Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2013

Ακριβότερα από εισιτήριο τα νέα διόδια φωτιά!


Ακριβότερο κατά 1 ευρώ θα είναι το ταξίδι από τη Θεσσαλονίκη στην Κατερίνη με τη λειτουργία του νέου σταθμού στο Αιγίνιο, ενώ, για να μεταβεί κάποιος στη Λάρισα, θα πληρώνει μόνο σε διόδια περισσότερα χρήματα από όσα κοστίζει το εισιτήριο με το τρένο ή το υπεραστικό λεωφορείο.

 Του Φώτη Κουτσαμπάρη  fkoutsamparis@makthes.gr

Το υπουργείο Ανάπτυξης αναγκάζεται να εφαρμόσει τις αρχικές προβλέψεις της σύμβασης που υπογράφηκε με τον παραχωρησιούχο του οδικού έργου Μαλλιακός-Κλειδί, που είναι η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου». Η λειτουργία του σταθμού στο Αιγίνιο προκαλεί τις αντιδράσεις των τοπικών φορέων, καθώς επιφέρει ακόμη ένα πλήγμα στον τουρισμό της Πιερίας, που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις μετακινήσεις με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη, τις μεταφορές, το κόστος των προϊόντων και των αγαθών.
Ο σταθμός Αιγινίου, όπως ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Ανάπτυξης, τίθεται σε λειτουργία από την ερχόμενη Δευτέρα με κόστος διέλευσης 2,20 ευρώ για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Ταυτόχρονα μειώνονται τα διόδια Λεπτοκαρυάς, τα οποία διαμορφώνονται στα 2 από 3,10 ευρώ. Αντίστοιχη θα είναι η μείωση και στο σταθμό Μαλγάρων, όπου από 2,40 ευρώ θα πέσουν στο 1,20 ευρώ, στο σταθμό Πυργετού από 2,30 στα 2 ευρώ. Αυξάνεται όμως το κόστος διέλευσης από τους σταθμούς Μακρυχωρίου (1,40 έναντι 1,10), Μοσχοχωρίου (3,10 έναντι 3) και Πελασγίας (2,70 έναντι 2,60). Παράλληλα αρχίζουν οι εργασίες για την κατασκευή σταθμού διοδίων στο τμήμα Κλειδί - Βέροια.
Με τις νέες τιμές διοδίων, που είναι αυξημένες κατά 33%, ένας οδηγός που ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη με προορισμό την Κατερίνη θα καταβάλει 3,40 ευρώ σε διόδια (Μάλγαρα και Αιγίνιο), ενώ σήμερα πληρώνει 2,40 ευρώ στα Μάλγαρα. Αντίστοιχα το ταξίδι στη Λάρισα θα κοστίζει επιπλέον 8,90 ευρώ, ενώ το κόστος εισιτηρίου με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ Λάρισας είναι 8,50 ευρώ και με το τρένο 7,60 ευρώ. Εάν προσθέσουμε και το κόστος καυσίμου αυτοκινήτου για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Λάρισα (19,50 ευρώ), τότε η μετακίνηση κοστίζει 28,40 ευρώ!
Στη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αθήνα θα λειτουργούν έντεκα σταθμοί διοδίων, που αυξάνουν το κόστος της μετακίνησης με αυτοκίνητο κατά 23,35 ευρώ και κατά 46,70 ευρώ με επιστροφή. Επίσης τίθεται σε λειτουργία ο σταθμός Λεπτοκαρυάς στην κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη με κόστος διέλευσης 1,80 ευρώ.
Ο σταθμός Αιγινίου επρόκειτο να λειτουργήσει το 2010, αλλά η τότε κυβέρνηση λόγω της οικονομικής κρίσης, κινητοποιήσεων κατοίκων αλλά και προβλημάτων στα έργα ανέστειλε τη λειτουργία του, ενώ τον Ιανουάριο του 2011 για τους ίδιους λόγους πάγωσε αυξήσεις στα διόδια 33% που προβλέπονταν από τις συμβάσεις με τους παραχωρησιούχους. Το κόστος αυτής της πολιτικής ανέλαβε η κυβέρνηση, η οποία κατέβαλε στον παραχωρησιούχο του τμήματος Μαλλιακός - Κλειδί αντισταθμιστική αποζημίωση της τάξης των 19 εκατ. ευρώ. Σήμερα, αν και έγινε διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους, η πολιτεία αναγκάζεται να εφαρμόσει τους αρχικούς όρους της σύμβασης, προκειμένου να αρχίσουν τα έργα των αυτοκινητόδρομων, που σταμάτησαν για περίπου τρία χρόνια. Το έργο στο τμήμα Μαλλιακός-Κλειδί εκτελείται, έστω και με αργούς ρυθμούς, καθώς το κράτος φρόντισε να καταβάλει στον παραχωρησιούχο μέρος των οφειλών του τον περασμένο Ιούλιο, ενώ μέσα στον Ιανουάριο του 2013 έδωσε 34 εκατ. ευρώ.

