Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012

Αγαπάμε όπερα. Και την “όπερα δωματίου”



Μια «όπερα δωματίου» γύρω από την αναζήτηση του χρόνου θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών από τον εικαστικό και σκηνοθέτη William Kentridge. Με την παράσταση “Refuse the Hour”, θα μας μιλήσει για το μύθο του Περσέα, τον Αϊνστάιν, το χωροχρόνο και τις μαύρες τρύπες.
Αφηγητής επί σκηνής θα είναι ο ίδιος ενώ θα τον συνοδεύουν χορευτές, τραγουδιστές, περφόρμερς και μουσικοί. Πρόκειται για ένα θέαμα που συνδυάζει το θεατρικό αναλόγιο, την όπερα, το χορό, την εικαστική εγκατάσταση, την περφόρμανς, τις βιντεοπροβολές. Ουσιαστικά, είναι η θεατρική εκδοχή της εγκατάστασης που είχε παρουσιάσει στην Documenta 13, στο Κάσσελ της Γερμανίας, με τίτλο “The Refusal of Time”.
O Kentridge, γεννήθηκε στο Γιοχάνεσμπουργκ το 1955. Ο πατέρας του ήταν συνεργάτης του Nelson Mandela και υποστηρικτής των θυμάτων του απαρτχάιντ. Αν και «μέρος μιας προνομιούχας ελίτ», όπως έχει δηλώσει ο ίδιος, επέλεξε να εκφραστεί ανοιχτά μέσα από το πλούσιο έργο του όλα αυτά τα χρόνια χωρίς ίχνος φανατισμού. Η πατρίδα του, το απαρτχάιντ, η αποικιοκρατία, η ζωή των Νοτιοαφρικανών, είναι θεματικές που τον έχουν επηρεάσει βαθιά και διαφαίνονται σε κάθε του καλλιτεχνική κίνηση. Έχει δημιουργήσει μετα-εξπρεσιονιστικές μικρού μήκους ταινίες κινουμένων σχεδίων φτιαγμένες από σκίτσα ζωγραφισμένα στο χέρι με κάρβουνο. Έχει ανεβάσει παραστάσεις ενώ έχει παρουσιάσει πλήθος εκθέσεων σε σημαντικά μουσεία και αίθουσες τέχνης σε όλο τον κόσμο. Όταν το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA) φιλοξένησε μια αναδρομική του έκθεση το 2010, η ανταπόκριση του κοινού ήταν θεαματική. Περίπου 10.000 άτομα επισκέπτονταν καθημερινά το μουσείο. Έχει λάβει πολλές διακρίσεις, ανάμεσα στις οποίες η ανακήρυξη του ως επίτιμο μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Γραμμάτων και Τεχνών. Δύο σημαντικά βραβεία που του έχουν απονεμηθεί είναι το “Carnegie Medal” το 2004 και το “Kyoto Prize” το 2010.
Ο πολύπλευρος καλλιτέχνης είχε τη φιλοδοξία να γίνει ηθοποιός. Πήγε στο Παρίσι για σπουδές υποκριτικής αλλά συνειδητοποίησε γρήγορα ότι ήταν κακός σε αυτό τον τομέα και στράφηκε σε άλλες πτυχές της τέχνης με μεγάλη επιτυχία. Δεν έχει εγκαταλείψει το Γιοχάνεσμπουργκ και παραδέχεται ότι δε μπορεί να ξεφύγει από αυτό. Το έχει χαρακτηρίσει μάλιστα ως «μία πόλη όπου κυριαρχεί ο δυϊσμός της ανθρώπινης φύσης» ενώ μιλώντας για το σύνολο του έργου του, έχει πει «με ενδιαφέρει η πολιτική τέχνη και η τέχνη είναι αμφιβολία, διάψευση, ημιτελείς κινήσεις, αβέβαιο τέλος».
Ο William Kentridge θα βρίσκεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης από τις 22 ως τις 25 Νοεμβρίου παρουσιάζοντας μας ένα θέαμα φιλοσοφικής αναζήτησης, ένα ταξίδι στο χρόνο.