Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2013

ΥΠ.ΑΝ. Ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά


Ενίσχυση της ρευστότητας, δημόσια έργα και διαρθρωτικές αλλαγές είναι οι τρεις άξονες δράσης του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών, που θα βάλουν μπροστά τη «μηχανή» της ελληνικής οικονομίας, ώστε να περάσει από τη βαθιά ύφεση στην ανάκαμψη.

 Της Σοφίας Χριστοφορίδου

«Το 2013 θα είναι μια δύσκολη χρονιά: μπορεί, ωστόσο, να είναι μια χρονιά καμπής, μια χρονιά που, αν δουλέψουμε με σχέδιο και συνέπεια, υλοποιώντας σταδιακά μια σειρά από μέτρα και μεταρρυθμίσεις, που μαζί συνθέτουν τη μεγάλη αλλαγή που έχει ανάγκη ο τόπος, θα δούμε στο τέλος της τα πρώτα σημάδια της ανάκαμψης» τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κωστής Χατζηδάκης, παρουσιάζοντας τον σχεδιασμό του υπουργείου για το νέο έτος. Παρών στη συνέντευξη Τύπου ήταν και ο πρωθυπουργός, κ. Αντώνης Σαμαράς, σημειώνοντας ότι η παρουσία του εδώ (σ.σ.: στο υπουργείο Ανάπτυξης) υποδηλώνει «την πρωταρχική σημασία που η κυβέρνηση αποδίδει στην ανάκαμψη της οικονομίας».

Η ρευστότητα
1. ΕΤΕπ. Εντός του 2013 συμβασιοποιούνται ακόμη 400 εκατ. ευρώ (από το 1,44 δισ. της συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Επίσης, από τον Απρίλιο τίθεται σε εφαρμογή το πρόγραμμα της ΕΤΕπ για παροχή εγγυήσεων (1,5 δισ. ευρώ, σε ετήσια βάση) μέσω των εμπορικών τραπεζών προς τις εισαγωγικές/ εξαγωγικές επιχειρήσεις, για τις διεθνείς εμπορικές συναλλαγές τους.
2. ΕΣΠΑ. Ο στόχος για το 2013 είναι να απορροφηθούν 3,89 δισ. από το ΕΣΠΑ. Στις 14 Ιανουαρίου προκηρύσσεται το πρόγραμμα ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ), ύψους 456 εκατ. (ΠΕΠ), στους τομείς του εμπορίου, των υπηρεσιών, της μεταποίησης και του τουρισμού, σε συνεργασία με τις 13 περιφέρειες της χώρας. Επίσης, μέσω της δράσης «ICT4growth», που επίσης θα προκηρυχθεί άμεσα, προβλέπεται η ενίσχυση των ΜμΕ με κονδύλια ύψους 130 εκατ. Εντός των ημερών θα ανακοινωθούν και οι νέες ρυθμίσεις απλούστευσης των διαδικασιών του ΕΣΠΑ, με επιτάχυνση των διαδικασιών και μείωση του κόστους απαλλοτριώσεων.
3. ΕΤΕΑΝ. Εντός του Ιανουαρίου αρχίζει να εφαρμόζεται το πρόγραμμα χαμηλότοκων δανείων, με επιδότηση επιτοκίου 50%, για επενδύσεις και κεφάλαια κίνησης ύψους 680 εκατ. ευρώ. Επίσης, μέσω του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον» (σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής-ΥΠΕΚΑ), θα παρασχεθεί επιπλέον ρευστότητα ύψους 450 εκατ., ενώ αναμένεται η ενεργοποίηση του ταμείου «ΕΝΑΛΙΟ» που αφορά τον αλιευτικό στόλο, τις υδατοκαλλιέργειες, τις επιχειρήσεις αλιευτικών προϊόντων, αλλά και νέες δράσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
4. Επενδυτικός νόμος. Εντός του 2013 θα γίνουν πληρωμές ύψους 620 εκατ. (τα 250 εκατ. με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ), έναντι 510 εκατ. το 2012.
5. Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο. Θα αντλεί κεφάλαια από τον δημόσιο τομέα, αναπτυξιακές τράπεζες και διεθνείς αναπτυξιακούς οργανισμούς, αλλά και από ιδιώτες επενδυτές και θα προσφέρει πόρους και τεχνογνωσία σε ζωτικής σημασίας κλάδους, όπως οι υποδομές, η τεχνολογία, οι ΜμΕ και η ενέργεια.

