του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου
Τα στοιχεία είναι συντριπτικά, άγνωστα και προκλητικά για τον μέσο Έλληνα, που καθημερινά υφίσταται δοκιμασίες και προκλήσεις από μία αποκρουστική και διεφθαρμένη συνδικαλιστική αλητεία. Πρόκειται για την θυγατρική της Αττικόν Μετρό Α.Ε., την ΑΜΕΛ Α.Ε., η οποία είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου αλλά ανήκει σε κρατική εταιρεία. Με αντικείμενο την λειτουργία και εκμετάλλευση των υπό κατασκευή γραμμών 2 και 3 της Αττικόν Μετρό ΑΕ και κάθε επέκτασή τους, η ΑΜΕΛ ΑΕ εποπτεύεται από τον υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Στην έκθεση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρου Ρακιντζή, στην εταιρεία αυτή, που έχει έδρα της τα Σεπόλια, επισημαίνονται όργια προσλήψεων, απίθανες σπατάλες και προκλητική ανυπαρξία εσωτερικού κανονισμού της εταιρείας, η οποία έτσι ήταν ανοικτή σε κάθε μορφή παρανομίας ως προς τις προσλήψεις. Υπογραμμίζεται έτσι ότι, την περίοδο 2004-2009 προσελήφθησαν άνευ αποχρώντος λόγου 681 άτομα, αριθμός που αντιπροσώπευε πάνω από το 50% του συνόλου των απασχολουμένων στην εταιρεία τον Μάρτιο 2004. Αποτέλεσμα των προσλήψεων αυτών ήταν το κόστος μισθοδοσίας της ΑΜΕΛ ΑΕ να περάσει, από 48% τον Μάρτιο 2004, σε 74% στα τέλη του 2009. Σε απόλυτο δε αριθμό αντιπροσώπευε 94 εκατ. ευρώ, ήτοι 57.300 ευρώ ανά εργαζόμενο!!!
Έτσι, από το 2008 και μετά, παρά την ικανοποιητική αύξηση των εσόδων της, που είχαν φθάσει τα 98 εκατ. ευρώ, η εταιρεία γίνεται ελλειμματική. Παρόλα αυτά, την περίοδο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2009 προσλαμβάνονται σε αυτήν 330 άτομα. Χαρακτηριστικά δε της ποιότητας των προσλήψεων είναι τα ακόλουθα στοιχεία τα οποία, μεταξύ πολλών άλλων, περιλαμβάνονται στην έκθεση του κ. Λ.Ρακιντζή:
*Ο Α.Μ., μουσικός, με μοναδική εργασιακή εμπειρία σε ορχήστρα μουσικών εκδηλώσεων και στην ομάδα συναυλιών του Θ.Πολυκανδριώτη, προσελήφθη ως οδηγός συρμών
*Ο Α.Β., χωρίς καμμία επαγγελματική εμπειρία, προσελήφθη ως οδηγός συρμών
*Ο Κ.Μ., με εργασιακή εμπειρία σε τοποθέτηση τεντών, συσκευασία cd, άνεργος από το 2007 (σύμφωνα με σημειώσεις επί του βιογραφικού του), προσελήφθη ως υπεύθυνος σταθμών
*Η Α.Σ., με εμπειρία 13 ετών ως ντήλερ σε καζίνο, προσελήφθη ως οδηγός συρμών
*Η Α.Λ., 22 ετών, χωρίς καμμία επαγγελματική εμπειρία, προσλαμβάνεται ως οδηγός συρμών
*Ο Κ.Β., χημικός μηχανικός του ΕΜΠ, προσλαμβάνεται ως πωλητής εισιτηρίων
*Η Β.Ν., 22 ετών, φοιτήτρια ΑΕΙ, χωρίς καμμία εργασιακή εμπειρία, προσλαμβάνεται ως υπεύθυνη σταθμού
*Οι Ι.Γ. και Χ.Ρ. εργάζονταν μέχρι την πρόσληψή τους ως συμβασιούχοι σε δημόσιες υπηρεσίες
*Η Α.Ρ. κατάγεται από τον Νομό Ροδόπης, είναι φοιτήτρια ΑΕΙ, 20 ετών και προσελήφθη ως πωλητής εισιτηρίων
*Ο Χ.Μ. κατάγεται από τον Νομό Ροδόπης, άνεργος από το 2003, απόφοιτος γυμνασίου, προσελήφθη ως υπάλληλος ασφαλείας και ελέγχου
*Ο Α.Ζ. κατάγεται από την Κομοτηνή (βάσει χειρόγραφης σημείωσης επί του βιογραφικού του) και το βιογραφικό του απεστάλη από τον αριθμό τηλεομοιοτυπίας 2106458546 του τέως ΥΠΕΧΩΔΕ
*Η Β.Α. είναι κάτοικος Κομοτηνής, απόφοιτος ΤΕΕ με ειδικότητα Βοηθού Βρεφονηπιοκόμου και μικρή αντίστοιχη εμπειρία, προσελήφθη ως υπάλληλος γραφείου τεχνικής εκπαίδευσης
*Ο Γ.Δ., κάτοικος επαρχίας με 8χρονη εμπειρία σε εστιατόρια, προσελήφθη ως οδηγός
*Ο Τ.Ε., επάγγελμα οικοδόμος-πλακάς, προσελήφθη ως υπεύθυνος σταθμού.
Πέρα από τις παραπάνω ενδεικτικές εξοργιστικές προσλήψεις, η ΑΜΕΛ ΑΕ δαπανούσε ετησίως 11,1 εκατ. ευρώ για αναθέσεις, εκτελέσεις έργων συντήρησης, φύλαξης κλπ σε εξωτερικές εταιρείες, με αδιαφανείς διαδικασίες.
Αποτέλεσμα αυτής της φαύλης διαχείρισης ήταν η εταιρεία, από 57.000 ευρώ κέρδη το 2004, να έχει το 2011 συσσωρευμένες ζημιές 6,6 εκατ. ευρώ, ενώ η Αττικόν Μετρό ΑΕ έφθανε αισίως το 1 δισεκατ. ευρώ.
Η απορία μας είναι: Αυτά τα όργια διασπάθισης δημοσίου χρήματος θα απασχολήσουν σοβαρά κάποιον εισαγγελέα; Οι εκθέσεις του κ.Λ.Ρακιντζή έχουν διαβαστεί από τους υπεύθυνους τήρησης των νόμων στην Ελλάδα;