Εκπτωτική πολιτική
Το υπουργείο Ανάπτυξης προσπαθεί να χρυσώσει το χάπι με την εφαρμογή εκπτωτικής πολιτικής, διαθέτοντας εμπορικά πακέτα για συχνούς χρήστες των κατηγοριών οχημάτων 1 (δικύκλων) και 2 (ΙΧ), με έκπτωση κλιμακούμενη έως τις 60 διελεύσεις. Ειδικότερα από 11 έως 20 διελεύσεις η έκπτωση ανέρχεται στο 15%, από 21 έως 30 στο 30% και από 31 έως 60 στο 60%.
«Εφαρμόζονται οι προβλέψεις της συγκεκριμένης σύμβασης παραχώρησης, ώστε η παραχωρησιούχος εταιρεία να μην έχει απαιτήσεις αποζημίωσης από το ελληνικό δημόσιο. Διασφαλίζεται η ισόρροπη και σύμμετρη εφαρμογή των διοδίων στον αυτοκινητόδρομο με την έναρξη λειτουργίας του ΜΣΔ Κλειδιού (Αιγινίου) και τη μείωση του διοδίου στους σταθμούς Λεπτοκαρυάς και Μαλγάρων, επιτυγχάνοντας με τον τρόπο αυτό διατήρηση του κόστους χρέωσης περίπου στα ίδια επίπεδα με τις υφιστάμενες χρεώσεις των κύριων διαδρομών κατά μήκος του οδικού άξονα. Εξορθολογίζονται οι χρεώσεις διοδίων προς όλους τους χρήστες των συγκεκριμένων οδικών τμημάτων. Εφαρμόζεται σύστημα εκπτώσεων ανάλογα με τον αριθμό διελεύσεων του αυτοκινητόδρομου, ώστε η χρήση του να καταστεί πιο προσιτή στους οδηγούς και να ελαφρύνονται σημαντικά οι τοπικοί χρήστες, που συνήθως διανύουν μικρότερες αποστάσεις με μεγαλύτερη συχνότητα», υποστηρίζει το υπουργείο Ανάπτυξης.
Οι τοπικές κοινωνίες ωστόσο προετοιμάζουν δυναμικές αντιδράσεις. Ήδη το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Πύδνας -Κολινδρού έλαβε ομόφωνη απόφαση κατά της λειτουργίας του σταθμού στο Αιγίνιο.

ΤΙΜΕΣ ΓΙΑ ΕΛΑΦΡΑ ΟΧΗΜΑΤΑ
Σταθμός Μαλγάρων: 1,20 ευρώ (από 2,40)
Σταθμός Αιγινίου: 2,20 ευρώ (νέος)
Σταθμός Λεπτοκαρυάς: 2 ευρώ (από 3,10)
Σταθμός Πυργετού: 2 (από 2,30)
Σταθμός Μακρυχωρίου: 1,40 ευρώ (από 1,10)
Σταθμός Μοσχοχωρίου: 3,10 (από 3 ευρώ)
Σταθμός Πελασγίας: 2,70 (από 2,60 ευρώ)
Σταθμός Αφιδνών: 2,10 ευρώ
Σταθμός Θηβών: 2,55 ευρώ
Σταθμός Τραγάνας: 2,45
Σταθμός Αγίας Τριάδας: 1,65 ευρώ

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ
Θεσσαλονίκη - Αθήνα 23,35 ευρώ, με επιστροφή 46,70 ευρώ
Θεσσαλονίκη - Κατερίνη 3,40 ευρώ (από 2,40), με επιστροφή 6,80 ευρώ
Θεσσαλονίκη - Λάρισα: 8,90 ευρώ, με επιστροφή 17,80 ευρώ. Κόστος εισιτηρίου ΚΤΕΛ 8,50 ευρώ, τρένου 7,60 ευρώ
Κατερίνη - Λάρισα: 5,40 ευρώ, με επιστροφή 10,80 ευρώ