Τα δημόσια έργα
1. Σε ό,τι αφορά τους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους, στόχος του υπουργείου είναι τον Απρίλιο να επανεκκινήσουν τα έργα, αφού επιτευχθεί συμφωνία με τις τράπεζες, η οποία θα εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και, τελικώς, θα ψηφιστεί από τη Βουλή.
2. Σχετικά με τα σιδηροδρομικά έργα, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι τον Μάρτιο ολοκληρώνεται το έργο «Τρεις Γέφυρες - ΣΚΑ» (τετραπλός σιδηροδρομικός διάδρομος με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση στον άξονα Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη). Στον ίδιο άξονα, το τμήμα «Τιθορέα-Δομοκός», που ολοκληρώνει το δίκτυο, και η νέα διπλή γραμμή, μήκους 106 χλμ., θα έχουν συμβασιοποιηθεί πλήρως μέχρι τον Μάιο του 2013, το αργότερο. Επίσης, μέχρι τον Απρίλιο δημοπρατείται το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα της Αλεξανδρούπολης με τον τοπικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων.
3. Δημοπρατούνται και συμβασιοποιούνται εντός του α’ εξαμήνου 2013 έργα του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων, συνολικού προϋπολογισμού 167 εκατ. ευρώ.
4. Σε ό,τι αφορά τα δέκα έργα Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για τη διαχείριση απορριμμάτων, συνολικού προϋπολογισμού περί τα 2 δισ. ευρώ, εντός του 2013 θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές για όλα. Στη Βόρεια Ελλάδα, η επιλογή προσωρινού αναδόχου στο έργο της Δυτικής Μακεδονίας αναμένεται εντός του Φεβρουαρίου, ενώ για τις Σέρρες η υποβολή δεσμευτικών προσφορών και η επιλογή προσωρινού αναδόχου θα γίνουν στο β’ τρίμηνο του 2013.
5. Παράλληλα, τα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης, Τουρισμού, Ναυτιλίας και ΠΕΚΑ αποφάσισαν να προχωρήσουν στην κατασκευή λιμανιού κρουαζιέρας στον Πειραιά, μέσω ΣΔΙΤ. Στόχος είναι η Αττική να έχει ένα λιμάνι homeporting.

Οι μεταρρυθμίσεις
Ο τρίτος άξονας δράσεων του υπουργείου Ανάπτυξης είναι η περαιτέρω προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και να γίνει η χώρα πιο «φιλική» στις επενδύσεις. Στις δράσεις που προγραμματίζονται για το 2013 περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:
1. Η ψήφιση του νέου Αγορανομικού Κώδικα (τον Φεβρουάριο).
2. Η μείωση κατά 50% του κόστους ίδρυσης επιχειρήσεων (τον Ιούνιο) και η περαιτέρω απλοποίηση των αδειοδοτικών διαδικασιών σε ό,τι αφορά την ίδρυση και λειτουργία επιχειρηματικών πάρκων.
3. Η νομοθέτηση για την άρση των δυσανάλογων ρυθμιστικών περιορισμών στους τομείς του τουρισμού, της επεξεργασίας τροφίμων, των οικοδομικών υλικών και του λιανεμπορίου (Σεπτέμβριος), σύμφωνα με το σχέδιο δράσης του ΟΟΣΑ (Ιούνιος).
4. Η συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα, για την υιοθέτηση μεταρρυθμίσεων που θα βελτιώσουν το επενδυτικό/ επιχειρηματικό περιβάλλον.
5. Η Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές, με στόχο το 2013 οι εξαγωγές να φτάσουν στο 13% επί του ΑΕΠ. Η στρατηγική θα υποστηριχθεί από τον νέο φορέα εξωστρέφειας, που θα προκύψει από τη συγχώνευση ΟΠΕ και Invest in Greece σε έναν νέο, ενιαίο φορέα (α’ εξάμηνο 2013).
6. Η αναμόρφωση του πλαισίου δημοσίων συμβάσεων. Στόχος είναι η κεντρική κυβέρνηση να προμηθεύεται τουλάχιστον το 25% των αναγκών της σε προμήθειες και υπηρεσίες μέσω της πλατφόρμας ηλεκτρονικών προμηθειών (Δεκέμβριος).

ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Θα ολοκληρωθούν μέσα στο πρώτο τρίμηνο
Όλες οι διαδικασίες αποκρατικοποιήσεων που εξαρτώνται από το υπουργείο Ανάπτυξης & Υποδομών θα έχουν ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2013. Ειδικότερα:
1. ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Θα μεταφερθεί στο Ταμείο για την Αξιοποίηση της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) στα τέλη Μαρτίου, ώστε οι διαδικασίες για την υποβολή προσφορών να εκκινήσουν τον Ιούνιο. Την ίδια πορεία θα ακολουθήσει και η θυγατρική της, ROSCO, που είναι επιφορτισμένη με τη συντήρηση του τροχαίου υλικού.
2. Αεροδρόμια. Εντός του Ιανουαρίου θα υποβληθεί προς ψήφιση το σύνολο των διατάξεων για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και, κατόπιν, θα εκκινήσουν οι διαδικασίες για την παραχώρηση χρήσης των 37 αεροδρομίων από το ΤΑΙΠΕΔ.
3. ΕΛΤΑ. Εντός του πρώτου τριμήνου του 2013, μετά και τη σχετική έγκριση της Κομισιόν, θα εκδοθούν οι υπουργικές αποφάσεις για το πλαίσιο της απελευθερωμένης ταχυδρομικής αγοράς.
4. ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ. Την επόμενη εβδομάδα θα κατατεθεί στη Βουλή το νομοθετικό πλαίσιο, βάσει του οποίου η Ειδική Γραμματεία Υδάτων του ΥΠΕΚΑ αναλαμβάνει τις σχετικές ρυθμιστικές αρμοδιότητες.
5. Ψηφιακό μέρισμα. Όλα τα προαπαιτούμενα σε θεσμικό και τεχνικό επίπεδο θα έχουν ολοκληρωθεί έως τον Μάρτιο το 2013.
6. Υπεραστικές οδικές μεταφορές. Μέχρι τον Μάρτιο θα έχει κατατεθεί ο νόμος για την απελευθέρωση της αγοράς, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, με ειδική μέριμνα για τις απομακρυσμένες περιοχές. Οι διαγωνιστικές διαδικασίες θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2015, αντί του 2019, που αρχικώς προβλεπόταν.
Τέλος, μέσω του σχετικού νομοσχεδίου για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και τη διευκόλυνση των επενδύσεων, δημιουργείται μια κεντρική αδειοδοτική αρχή για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις. Παράλληλα, τίθενται υπό παρακολούθηση 51 επενδυτικά σχέδια (εκ των οποίων 11, συνολικού προϋπολογισμού 7 δισ. ευρώ, έχουν υπαχθεί στις διατάξεις τού Fast Track, 19 είναι έργα ΣΔΙΤ και 21 είτε υλοποιούνται με τις κανονικές διαδικασίες είτε αναμένεται να ενταχθούν στο Fast Track).

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Ανεξάρτητη η επέκταση από την κύρια γραμμή
Κάθε μέρα που το μετρό Θεσσαλονίκης δεν λειτουργεί, η τοπική οικονομία χάνει 3 εκατ. ευρώ σε κόστος μετακινήσεων, μόλυνσης του περιβάλλοντος, εργατοώρες κτλ.: αυτό υποστήριξε ο γ.γ. Δημοσίων Έργων, κ. Στρ. Σιμόπουλος, επικαλούμενος σχετική μελέτη.
«Στο μετρό της Θεσσαλονίκης έχει γίνει μια σημαντική πρόοδος σε σχέση με την κατάσταση που επικρατούσε πριν από έξι μήνες…» εκτίμησε από την πλευρά του ο αρμόδιος υφυπουργός, κ. Στ. Καλογιάννης. «Δυστυχώς, η εταιρεία που είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας συνεχίζει να έχει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας. Έχουν δοθεί προκαταβολές, ενώ είναι σημαντικό ότι ενισχύθηκε η ρευστότητα της κοινοπραξίας του αναδόχου».

Επανεκκίνηση των εργασιών
Σύμφωνα με όσα τονίστηκαν στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Ανάπτυξης, οι εργασίες στον σταθμό «Νέα Ελβετία» πρόκειται να αρχίσουν μέσα στο α’ εξάμηνο του έτους, ενώ αναζητείται η βέλτιστη οικονομική λύση, ώστε να ικανοποιηθεί το αίτημα του εργολάβου για κάποιες πρόσθετες αποζημιώσεις.
Παράλληλα, εντός του Μαρτίου αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση επέκτασης προς Καλαμαριά (εφόσον ολοκληρωθούν οι διαδικασίες στο Ελεγκτικό Συνέδριο), με πέντε σταθμούς σε μήκος 5 χλμ. και με προϋπολογισμό 518 εκατ. Μάλιστα, όπως διευκρινίστηκε, η επέκταση είναι έργο ανεξάρτητο από αυτό της κύριας γραμμής, «συνεπώς μπορεί να προχωρήσει».