο και
πολύ περιορισμένο περιθώριο παραγωγής εσόδων, ενώ ο Δήμος ως ΝΠΔΔ έχει
ελάχιστα, έως καθόλου, περιθώρια άσκησης αυτού του είδους την επενδυτική –
επιχειρηματική δράση. Κατά συνέπεια κι αν δεν επέλθουν άμεσα σοβαρές
νομοθετικές αλλαγές, τότε ένα από τα πλέον «ευρηματικά χρηματοδοτικά εργαλεία» που κι εσείς προτείνετε ως
απάντηση στο νέο οικονομικό περιβάλλον των Δήμων, τώρα που εξαντλήθηκε πλέον ο
παραδοσιακός ρόλος του Κράτους ως κεντρικού χρηματοδότη δεν πρόκειται να βρει
εφαρμογή».